Font-størrelser
Fra : Henrik Torp

Dato : 10-08-03 20:36

Hej NG

Tekst i et navigationsområde må helst ikke skifte størrelse, når brugeren
vælger Vis, Tekststørrelse, og f.eks. Størst.

Hvordan undgår man det? (Må ikke bruge billed-filer)

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-03 20:42

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev

> Tekst i et navigationsområde må helst ikke skifte størrelse, når brugeren
> vælger Vis, Tekststørrelse, og f.eks. Størst.
>
> Hvordan undgår man det? (Må ikke bruge billed-filer)

#nav{
font-size:12px
}

.... i css og

.... i html

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 10-08-03 20:57

> #nav{
> font-size:12px
> }
>
> ... i css og

> ... i html

Generelt set er det vel bare at angive en specifik størrelse på teksten
istedet for relativ - fx em.

Test det sådan her:

..1 {
font-size: 0.4em;
}
..2 {
font-size: 1cm;
}
..3 {
font-size: 11px;
}

(koden er ikke valid, men viser det blot )

--
Jens Gregersen
Ved mail, fjerne pr0n'et i min mailadresse

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 11-08-03 15:11

Henrik Torp wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej NG
>
> Tekst i et navigationsområde må helst ikke skifte størrelse, når brugeren
> vælger Vis, Tekststørrelse, og f.eks. Størst.
>
> Hvordan undgår man det? (Må ikke bruge billed-filer)

Du angiver tekststørrelsen i absolutte enheder.

Men hvorfor vil du fratage svagtseende brugere muligheden for at læse
indholdet på din side?

Venlig hilsen Joachim, HTML.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Torp

Dato : 11-08-03 19:58

"Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk" <joachim.usenet@html.dk> skrev i en
meddelelse news:bh885k$ntr$1@sunsite.dk...

> Du angiver tekststørrelsen i absolutte enheder.
>
> Men hvorfor vil du fratage svagtseende brugere muligheden for at læse
> indholdet på din side?

Der er ikke afsat så stor plads i venstre side, så det ser forfærdeligt ud,
hvis den største teksttype vælges.

Tak for svarene.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 11-08-03 22:25

Henrik Torp wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Der er ikke afsat så stor plads i venstre side, så det ser forfærdeligt ud,
> hvis den største teksttype vælges.

Den problemstilling kender jeg, men jeg synes at dit svar tyder på, at du
fokuserer mere på din sides layout end formidlingen af sidens indhold, når du
fratager brugeren muligheden for selv at skalere tekststørrelsen.

Da det ikke fremgår af dit indlæg, hvad det er for et projekt du er i gang
med, har jeg selvfølgelig ingen mulighed for at vide hvem målgruppen er. Min
erfaring siger mig dog, at de brugere der regulerer skriftstørrelsen i
browseren typisk er brugere der har behov for at få forstørret teksten. Disse
brugere (og jeg har talt med adskillige) er ganske vant til at designet brydes
når teksten skaleres op, men er utroligt glade for at kunne få mening ud af
indholdet.

Du kender målgruppen bedst, men jeg vil foreslå dig at overveje hvad du vinder
ved at låse skriftstørrelsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 12-08-03 20:18

"Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk" <joachim.usenet@html.dk> skrev i en
meddelelse news:bh91iu$ahe$1@sunsite.dk...
> [...]
du
> fratager brugeren muligheden for selv at skalere tekststørrelsen.

Både og - skaleret, klumset tekst ødelægger også formidlingen - i hvert for
normalt seende, og dem har vi flest af. Jeg vil dog gerne bevare skaleringen
for den centrale kolonne.

> Da det ikke fremgår af dit indlæg, hvad det er for et projekt du er i gang
> med, har jeg selvfølgelig ingen mulighed for at vide hvem målgruppen er.

Århus Kommune er i gang med en ny hjemmeside. Jeg er med til at redigere
Naturforvaltningens sider. Vi bruger et CMS-system og der er mange
begrænsninger på, hvad vi kan og må - for at bevare et fælles design for
hele kommunen.

> [...]
brydes
> når teksten skaleres op, men er utroligt glade for at kunne få mening ud

Det er muligt, at det er lignende overvejelser, der ligger bag. Design,
stylesheets mm. er fastlagt fra centralt hold. Det var bare noget vi
opdagede ifm. vores test af vores sider, og vi synes som sagt, at det er
meget lidt kønt.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp