Beagle uden snor?
Fra : na

Dato : 08-08-03 15:42

Hej.

Er her nogen, som har erfaringer med beagler? Vi overvejer kraftigt denne
race. Vi vil dog gerne have en hund, som f.eks. kan gå med ud til
postkassen, blive i båden selvom den ligger fortøjet, gå en rolig aftentur
langs rabatten i rolige områder - osv. alt sammen uden at være i snor. Har
allerede kontaktet forskellige opdrættere - hvad siger i andre beagleejere
derude??

Med venlig hilsen
Anne Marie

Fra : MissXX

Dato : 08-08-03 16:09

Hej Anne Marie

Først vil jeg sige at jeg ingen Beagle har selv, men kender racen så ude
mærket.

Min påstand er at alle hunde kan lære at gå uden snor. Men, men.... En
Beagle er en jagthund og har derfor instinktet i sig. Det er en
selvstændig hund, som går sine egne veje og en tur uden snor vil derfor
være spændende og kan ende farligt. Desuden kan en Beagle, som ikke
komme til at arbejde rigtigt, blive til et problembarn.
Derfor vil jeg ikke foreslå en sådan race til jeres behov.
Mit foreslag vil være en shetland sheepdog, også kaldet shelti. Dette er
en hund, som er på størrelse med beaglen, man som oprindeligt er lavet
til hyrdearbejde. Derfor vil dene hund også kræve arbejde i form af
træning, aktivering m.m. Men den har ikke jagt/stik-af instinktet i sig.
Dog har den til gengæld pels, som kræver noget pleje.
Jeg håber dette var svar nok, men skriv endeligt hvis du har flere
spørgsmål, evt. om andre racer.

http://www.kandu.dk/

Fra : na

Dato : 08-08-03 17:51

Hej.
Tak for dit svar.
Det er pænt af dig at komme med andre raceforslag, men det er ikke så
relevant. Vi har nogle kriterier som racen skal opfylde. Båd - vand - og en
våd langhåret pels er f.eks ikke lige noget vi vil stræbe efter.

Ellers deler vi princippet om, at alle hunde burde kunne lære......men vil
en beagle også forfølge andre færte end lige dem fra vildt?? For hvis ikke
det er tilfældet, så burde den jo ikke være specielt værre end alle andre
nysgerrige hunde. Eller??

Hilsen AM

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-08-03 19:00

On Fri, 8 Aug 2003 18:50:46 +0200, "na" <NA@NA.DK> wrotd:

> [...]
>det er tilfældet, så burde den jo ikke være specielt værre end alle andre

,,,Jo de er ! de stikker af , og kommer først når det passer dem de er
meget selvstændige, det er farligt at slippe sådan en hund hvis det
ikke er et hegnet område for du ved ikke hvornår den kommer igen . men
udover det så er det en sød hund

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-08-03 20:17

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget selvstændige, det er farligt at slippe sådan en hund hvis det
> ikke er et hegnet område for du ved ikke hvornår den kommer igen . men

For vores beagle er hegnet ikke en anordning, der skulle holde ham inde i
haven, men en udfordring for hvordan man kommer enten under eller over.
Efter jeg greb ham på fersk gerning med at grave sig under (et nyt sted) er
interessen for at komme ud kølnet lidt, men der blev også talt med meget
store bogstaver.

Efter vi har haft ham et år, er han så småt begyndt at komme allerede 3.
gang jeg kalder. Jeg har nu heller ikke gjort så meget ud af træning.

Det skal nævnes, at vi fik ham brugt, da han var 5 år. Han er nu sød nok, og
er god med børn. Vores kat er der ingen problemer med, de sover næsten
sammen, men der skal ikke komme fremmede katte ind i haven, så bliver de
jagtet.

Jeg bor klods op af et millitært øveområde, og han kommer ikke ud og gå uden
snor på. Når han får færten af noget, skal der meget til, for at stoppe ham
igen. Han er en udpræget støver, og jeg har en enkelt gang oplevet, at et
rådyr sprang op ca. 10 meter fra os, uden at han opdagede det. han havde
ikke fået fært af det.

