Hjælp til valg af bundkort
Fra : Lasse

Dato : 08-08-03 17:04

Hejsa.

Jeg står og skal have nyt bundkort. Jeg har kigget på "Epox 8RDA3+" og "Abit
NF-S v.2.0". Inden jeg så nedenstående test var jeg næsten sikker på at jeg
ville vælge Epox kortet. Hvad siger i? Hvilket af de to kort er bedst, sådan
allround, Abit kortet er 100 kr billigere end Epox.

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030721/index.html

Hilsen
Lasse

Fra : phg1

Dato : 08-08-03 20:43

http://www.kandu.dk/

Fra : JK

Dato : 08-08-03 21:38

On Fri, 8 Aug 2003 18:04:12 +0200, "Lasse" <lasse@cafeer.dk> wrote:

> [...]
>ville vælge Epox kortet. Hvad siger i? Hvilket af de to kort er bedst, sådan
>allround, Abit kortet er 100 kr billigere end Epox.

vælg med hjertet !
100 kr. er ingenting på et bundkort, som er det vigtigste.

Men tomshardware og anandtech siger: det nye wonder er DFI lan party

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1840

the dream machine

(jeg har et abit nf7)

hilsen

John

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-08-03 22:07

JK wrote:
> vælg med hjertet !
> 100 kr. er ingenting på et bundkort, som er det vigtigste.

Fuldkommen enig. Når det drejer sig om en så vigtig komponent burde kr.
100,- ikke spille nogen som helst rolle...

--
Martin K (Der er meget godt tilfreds med hans Abit NF7)

Fra : Lasse

Dato : 08-08-03 22:52

Ja i har ret, jeg tager Epox kortet! Det har også et par lækre features som
Abit ikke har.
Tak for hjælpen.

Lasse

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-08-03 23:20

"Lasse" <lasse@cafeer.dk> skrev i en meddelelse
> Ja i har ret, jeg tager Epox kortet! Det har også et par lækre features
som
> Abit ikke har.
> Tak for hjælpen.
>
> Lasse

Jeg vil nu foretrække Abit NF7-S.
Det har den bedste bios, med softmenu III.
Det auto unlocker cpu'er (Thoroughbred "B" og Barton)
Der kan vælges multiplier mellem 5x og 24x.

Hvilke features har Epox kortet som Abit kortet ikke har?
Jeg kan da ikke lige komme i tanke om nogen.

Har selv et NF7-S rev. 2.0, det er det bedste jeg endnu har smidt i
maskinen.

Fra : Lasse

Dato : 08-08-03 23:33

Mange;

Magic Flash
Magic Health
Magic Screen

Er bare nogen af dem, du kan se mere på
http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030721/index.html

Mit valg skulle falde på enten Abit eller Epox, da stedet jeg handler
resten, kun har de to kort.

Og mange, rigtigt mange overclockere bruger netop dette Epox bundkort.

Jeg siger ikke noget dårligt om Abit, som jeg ved også er et godt kort, men
da den 100 kr seddel ikke betyder det store, vil jeg nu helst have det
bundkort som "kan" mest. Om jeg så kommer til at bruge noget udover Magic
Health, er en anden sag, men lækker feature.

Lasse

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-08-03 23:54

"Lasse" <lasse@cafeer.dk> skrev i en meddelelse
> Mange;
>
> Magic Flash

Abit har også windows baseret bios opdatering.
Dog mener jeg ikke at den er automatisk.

> Magic Health

Sådanne programmer har alle bundkort.
Mange bundkort med nForce2 chipsæt benytter et program der hedder Winbond
hardware monitor.
Det kan vise det samme som magic health.
Via bundkort benytter Via Hardware monitor der også kan vise det samme.

> Magic Screen

Denne kan sikkert være meget morsom, men man kan risikere at buste ens bios
ved at ændre billedet.
Dog bør chancen være mindre med et officielt program.

Jeg håber ikke at det er på baggrund af disse programmer at du har valgt
Epox?
Jeg vil nærmere prioritere ydelse og evt. layout.

Jeg fandt info om de features her:
http://www.epox.nl/newshtm/8rda3+.htm

> Er bare nogen af dem, du kan se mere på
> http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030721/index.html
>
> Mit valg skulle falde på enten Abit eller Epox, da stedet jeg handler
> resten, kun har de to kort.

Fair nok, det er ikke altid udvalget er så stort.
Abit og Epox er også begge glimrende kort, men jeg vil dog mene at Abit har
trukket det længste strå.

> [...]
> bundkort som "kan" mest. Om jeg så kommer til at bruge noget udover Magic
> Health, er en anden sag, men lækker feature.

Magic health er som jeg skriver ovenfor ikke andet end et ordinært hardware
monitoring program.

Der er nu også rigtig mange OC'ere der benytter ABIT.
Det er især pga. den fremragende bios.

Epox kortet har dog ikke Soundstorm, jeg ved ikke om det betyder det store
for dig?
Istedet har Epox valgt en løsning fra C-media, den er både af ringere
kvalitet og lægger beslag på mere cpu kraft.
Abit kortet har Soundstorm.
Soundstorm er en onboard lyd løsning der kvalitets mæssigt svarer til
minimum SBLive 5.1.
Mange siger faktisk at den er bedre end Live 5.1.

Jeg har endvidere læst på diverse fora at en del Epox nForce2 bundkort på
mystisk vis er afgået ved døden.

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 00:03

Epox viser under boot alt om ens PC, temp mb/cpu, præcise mhz, multiplier,
rpm på ens kølere og meget andet.
Har ledt lidt efter dette som screenshot, men kan ikke lige finde det.

Men mit valg ligger 100% på Epox kortet, og som jeg siger har jeg intet mod
Abit, har haft Abit før, som fungerede ekstremt godt. Men nu vil jeg prøve
andet end Soltek, Asus og Abit, som jeg plejer at holde mig til.

MVH

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 00:08

> [...]
> Abit, har haft Abit før, som fungerede ekstremt godt. Men nu vil jeg prøve
> andet end Soltek, Asus og Abit, som jeg plejer at holde mig til.

Det er fint nok.
Jeg ville bare lige skrive om de ting er tilsyneladende ikke fremgik af
anmeldelsen.
Så vil jeg da også lige benytte lejligheden til at ønske dig held og lykke
med det nye kort.
Som sagt er alle nForce2 kortene ganske gode og man kan få stor fornøjelse
af dem alle.
Jeg er dog glad for at du ikke valgte Asus.
Hvis du har tænkt dig at OC så vend lige tilbage med dine resultater.

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 00:19

> [...]
> Jeg er dog glad for at du ikke valgte Asus.
> Hvis du har tænkt dig at OC så vend lige tilbage med dine resultater.

Det skal jeg nok. Har en XP2400+ lige pt. som jeg regner med at beholde (med
en Aero7+ fra CoolerMaster + Samsung PC2700 CAS2/6NS).

Hvilken CPU har du? Hvilken køling bruger du? Og hvilke resultater har du
opnået og ved hvilke indstillinger :)

MVH
Lasse

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 00:47

[SNIP]
> [...]
> en Aero7+ fra CoolerMaster + Samsung PC2700 CAS2/6NS).
>
> Hvilken CPU har du? Hvilken køling bruger du? Og hvilke resultater har du

Jeg har en Athlon XP hvor det mest vigtige af steppingen er JIUHB DUT3C.
Det er en 1800+ (1533 Mhz).
Lige nu kører den 200x10, altså 2 Ghz ved 1,7 volt.
Jeg får snart en ny strømforsyning, så kan jeg finde loftet, der bør være
2-300 mhz. mere i cpu'en.
Det bliver en Antec 430 TruePower, det er guf.
Jeg kører pt. med en Aopen 300W og det resulterer i spontane reboots engang
i mellem.
Min køler er en Silent Viking, ikke verdens bedste køler men den er stille.
Jeg kører synkront på cpu og ram dvs. 200 Mhz DDR begge steder.
Du bør altid køre ram og cpu synkront på et nForce2 bundkort, hvis du ikke
gør det falder ydelsen.
Det er en decideret designfejl i chipsættet og den er på alle nForce2
bundkort.
Min ram er Corsair XMS3200 der kører med aggresive indstillinger i bios.
Jeg kan ikke huske alle tallene men der køres med cas 2.
Alle indstillinger i bios er optimeret.

Hvad angår resultater, tænker du i nogle specielle programmer?

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 01:23

Nej bare hvor højt du var kommet op, hvilket GFX har du og hvad får du i
3DMark o.lign. tests?

Min er en;

AXDA2400Kv3C
AIUHB

Som pt. kører med en Barton 3000+ in a box-køler.

Men jeg har ikke prøvet at overclocke den ordenligt endnu, venter på mine
nye dele (epox 8rda3+, radeon 9700 pro og aero7+ køler fra coolermaster).

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 04:18

"Lasse" <lasse@cafeer.dk> skrev i en meddelelse
> Nej bare hvor højt du var kommet op, hvilket GFX har du og hvad får du i
> 3DMark o.lign. tests?

Jeg har et Sapphire Radeon 9700.
Min seneste test i 3DMark gav 4593 points.
Det var med et let oc'et grafikkort. 295/295 Mhz og Catalyst 3.6

Jeg har også lidt ældre resultater fra PCMark2002.
Cpu score 5931
Memory score 5406
Hdd score 1045

> [...]
> nye dele (epox 8rda3+, radeon 9700 pro og aero7+ køler fra coolermaster).

Spændende at se hvor langt den kan komme op.

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 07:43

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 07:46

> [...]
> Memory score 5406
> Hdd score 1045

> Spændende at se hvor langt den kan komme op.

Okay, bruger du de nyeste nForce2 og Catalyst drivere? Har ikke haft et ATi
baseret grafikkort før, så har ikke forstand på hvilke drivers jeg skal
bruge. Bare Catalyst 3.6 eller hvad? Og er der alternativer? Synes jeg har
set et sted at Catalyst 3.5 er lidt hurtigere end 3.6, men 3.6 er mere
fejlfrie, holder det stik? Har du nogen form for problemer med dit Radeon?

Hilsen
Lasse

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 08:23

> [...]
> set et sted at Catalyst 3.5 er lidt hurtigere end 3.6, men 3.6 er mere
> fejlfrie, holder det stik? Har du nogen form for problemer med dit Radeon?

Ja jeg bruger de nyeste nForce2 drivere, derudover benytter jeg Cat. 3.6.
Du skal dog huske at hente begge filer på ATI's hjemmeside, der er en driver
fil og en control panel fil.
Du kan vidst godt køre med driveren alene, men så kan du ikke ændre nogen
indstillinger.

Det kan godt være at du skal benytte nogle specielle drivere til onboard
lyden, det er jo ikke nVidias løsning der er benyttet.
Men det står nok i manualen.

Du kan også holde et vågent øje med Omega driverne, det er en privatperson
der optimerer Catalyst driverne til optimal billedkvalitet.
Ikke performance.
Han lavede også indtil for nyligt Omega drivere til nVidia kort, men nVidia
sagde at han skulle holde op med at lave dem.
Han var ikke helt tilfeds kan jeg sige.
Omega driverne findes her:
http://www.omegacorner.com/ati.htm

ATI har i en periode haft store problemer med drivere, faktisk siden det
første Radeon.
Deres drivere er blevet meget bedre, jeg skiftede også først til Radeon for
nyligt indtil da kørte jeg med et Geforce 2 GTS.
Det hjælper jo ikke noget at lave et fedt kort hvis driverne er noget hø.

Problemer? Nææh ikke umiddelbart, det kører faktisk bare derudaf.
Dog er tv-out funktionen ikke specielt smart opbygget i forhold til Geforce
kortenes.

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-08-03 09:31

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f343688$0$97165$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> gør det falder ydelsen.
> Det er en decideret designfejl i chipsættet og den er på alle nForce2

Har du nogle links der underbygger dette? Dvs. at med en Barton 2500+ (333
FSB) er det bedre lade RAM'en køre 333mhz og ikke 400mhz?

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-08-03 11:22

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse news:3f343688$0$97165$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Har du nogle links der underbygger dette?

Ja det har jeg da.
Her er to artikler om emnet.

1)
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,808388,00.asp
Quote:"DDR400 and DDR333 Memory Support: Nvidia noted that running the
clocks in "sync" with the frontside bus speed
of the Athlon XP delivers the best performance; the system BIOS of all the
tested motherboards supported this sync mode, though none by default."

2)
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RGA+/page5.htm
Quote:"More tests are done at different CPU and Memory FSB settings and we
can conclude that running Sync at 133/133Mhz and 166/166Mhz deliver better
memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."

>Dvs. at med en Barton 2500+ (333
> FSB) er det bedre lade RAM'en køre 333mhz og ikke 400mhz?

Ja det vil det være.
Dog vil det være endnu bedre at begge dele kører 400Mhz.

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-08-03 12:31

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f41fa45$0$97172$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
> performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."

Tak for linksene, Martin. Jeg checker dem lige igennem. 1) er fra 6/1-2003
og 2) er fra 7/3-2003. Kan det tænkes at tingene har bedret sig siden? Jeg
har i weekenden installeret bl.a. et Abit NF7-S, Barton 2500+ samt PC3200
(400mhz) Corsair DDRRAM for en ven. NF7-S er version 2.0, som jo er lidt
nyere. Kunne det tænkes at nVidia har fået lidt bedre styr på tingene
imellemtiden?

Jeg har set din e-mail, men det er vel i orden kun at svare her ?

> Ja det vil det være.
> Dog vil det være endnu bedre at begge dele kører 400Mhz.

En Barton 2500+ (FSB333) kører ved 1833mhz. Ved 400mhz ville den køre
2200mhz, og det tror jeg ikke den kan klare med en alm. standard køler. Men
du tænker selvfølgelig på en FSB400 processor? Bortset fra at min ven ikke
er intereseret i overclocking overhovedet, det skal "bare" være 100%
stabilt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-08-03 13:27

> [...]
> imellemtiden?
>
> Jeg har set din e-mail, men det er vel i orden kun at svare her ?

Oops fik jeg sendt en mail?
Det var en svipser, men så kan jeg da bedre forstå hvorfor mit svar ikke
dukkede op.

Så vidt jeg ved, er det ikke rettet.
Jeg kører forresten også selv både med Corsair og NF7-S rev. 2.0.

> [...]
> du tænker selvfølgelig på en FSB400 processor? Bortset fra at min ven ikke
> er intereseret i overclocking overhovedet, det skal "bare" være 100%

Nææh jeg tænker ikke på en fsb400 processor.
Jeg kører faktisk selv med en Throughbred "B" 1800+ ved 2.0 Ghz.
Dette har jeg opnået ved 10*200, den kører som standard 266Mhz(2*133) på
fsb'en.
Husk nu at et NF7-S oplåser cpu'en, så kan man sætte multiplieren ned.
Eksempelvis kunne man sætte den til 9,5*200 det vil give 1900 Mhz og en
noget bedre ydelse på rammen.
I det tilfælde er processoren oc'et minimalt og ram ydelsen er forbedret
markant.