Drop tabeller og brug CSS - Kan ikke få de~
Fra : tatsudoshi

Dato : 07-08-03 12:52

Først min side: http://x-systems.no-ip.com/index.shtml
Som I kan se så er mine menuer nede i bunden af siden. Jeg har
lagt mine CSS filer som externe filer, men jeg har (for testens
skyld) kopierede CSS teksten fra eksemplet så de er helt ens. Jeg
forstår bare ikke hvorfor min side ikke ser lige sådan ud, da
koderne er de samme.. Nogen der kan hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Trigger_One

Dato : 07-08-03 13:58

tatsudoshi wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> forstår bare ikke hvorfor min side ikke ser lige sådan ud, da
> koderne er de samme.. Nogen der kan hjælpe?

Måske kan denne side hjælpe dig:
http://glish.com/css/
~TriggerOne

Fra : tatsudoshi

Dato : 07-08-03 15:21

Ok nu har jeg så fået CSS'en til at virke. Jeg har brugt

<ul>
<li></li>
</ul>

til at lave mine menu'er med, men jeg gad ikke have den • foran, så
jeg har sat

ul {
list-style:none
}

og brugt en ASCII kode til at lave mit tegn med. Nu er mit problem
bare at der er ufattelig meget plads foran mine menu links som jeg
ikke kan få brugt fordi "list-style" kun tager punktet væk, men
beholder den plads der oprindeligt var tilegent •. Hvordan får jeg
min "mistede" menu plads igen?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-03 20:00

"tatsudoshi" <tatsudoshi@pc.dk> skrev
> [...]
> list-style:none
> }
>
> og brugt en ASCII kode til at lave mit tegn med.
[snip)
Hvordan får jeg
> min "mistede" menu plads igen?

Ved at lade være med at bruge listeelementet til menuen. Det er alligevel
ikke det, listen er beregnet til.

Brug i stedet elementet p og skil menupunkterne med et tvungent linjeskift

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-08-03 20:12

Erik Ginnerskov wrote:

[Snip Plads til venstre for li]

> Ved at lade være med at bruge listeelementet til menuen. Det er
> alligevel ikke det, listen er beregnet til.

Hvorfor dog ikke? En menu består normalt af en række menupunkter efter
hinanden: En liste. Jeg finder li ganske velegnet.

ul {
margin-left: 0px;
list-style:none;
}
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-08-03 21:01

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev i
> [...]

>Hvorfor dog ikke? En menu består normalt af en række menupunkter efter
>hinanden: En liste. Jeg finder li ganske velegnet.

Tidligere havde man endog et tag, der hed <menu> og det var også en
liste. Tag'get er dog blevet udfaset og i HTML 4.x henvises man til at
bruge <ul> i stedet.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 07-08-03 21:12

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ved at lade være med at bruge listeelementet til menuen.
> Det er alligevel ikke det, listen er beregnet til.

Elementet <ol> benyttes til lister uden ordnet rækkefølge. Eksempel:

HTML.dk indeholder:
- Tutorials
- Artikler
- Community
- Scripts
- Software

Lister, og dermed <ol> eller <ul>, er yderst velegnede til at strukturere
menuer.

> Brug i stedet elementet p og skil menupunkterne
> med et tvungent linjeskift <br>.

Det mener jeg ikke er kvalitets HTML. Uanset om man bruger <p> eller <li>
så bør man anvende CSS til at bestemme margin eller padding - ikke <br>.

Venligste hilsener,
Jonas Astrup

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 21:14

Jonas Astrup - HTML.dk <jonas.usenet@html.dk> wrote in

> Elementet <ol> benyttes til lister uden ordnet rækkefølge. Eksempel:

Du mener <ul> (unorganized list) og ikke <ol> (organized list)

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 07-08-03 21:18

Andreas Haugstrup Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du mener <ul> (unorganized list) og ikke <ol> (organized list)

Naturligvis, tak, det må være varmen..... 34 grader udenfor lige nu.

Jonas Astrup

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 21:52

Jonas Astrup - HTML.dk <jonas.usenet@html.dk> wrote in news:bguc68$k43$1
@sunsite.dk:

> Naturligvis, tak, det må være varmen..... 34 grader udenfor lige nu.

Jeg tænkte det nok
34 er godt nok varmt for denne tid af døgnet. Er du i USA eller lign?

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 07-08-03 22:05

Andreas Haugstrup Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> 34 er godt nok varmt for denne tid af døgnet. Er du i USA eller lign?

http://weather.yahoo.com/forecast/FRXX0076_c.html?force_units=1

Pyha

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 21:13

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in

> Ved at lade være med at bruge listeelementet til menuen. Det er
> alligevel ikke det, listen er beregnet til.

Det er da lige præcis det <ul> og <ol> er beregnet til!
Lister er tilmed udvidet i xhtml 2 med en <nl> - en navigationsliste.

Hvis en liste over menupunkter ikke er en liste så ved jeg ikke hvad er..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-03 00:08

Andreas Haugstrup Pedersen m.fl. skrev

> Hvis en liste over menupunkter ikke er en liste så ved jeg ikke hvad er..

