onboard lan?
Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 23:19

nu har jeg lige spurgt om onboard lydkort, så nu vil jeg da lige høre om jeg
også kunne undvære mit netkort sammen med følgende bundkort
http://web.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8RDA3plus&lang=1 )

der står "2 x Realtek RTL8201 PHY" på Epox' hjemmeside, hvad vil det sige?
2x 100 mbits porte?? hvad kan man bruge 2 til? og vil det være bedre at
bruge onboard lan istedet for mit nuværende "D-Link DFE538TX 100mbit"?

men hvis pladsen kan spares og der ikke er den store foreskel, kan man jo
ligeså godt rive netkortet ud også!

hvad siger i? erfaringer?

lasse

Fra : H_Luchter

Dato : 09-08-03 23:42

Det virker som en fejl at skrive 2x, for det benyttes da kun i sjældne
tilfælde, og forresten er der vist ikke plads på en standard-backplane.

Jeg mener, onboard er lige så godt som et særskilt kort (har 4 pc'er med
on-board), men nogle hævder, at netkort fra de kendte (3com osv) er bedre.
Jeg kan ikke mærke forskel.

v.h.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-08-03 03:04

> der står "2 x Realtek RTL8201 PHY" på Epox' hjemmeside, hvad vil det
sige?
RTL8201 PHY er såvidt jeg husker også på Abit NF7(-S). Det er en
RealTeK chip. Hvis Epox skriver 2 x må man gå ud fra, at der er
mulighed for 2 100 MBit/s porte. Måske sidder de begge på backplaten,
måske sidder et på backplate, og et skal tilsluttes via en header.

> hvad kan man bruge 2 til?
Hvis maskinen skal være Bridge/router mellem 2 (eller flere) netværk
(mere end to netværk kræver naturligvis flere netkort)

Eller hvis maskinen er en server, der skal servicere 2 net.

> bruge onboard lan istedet for mit nuværende "D-Link DFE538TX
100mbit"?
Jeg tror ikke umiddelbart d-linken er hurtigere end onboard. Men
onboard er nok heller ikke meget hurtigere end d-linken. Så spar
slottet.

Mht. de "gode" netkort, a la 3com. Ja, de er hurtigere, da de somregel
eksempelvis selv kan beregne checksum til TCP og IP headere. Men det
har somregel kun en indvirken, hvis maskinen skal køre som server og
derfor er det nok ikke interessant til hjemme- og spil-brug.

Mvh

Jan Rasmussen

Fra : Lasse

Dato : 10-08-03 07:37

tak for svarene, jeg prøver med ob-lan istedet for mit dlink.

lasse