Navngivning af jolle
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-08-03 13:34

Findes der regler for navngivning - må man f.eks. kalde en 14' jolle H.M.S.
Baltic Warrior?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Henrik Hansen

Dato : 09-08-03 08:36

Hej Torben,

Nej, der er ingen regler på det område.

Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-08-03 11:42

Hmm... men der er da vist regler for hvorledes dåben skal foregå *S* for at
hun bliver en sødygtig og vi bringe jer sikkert i havn... Jeg kender dem
ikke selv... men en anledning til festivitas... og hvorvidt gammel
overtro er overtro vides jo ikke...
Jan Rasmussen

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-08-03 19:33

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:bh2ijc$2ek1$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> hun bliver en sødygtig og vi bringe jer sikkert i havn... Jeg kender dem
> ikke selv... men en anledning til festivitas... og hvorvidt gammel

Havhav.

Se denne side: http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/rename.htm

Den er vist oversat til dansk, men jeg kan ikke lige finde den.

--
Henning _/) _/) _/)
http://www.frivagt.dk

Fra : Torben

Dato : 09-08-03 23:35

se her:
http://home.worldonline.dk/sejler/navn/ny_navn.html

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 10-08-03 22:23

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der regler for navngivning - må man f.eks. kalde en 14' jolle
H.M.S.
> Baltic Warrior?

Må man virkelig godt kalde skibet/båden HMS uden videre ?
Står vel for Hans Majestæts Skib...............?
Jess

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 10-08-03 23:17

"Jess Mathiasen" <jessm@dwain.dk> skrev i en meddelelse

> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> H.M.S.
>
> Må man virkelig godt kalde skibet/båden HMS uden videre ?
> Står vel for Hans Majestæts Skib...............?

Det er jo netop lige deeeet! Men det lyder så pompøst, at jeg næsten ikke
kan lade være.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-08-03 09:22

Jess Mathiasen wrote:

> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse

> H.M.S.

> Må man virkelig godt kalde skibet/båden HMS uden videre ?
> Står vel for Hans Majestæts Skib...............?

Sidst jeg så/hørte noget om regenten var det en kvinde

- Lars

Fra : john lundsgaard

Dato : 11-08-03 10:13

> Sidst jeg så/hørte noget om regenten var det en kvinde
>
> - Lars

HMS står for His Majesty's Ship ELLER Her Majesty's Ship.
Altså intet problem selv om kongen er en dronning.

John

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-08-03 12:24

john lundsgaard wrote:

> HMS står for His Majesty's Ship ELLER Her Majesty's Ship.
> Altså intet problem selv om kongen er en dronning.

I know, det var nu også bare en gang insektsex...

- Lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-03 10:44

Mon ikke man skal skelne mellem reglerne...

I princippet, må man kalde sin virksomhed hvad somhelst... når blot ikke det
er racistisk... eller man kommer til at træde andre over tæerne... som
f.eks. pølsemanden Mc Allan, gjorde i forhold til Mc Donald... eller Pizza
Hot gjorde i forhold til Pizza Hut... Mc Allan vandt sagen, hvilket Pizza
Hot ikke gjorde... Mc Allan fordi navnet Mc. ikke var nogert Mc Donald havde
opfundet, ligesom det var brugt i århundreder eller tusinder før Mc. Donald
gjorde... og endelig, var der en række Mc.ér der gav Mc. Allan lov at bruge
deres navn...

Pizza Hot tabte fordi navnet stort set er en kopi... og derfor bliver
betragtet som tyveri, idet folk vil forveksle og tage fejl af disse
virksomheder...

Andre gange kan man blive dømt grundet Logoet... F.eks. var Kornprins
Frederiks hjemmeside hængt ud, idet den til en forveksling (fuldstændig ens)
lignede, Jeg mener det var en Norsk side på en prik.... Nu var det vel at
mærke et anderkendt IT virksonhed der havde designet den, og mest dem der
blev hængt ud... men i princippet er det logoet.. kopiringen der ofte giver
problemet...

Kort sagt... Jeg tror ikke du skal søge dit svar i lov om søfart...

Omvendt... en 14" Jolle... Tja... hvem bider lige mærke i det... H.M.S.
kunne jo stå for Hans Maren Søren...

Problemet vil nok først opstå i den stund, du begynder at efterligne
skrifttyper og monogrammer... så det til en forveksling kan se kongeligt
ud... altså... Logoet....

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-08-03 12:22

Jan Rasmussen wrote:

> Omvendt... en 14" Jolle... Tja... hvem bider lige mærke i det... H.M.S.
> kunne jo stå for Hans Maren Søren...

Jeg tror H.M.S. er forbeholdt de skibe der er i dronningens tjeneste -
dvs. orlogsskibe, miljøskibe o.a. statsejede skibe.

Omvendt er der vist noget om, at ethvert skib der sejler under dansk
flag, skal stå til rådighed for det danske forsvar i tilfælde af krig.
Er det mon korrekt?

- Lars

Fra : john lundsgaard

Dato : 11-08-03 13:41

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en

> [...]
>
> Omvendt er der vist noget om, at ethvert skib der sejler under dansk
> flag, skal stå til rådighed for det danske forsvar i tilfælde af krig.

Hej Lars

Jeg har aldrig hørt HMS brugt i forbindelse med danske skibe, derimod altid
i forbindelse med engelske krigsskibe.

Jeg tror altså (indtil det modsatte er bevist) at HMS kun har betydning hvis
man taler med en englænder.

Jeg tror (men her er jeg helt på gættegrund!!) at der i det tilfælde at man
vil have optaget et skib i skibsregisteret, så vil man formentlig få at vide
at det ikke er særlig smart at kalde det "Mayday"!, men jeg tror egentlig
også at det er det eneste sted hvor der er nogen der vil blande sig i
navnet.
Ja d.v.s. det kunne også være, at telestyrelsen også vil have en mening om
navnet "Mayday" hvis man vil have et radiokalde nr.

Hilsen John

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-08-03 22:32

john lundsgaard wrote:
> [...]
> Ja d.v.s. det kunne også være, at telestyrelsen også vil have en
> mening om navnet "Mayday" hvis man vil have et radiokalde nr.

HMS er ikke en del af navnet, det er en betegnelse for et engelse
flådefartøj. På dansk bruges det ikke, se evt. www.svn.dk
Men derimo kan man godt komme udfor at et opkald indledes med "Korvetten
Niels Juel, xxxx..." eller "Orlogskutteren Drejø" xxxx ...", for at undgå
tvivl

Og det er heller ikke smart at kalde skibet Lyra - der er nemlig
forkortelsen for Lyngby Radio ( men der er faktisk en lystbåd registreret
med det navn)

/carsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-03 15:05

Der er ingen tvivl om at staten tager hvad de vil have i en krigs situation
(nu ser jeg helt bort fra skatter etc )

Jeg hvade engang en motorcykel af nyere model... efter jeg havde erhvervet
denne, fik jeg et brev fra militæret... hvor jeg blev pålagt at aflevere
denne motorcykel et aftalt sted i tilfælde af krig... med andre ord... blev
der krig indragede de min motorcykel til statens tjeneste...

Hvorvidt det gør sig gældende med både ved jeg ikke... men har man en større
motorbåd... som diverse generaler finder anvendelig, vil man nok ligeledes
modtage et brev... om stille den til rådighed...
Jan Rasmussen

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 12-08-03 21:09

Man skal måske overveje om den kongelige engelske flåde er i besiddelse
af humor.

Tænk på den franske pilot, der i spøg sagde, at han havde en bombe i
skoen. Han risikerer nu 7 års fængsel i USA. Så slemme er englænderne
næppe, men man ved aldrig.

Måske kunne det også give forvirring, hvis man skulle udsende et mayday.
Måske ikke relevant, hvis du ikke har VHF ombord.

Mvh.
Jan F