Jeg vil nok ikke vælge en beagle næste gang.

mvh
Bendt

Fra : lunadc

Dato : 08-08-03 20:46

"Bendt Rasmussen" skrev d. 08-08-03 20:17 dette indlæg :

> [...]
havde
> ikke fået fært af det.
>
> Jeg vil nok ikke vælge en beagle næste gang.

Hej Bendt
En hver hund som ikke bliver trænet med og aktiveret vil være besværlig,
det er ikke hundens skyld og da slet ikke racen.....

Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : bettinaP

Dato : 11-08-03 09:00

"na" <NA@NA.DK> wrote in message
> [...]
> det er tilfældet, så burde den jo ikke være specielt værre end alle andre

Så vidt jeg har hørt fra beagle ejere, så er det muligt at lære en beagle at
komme når der bliver kaldt på den, men det tager altså 4-5 år (!!!!)
Det er nok en af de mest selvstændige hunde hvad det angår. den kommer
absolut kun når det passer den. Personligt ville jeg ikke turde gå løs med
en beagle. Så jeg ville nok anbefale jer at finde en anden race hvis det er
en af de væsentlig kriterier

bettinaP

Fra : Ann K

Dato : 11-08-03 23:10

Hejsa.
MissXX skrev:
> [...]
til hyrdearbejde. Derfor vil dene hund også kræve arbejde i form af
træning, aktivering m.m. Men den har ikke jagt/stik-af instinktet i sig.

<> Hø, hæ, hi, hi... det kan da godt være at Sheltien ikke ligefrem har et
jagtinstinkt, sådan som man traditionlet vil betegne det... men for katten,
hvor kan Sheltien dog _hyrde_!!!! Og er der en jogger, kat, ræv, cykel, bil,
lastbil etc i nærheden - og man er blevet "velsignet" med en Sheltie, der
har sit hyrdeinstinkt (læs; jagtinstinkt!) i orden, så er der dømt "Kom hen
til mig, for jeg er det allersjoveste i hele verden" leg... som alligevel
sjældent fungerer *suk*
DKK har beskrevet racen som "født lydig"... nu har jeg læst den sætning
utallige gange for min Sheltie... og det virker _stadig_ ikke!!! Og da slet
ikke, når der er joggere i nærheden!!!
Men jo da... man kan sagtens gå med en Sheltie løs... hvis blot den er under
konstant opsyn... og der _ikke_ lige pludselig kan dukke et uhyre
interessant "hyrde-objekt" op foran dens snude!

Mvh Ann - Sheltie ejer, der endnu ikke har opgivet håbet... har netop hørt
om én som fik lært sin Sheltie ikke at jage joggere... Det tog ca 7 år - og
min Dise er kun 3! *ggg*

Fra : lunadc

Dato : 08-08-03 20:19

"na" skrev d. 08-08-03 15:42 dette indlæg :
> [...]
Har
> allerede kontaktet forskellige opdrættere - hvad siger i andre

En Beagel kan lære akkurat lige så meget eller lidt som en hver anden
hund, en beagel er en forholdsvis selvstændig race dvs. der skal meget
træning og specielt meget tålmodighed til, jeg vil nu aldrig anbefale at
man går med hunden uden snor op af en offentlig vej men det er uanset
race, man kan ALDRIG være 100% sikker.
Men selvfølgelig kan en beagel lære at gå uden snor, det kan alle hunde.

Med venlig hilsen
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 08-08-03 20:49

"na" <NA@NA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
Har
> allerede kontaktet forskellige opdrættere - hvad siger i andre

Sådan een ville jeg også gerne have - da jeg havde beagle. Og vi var
meget
ihærdige for at det skulle lykkes. Måske beskriver jeg det bedst med min
datters reaktion en dag hoveddøren stod åben.......... hun løb simpelt
hen
og smækkede den i - vild i øjnene fordi hun var nervøs for at hunden
skulle stikke af igen, igen, igen... og hun missede aldrig en chance
for eventyr,
selvom vi gik lange ture både morgen og aften med hende. Hun kom
altid igen - efter et par timer.......... men vi kunne godt opgive at
kalde,
for hun kunne intet høre den næste halve til hele time. Vi gik efter
hende,
og når hun var parat - kunne vi vende hjem. Hun bestemte hvor og hvornår
vi gik (

Hun var en ualmindelig sød tæve, men hun havde selektiv hørelse - og var
hun ikke færdig med at undersøge terrænet eller gik færten den modsatte
vej,
ja, så passer den beskrivelse, som stod i et af de første klubblade -
Frit efter
hukommelsen: "en beagle skal FØRST vande alle græstotter, og når de er
vandet - så vender den sig om for at konstatere om du kunne følge
med.........
og kunne du det, og har du stadig mere stemme tilbage - så kan det hænde
at
den vender sig mod dig - og gør dig lyk'li......."

Jeg kan faktisk godt huske engang, hvor min hund kom første gang jeg
kaldte på den ) Det var i en fremskredet alder.......... og når man
kan
huske dét, så er det jo fordi det sker sjældent.
Jeg kender selvfølgelig mange andre beagler - og det kan da lade sig
gøre,
men bemærk at en beagle er en flokhund, som går sine egne veje - hvis
flokføreren ikke er psykisk stærkere end den. Flegmatisk og sød på sin
måde....

Og jeg valgte IKKE en beagle........ da jeg skulle have ny hund. Jeg
ville simpelthen
ikke ha' en hund, der ikke kom når jeg kaldte på den - og det fik jeg.
Jeg fik
nemlig bevist, at mine evner til at guide en hund(eflok) er ganske gode,
når "fællestemperamentet" matcher - vi har da en prale-reol, der glimter
af meritterne )

Og en ligeså vigtig ting for mig er, at vi og mine gæster ALTID havde
småbitte
hvide hundehår på tøjet, når vi/de havde siddet i mine møbler. Piinligt.
Disse hår kunne simpelthen ikke støvsuges af hverken gulvtæpperne eller
møblerne,
og de stak i fødderne, når vi gik på tæpperne. Vi havde alskens
roterende hjælpemidler
- og jeg lå på mine grædende knæ med skurebørster for at fjerne
sporene...... ak og ve.

Hamrende irriterende, når man ikke kan holde en aftale - fordi hunden
lige stak af.....
og det skete MANGE gange, at jeg liige skulle finde hunden før jeg kunne
komme afsted.

Derfor er min nuværende hunderace en trimmerace - og vi har ALDRIG
hundehår
andre steder end på hundene. Ingen hår i maden - ingen hår i møbler,
senge eller tæpper.
Kun på trimmebordet........ når de trimmes. Det betyder også, at vi
ikke mærker
noget fældning og til ekstra rengøring, som man gør med andre pelstyper.
Måske er det en overvejelse, du også skulle tage med.

Og så et hjertesuk........... Hundens hyppigste dødsårsag hedder
"tillid",
tillid til at den ikke har sine urinstinkter i behold, når den er
velopdragen.
Ejeren af årets lydighedshund mistede sin hund for nogle år siden......
på grund af "tillid" - med andre ord - INGEN hund er så lydig, at den
ikke
kan finde på at sætte afsted som skudt ud af en kanon - og er det
tilstrækkeligt
spændende, så er hjernen sat på "stand-by" - og du må afvente skæbnen.

/Mari

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 08-08-03 21:03

Hej

Hvad med at kontakte beagle klubben og tage ud og se på deres
træningspladser - der kan I jo både tale med ejerne og se hvordan
hundene er...

Og så lige til det med løs hund - I hundeloven står at man skal have
sin hund i snor i bebyggede områder, hvis den ikke er under FULD
kontrol - det er vist de færreste hunde - Og så kan der jo være
særskilte regler for de enkelte bebyggelser, de kan have vedtægter der
siger at man skal føre hunde i snor, de skal jo også respekteres...

Det I ønsker kræver ret meget træning, er I villige til at lægge det
arbejde i hunden? - for at kunne have en hund løs i kan kalde til jer
i ENHVER situation, kræver en hel del...

Jeg er ikke beagle ejer men træner på en beagle trænings plads, jeg
har haft to border collier og ved at beagler er hmm selvstændige små
væsener på en sød måde man skal bare have en del tålmodighed
ved jeg

God fornøjelse og held og lykke i jagten - hvis I skulle blive i tvivl
om racen skal I vide at DKK kører kurser om før du køber hund, de
fortæller bl.a. om forskellige racers behov, måske var det værd at
overveje inden valg og gøb af race?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Mari

Dato : 08-08-03 22:18

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har haft to border collier og ved at beagler er hmm selvstændige små
> væsener på en sød måde man skal bare have en del tålmodighed

Ja......... og en rimeligt veludviklet humoristisk sans, så man kan
se det morsomme i at rende rundt med en halv kogt kylling i
frakkelommen - for at være sikker på at være mere interessant
at blive ved - end dét, der foregår successive 200 meter længere
fremme.......

/Mari

Fra : Line

Dato : 08-08-03 23:00

"Mari" wrote:

> [...]
> frakkelommen - for at være sikker på at være mere interessant
> at blive ved - end dét, der foregår successive 200 meter længere

He he, det kan jeg _helt_ vildt godt se det morsomme i! )) For mit
indre blik kører der lige nu en film, hvor jeg ser de forbipasserendes blik,
når "mor" står med hånden oppe i måsen på en kogt kylling og laver
dukketeater for at få vapsen til at komme. Hø hø, det er vist ved at være
sent......

Og i øvrigt vil jeg godt tilslutte mig de fleste skribenters mening om, at
en beagle næppe er racen at vælge, hvis man har lyst til at få en hund, der
kan tulle rundt uden snor og som kommer, når man kalder. Medmindre man
selvfølgelig har virkelig meget gåpåmod og _virkelig_ meget tålmodighed....

Mvh. Line

Fra : Kurt Becher

Dato : 09-08-03 04:51

> [...]
> allerede kontaktet forskellige opdrættere - hvad siger i andre beagleejere

Hejsa

Det gælder for alle støvere (herunder Beaglen) at man træner øjenkontakt,
øjenkontakt og øjenkontakt og indkald, indkald og indkald!!!

Den er skabt til at gå med snuden i jorden og derfor skal vi vise den ekstra
meget at det kan betale sig at kigge op på mor/far når hun/han siger dens
navn.

Den er skabt til at gå foran (lige som mange andre jagthunde) og lineføring
er ikke lige dens kop te. Men jeg forstår ikke alle de folk, der går tur med
hunden "plads" eller "hinter" eller hvad de nu kalder det. Hvis bare hunden
ikke trækker må det da være bedst for alle parter og det kan alle hunde
lære!

At stikke snuden i jorden får man den ikke til at holde op med. Men den kan
sagtens lære at gå pænt bare den er velstimuleret. Kog nogle pølser og læg
et spor i haven med vandet og en pølse i enden (af sporet, forståes) hver
eller hveranden dag. At gå spor er virkelig mental stimulation for hunden og
mange problemhunde ville være godt hjulpet, hvis deres ejere gad at gøre
det!!!

Den basale lydighed kan alle hunde lære. Der er bare forskel på hvor let det
falder dem.

Mht. Beagle på båd skal jeg lige chekke en bog, jeg ikke lige kan finde nu
og så vender jeg tilbage.

MVH

Fra : skingur

Dato : 09-08-03 09:19

"Kurt Becher" skrev d. 09-08-03 04:51 dette indlæg :

> [...]

Ja..endnu en gang vil jeg så slå et slag for de langhårede gravhunde. De
er milde af sind..min ejer fx ikke jagtinstinkt. Går løs alle vegne hvor
han må, færdes i vores uindhegnede have, indtog for nylig en tomastet
kæmpestor træbåd med ejermine som en konge! Kan balancere på rælingen af
en robåd. Tørrer hurtigt. Tager fem minutter at børste. Er med på det
hele, bare du synes det er sjovt! Fås i 3 størrelser (jeg har en
dværg... miniature er selvsagt mindre og den almindelige er...ja,
almindelig!!!)
En meget stor hund puttet ind i en lillebitte krop. Spiser ikke ret
meget. Små bæer, der er nemme at fjerne i en dertilindrettet pose!
Fylder en del i sengen, men det lærer man at leve med.

Elsker vand...bader frygtløst i såvel vesterhav som lokale småsøer.

Er så lille at en hunderedningsvest umuligt kan koste en formue!

Min trives med katte (han har 2!) børn, marsvin osv osv. Er lang nok til
at flere kan klappe ham på samme tid.

Et fund af en hund!!!

Og så er den smuk ovenikøbet!

Christina & Gandalf, kongen over gravhunde (og skibe!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Pfänner

Dato : 09-08-03 18:28

Hej Anne Marie

Jeg er selv den glade ejer af en beagle, og jeg syntes ikke du skal vælge en
beagle hvis du gerne vil have en hund som kan gå fri uden snor.
Vores hund er sikkert en normal beagle, vi går til dressur træning og
scweiss med ham, og han har bestået sin klasse 1 prøve flere gange også med
første præmie (første gang var han 10 måneder - lidt pral),
men det med få ham til at gå uden snor er noget som skal trænes utrolig
meget og vi ikke endnu ikke helt trygge ved at lade den går helt fri hvor
der ikke er hegn omkring.

Ellers er en beagle en super hund, som er glad for alle også børn, den
kræver en del stimulering - mere på det mentale plan end bare at lade den
løbe rundt - jeg ved ikke om i har haft hund før, Sofus er vores første
hund, og jeg må være ærlig og sige at en beagle måske ikke lige er den
bedste første gangs hund at anskaffe sig :) Men vi naturligvis ikke af med
ham for alt i verden :)

Ellers syntes jeg du skal tage kontakt de beagleklubben, eller kan du låne
en bog om beagler "Dansk Kennel Klub - Beagle" her står en masse information
om hvad man skal overveje inden man køber en beagle, både det gode og det
dårlige.

Mvh
Bo Pfänner

Fra : Anne Marie

Dato : 11-08-03 09:18

Tak for alle jeres svar! Sammenholdt med dem vi efterhånden har modtaget fra
div. opdrættere, så må vi nok erkende, at en beagle ikke er den ideelle race
for os.

Fra : Mari

Dato : 11-08-03 19:46

"Anne Marie" <NA@NA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
modtaget fra
> div. opdrættere, så må vi nok erkende, at en beagle ikke er den

Jamen, så får du lige et nyttigt link )
http://www.dvaergschnauzer.dk/hvalpeliste/forhvalp.htm

/Mari

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 11-08-03 10:40

Hej Anne Marie

"na" <NA@NA.DK> skrev i en meddelelse
> hvad siger i andre beagleejere
> derude??

Jeg er ikke selv beagleejer, men D/S gårdhundeejer. Men i mine unge dage
*GG* luftede jeg en beagle hver dag efter skole, og ham var der overhoved
ingen problemer med ( udover han ikke var så god til at være alene hjemme ).
Han var vantil at gå uden snor selv på gaderne, og her snakker vi om en hund
der boede midt inde i københavn, så jo, de kan sagtens lære at gå uden snor,
også uden at stikke af.

Tilgengæld kender jeg desværre også en beagle der stak af over et hegn, og
blev kørt ihjel, så mulighedern for at de stikker af forligger der dog, men
gør der ikke det med alle racer?, det tror jeg.

Vi var selv ude i at ville ha' en beagle da vi skulle vælge hund, men så
faldt valget i stedet på en Dansk/Svensk gårdhund, hvilket vi aldrig har
fortrudt *G*.

Held og lykke

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Lene

Dato : 11-08-03 21:09

"Hej Anne Marie.

