Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Converter ?
Fra : Peter

Dato : 04-04-01 11:02

Hej

Jeg har hørt at jeg skulle kunne få en relativ billig 55 mm converter
til mit canon EF 28-80 mm objektiv.

Den skulle kunne fordoble (og hvis man vender den om halvere)
Så jeg slipper for at købe dyre tele- eller vidvinkel - linser.

Jeg synes jeg har finkæmmet nettet for at finde en uden held.
Hvor kan de købes og hvad koster de ?

Venlig hilsen

Peter Heinzl

Cgi Shop
Aprilvænget 32
DK-6000 Kolding

mobil: 21 77 57 93
Tlf: +45 75 51 99 22
Fax: +45 75 51 99 24

Mail: peter@cgi-shop.dk
web: www.cgi-shop.dk

Fra : Ketil Johansen

Dato : 04-04-01 12:39

Peter <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> [...]
> Så jeg slipper for at købe dyre tele- eller vidvinkel - linser.
>
> Jeg synes jeg har finkæmmet nettet for at finde en uden held.

Det kalles telekonverter. Du kan ikke snu den, så den vil alltid forlenge
brennvidden. Finnes som 1.4x og 2x, dvs. din 28-80 blir til 40-112 med 1.4x
og 56-160 med 2x.

Lysstyrken på objektivet blir dåligere. 1.4x tar en blender og 2x. Det vil
si at ditt 28-80/3.5-4.5 blir 40-112/7.0-9.0. Så det er både fordeler og
bakdeler med en slik.

Den degraderer også bildekvaliteten. De originale er best, men også dyrest.

mvh

Ketil Johansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-04-01 16:23

Ketil Johansen wrote:

> Den degraderer også bildekvaliteten......cut.....

Et zoomobjektiv er i forvejen ude på "naglerne", det er jo en
konstruktion med mange optiske kompromiser, så en telekonverter vil i
udpræget grad gøre ondt meget værre, så forringelsen af billedkvaliteten
vil med garanti blive meget synlig.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen