Er der et system i morsealfabetet?
Fra : Jimmi

Dato : 10-08-03 09:14

Jeg skal til at lære morsealfabetet og tænkte om der er et system i det, så
man selv kan tænke sig til kombinationerne end at kunne dem udenad?

Mvh Jimmi

Fra : Jørgen L

Dato : 10-08-03 11:00

"Jimmi" <spam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal til at lære morsealfabetet og tænkte om der er et system i det,

> man selv kan tænke sig til kombinationerne end at kunne dem udenad?

Hej Jimmy.

Der system i Mose alfabetet eks. bruges E og S rigtigt meget derfor er disse
korte. E = * og S = -

Men du kan nok få mere at vide i News:dk.fritid.hamradio nogen af dem
bruger det regelsmæsigt
jeg har X-postet det til denne gruppe også.

Hilsen Jørgen OZ1DXR

Fra : Bo, OZ2M

Dato : 10-08-03 14:22

Hej

System og system er måske så meget sagt. Jeg har engang fået følgende skema
beskrevet, der skulle tage sit udgangspunkt at jo hyppigere et bogstav blev
anvendt på engelsk jo kortereog enklere skulle det være. Det lyder faktisk
som et godt princip til at øge den effektive hastighed, der dengang som nu
var knap. Hvis dette er sandt så er designet ret smart synes jeg.

<- * - ->
+---------------+---------------+
| E | T |
+-------+-------+-------+-------+
| I | A | N | M |
+---+---+-------+---+---+---+---+
| S | U | R | W | D | K | G | O |
+-+-+---+---+---+---+---+---+---+
|H|V|F| |L| |P|J|B|X|C|Y|Z|Q| | |
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Disse skulle være de engelske tegn. Dertil kommer så følgende, der benytter
de tomme felter:
**-- = Ü
*-*- = Æ/Ä
---* = Ø/Ö
---- = CH

Eksempel:
A = *- = En gang til venstre + en gang til højre.
Q = --*- = 2 x højre + 1 x venstre + 1 x højre.

Man kan f.eks. tænke på Ø som OE = ---*, og Å = AA = A-A = *--*-.

Men endnu engang om der er system i det... tja, men det vil i så fald kræve,
at du kender hvilke bogstaver, der anvendes hyppigst på engelsk. Så jeg vil
tro, at det nemmeste alligevel "bare" er at acceptere, at tegnene lyder som
de nu engang lyder.

73
Bo, OZ2M

Fra : npw

Dato : 10-08-03 22:41

Hej! Det ligner det skema spejderne bruger, se f.eks. http://roden.dk
(under morse),det kan måske også bruges til at modtage 25 tegn-hastighed!
73 de OZ3FL Niels.

Fra : Calle.

Dato : 10-08-03 20:45

Jørgen L wrote:
> "Jimmi" <spam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Jimmy.
>
> Der system i Mose alfabetet eks. bruges E og S rigtigt meget derfor
> er disse korte. E = * og S = -

det kan ikke passe! S = 3 prikker. SOS= ...---...

--
Calle

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-08-03 21:05

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in news:3f36a101$0$48907
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> det kan ikke passe! S = 3 prikker. SOS= ...---...

"Streg" er lig med "T", se evt.

http://www.jotajoti.dk/jota/english/handbook/morsealf.htm

Fra : Jørgen L

Dato : 10-08-03 22:42

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> det kan ikke passe! S = 3 prikker. SOS= ...---...

Du har selvfølgelig ret min fejl.
skulle bare lige se om der var nogen der var vågne

Hilsen Jørgen
som ikke kan morse

Fra : "Troels Hansen

Dato : 10-08-03 12:03

Jimmi wrote:
> Jeg skal til at lære morsealfabetet og tænkte om der er et system i det, så
> man selv kan tænke sig til kombinationerne end at kunne dem udenad?
>
> Mvh Jimmi

Systemet består af "morse nøglen".
http://morse.webspejder.dk/noegle/

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 11-08-03 07:13

Hejsa,

Alt efter hvad du skal bruge det til, så lad være med at lære det som
prikker og streger, men lær det som 'lyde'. Altså når du hører
prik-prik-prik-streg så er det én lyd. På den måde er det lettere at øge
hastigheden.

Prøv i øvrigt at søge efter træningsprogrammer på nettet, der er mange af
dem, mener der er et der hedder morsecat - det har jeg haft meget glæde af.

/Hans-Henrik Andresen