Jeg har haft 2 Beagler en han og en tæve. Så jeg har en del erfaring
med racen.
Alt kan læres men noget falder andre sværere end andet. Og Beagler HAR
svært ved at lære at gå løs og komme bare 50 % af gangene.
De er nogle fantastik lækre, Charmerende, kloge og SELVSTÆNDIGE hunde.
De har en lang række fortrin men også nogle ulemper jeg her vil komme
ind på:
1. Jagtinstinktet. Beagler er fremragende til at fange færte og følge
denne koncentreret. Det betyder blot at når først den er gået efter en
fært, går der lang tid før du ser den igen!
2. Madglæden. Beagler har en overvældende madglæde og er aldrig mæt!
De betyder at de også gerne stikker af for at undersøge hvor duften af
nybagt brød kommer fra...

Jeg holdt rigtigt meget af mine Beagler, men jeg havde også mange
urolige stunder. Jeg har flere gange hentet især min hanhund på
internatter. Når han så sit snit til det, smuttede han og løb op til
byen (jeg boede på landet), for at finde mad. Ofte fandt han nogle
venlige mennesker der ikke kunne stå for hans sultne blik. Han har
også præsteret at æde sig godt igennem en 20 kg's hundefodersæk, han
tilfældigvis havde fået adgang til. Der var skidt over det hele, men
han stod stadig med hovedet i sækken og spiste løs.

Såee - hvis det er vigtigt at jeres kommende hund kan gå løs, bør i
vælge en anden race. Overvej også lige det med madglæden en gang. Alt
kan spises fra indholdet på kompostbunken til babybleer!

Jeg vil ikke undlade at komme med min private anbefaling. Vi har
skiftet race til Dværgschnauzer. og ja de er altså ikke ved 1. blik
lige så kønne og blide at se på, men sikken en hund! Vi sejler også og
har netop sejlet 4 uge med vores 8 mdr. tæve. Hun er helt super, uhyre
tilpasningsdygtig, glad og MEGET charmerende. På ferie turen har vi
inden problemmer haft. Helt renlig, vi har kunne gå løs med hende på
egnede steder også selvom vi aldrig har været der før. Meget
børnevenlig og lækker. OG så er det en trimmerace, den kræver noget
pelspleje, men tilgengæld fælder den aldrig! (tænk ingen hundehår
nogen steder!).

Nå tænk over det - vil du vide mere om mine erfaringer, så send en
mail.

Mange hilsner
Lene

Fra : Nanna

Dato : 11-08-03 21:33

Hej Anne Marie

Jer er på 9 år beagleejer (har 2 tæver).

Til hverdag er mine hunde altid i snor, når vi går tur i området her hvor vi
bor. Det er sådan lidt ude på landet og her møder vi tit Hr. Ræv og Frk.
Kat - og det går lige i deres små jagtsnuder!! Til gengæld har vi også en
mark i nærheden og her løber de altid løs. Da MAD er beaglens favorit nr.
1 - så kommer de når der bliver kaldt FORDI de ved at mor har "guffer" med.

MEN MEN.......... jeg vil påstå at enhver hund - af enhver race - jagthund
eller ej - kan lære hvad det skal være - hvis blot hundeejeren gider bruge
tid på sin hund og gider at sætte sig ind i noget så basalt som
"hundesprog". Hvis man fra begyndelsen af er konsekvent og træner med sin
beaglehvalp - så kan den lære at gå uden snor - være på en båd osv.

Vi havde den glæde at kende en beagletæve, som altid gik uden snor. Den
boede i Kbh. og gik tur både i parker, skoven og var med på ridebanen og løb
rundt sammen med hesten.

Det hele handler om hvor meget man gider at gøre for sig selv og sin
hund!!!!

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok starte med at sætte mig ind i alm.
hundesprog, og træningsmetoder. Derfra kan du så vælge en hund som du kan
samarbejde med til at blive den hund du ønsker - beagle eller ej.

Der er masser af litteratur om hundetræning og hundesprog, bl.a. Roger
Arbrantes, Turid Ruugas, Annete Røpke m.fl.

Held og lykke med den kommende vovse.

MVH Nanna

P.S. Husk hunderedningsvest når I er på båden