Uanset, så giver lister en masse problemer med at få det til at stå
nogenlunde ensartet ud til venstre i alle browsere.
Det kræver en masse forskellige kunstgreb at udligne forskellen i browsernes
uens måde at rendere en liste - med eller uden listepunkter.

En <p> er langt lettere at styre.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 08-08-03 01:42

> [...]
> Det kræver en masse forskellige kunstgreb at udligne forskellen i browsernes
> uens måde at rendere en liste - med eller uden listepunkter.

Det er rigtigt, at forskellige browsere renderer lister forskelligt, men det
er ikke uoverkommeligt at imødegå det. Se f.eks.
http://www.alistapart.com/stories/taminglists/

> En <p> er langt lettere at styre.

Ja, et p eller div element er lettere at styre end liste-elementer i dette
tilfælde, men det gør det jo ikke mere korrekt at anvende disse elementer.

Jeg er sikker på, at mange i denne gruppe vil mene, at det er langt nemmere at
håndtere et sidedesign i en tabel fremfor at bruge CSS, men igen, blot fordi
det er nemmere bliver det ikke mere korrekt.

Jeg ved, at der skal fejes lidt foran egen dør, men mener at for mange følger
W3C-standardernes bogstav fremfor standardernes ånd. En side kodet i XHTML 1.x
kan sagtens være layoutet i tabeller, men er det meningen?

Venlige hilsner,
Joachim, HTML.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-03 19:13

"Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk" <joachim.usenet@html.dk> skrev

> [...]
fordi
> det er nemmere bliver det ikke mere korrekt.

Jeg kunne aldrig finde på at anbefale brug af tabeller til design. Hjælper
derimod gerne andre til at komme væk fra den metode.

> Jeg ved, at der skal fejes lidt foran egen dør, men mener at for mange
følger
> W3C-standardernes bogstav fremfor standardernes ånd.

Skal jeg være ærlig (og det skal jeg selvfølgelig) så har jeg stadig på egne
sider stumper, hvor designet er baseret på tabeller - et levn fra tidligere,
hvor jeg ikke vidste bedre. Skal bare have en ide til en anden måde at lave
det på, så det overholder 'ånden i standarden'.

Og hvis nogen stiller spørgsmål vedrørende mit ukorrekte brug af tabeller,
er svaret: Gør ikke som jeg har gjort , gør som jeg siger

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 09-08-03 00:34

Erik Ginnerskov wrote:

> Uanset, så giver lister en masse problemer med at få det til at
> stå nogenlunde ensartet ud til venstre i alle browsere.

Giv venligst et eksempel, for jeg har da aldrig støt på slige
problemer.

> Det kræver en masse forskellige kunstgreb at udligne forskellen i
> browsernes uens måde at rendere en liste - med eller uden
> listepunkter.

Følgende fjerner mig bekendt al (prædefineret) indrykning af
listepunkter i samtlige nogenlunde kompetente browsere (hvilket så
ikke omfatter Netscape 4.7, som jeg simpelthen ikke gider beskæftige
mig med mere), jeg har kendskab til :

ul {
   list-style: none;
   margin: 0;
   padding: 0;
}

Ønsker man at definere een eller anden for indrykning, kan man
dernæst benytte følgende for li-elementerne:

li {
   padding-left: 42px;
}

Eller man kan smide en div omkring listen, og definere margins eller
paddings heri.

#menu {
   margin: 0;
   padding: 10px;
}

<ul>
<li>punkt 1</li>
<li>punkt n</li>
</ul>

Der er ikke tale om forskellige kunstgreb, hemmelige håndtegn eller
lignende. Faktisk er det, efter min ydmyge(?) mening, ganske nemt at
styre lister med CSS. Og så er det semantisk korrekt i modsætning til
brugen af p-elementer (som jo betegner tesktafsnit).

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-03 20:21

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

> [...]
> }
>
> Ønsker man at definere een eller anden for indrykning, kan man
> dernæst benytte følgende for li-elementerne:

Det giver ganske rigtigt det samme resultat i IE (6) og Mozilla (1.3), men i
Opera (7.11) er der større linjeafstand mellem menupunkterne.
Det vil ikke ske med <p> og <br>

www.hjemmesideskolen.dk/temp/listetest.htm

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-08-03 21:30

Erik Ginnerskov wrote:

> Det giver ganske rigtigt det samme resultat i IE (6) og Mozilla
> (1.3), men i Opera (7.11) er der større linjeafstand mellem
> menupunkterne. Det vil ikke ske med <p> og <br>
> www.hjemmesideskolen.dk/temp/listetest.htm

Prøv i stedet med

li {
   padding: 0 0 0 5px;
   margin: 0; /* ta-daa */
}

Det virker i hvert fald lokalt hos mig i Opera 7.

Så argumentet for ikke at bruge HTMLs lister holder altså ikke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-03 21:53

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev
> Prøv i stedet med
>
> li {
> padding: 0 0 0 5px;
> margin: 0; /* ta-daa */
> }

Først modsiger du mig - og så laver du en hel masse justeringer for at få
det til at se ens ud i alle browsere. Præcis som jeg sagde, at det var
nødvendigt at gøre.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-08-03 22:03

Erik Ginnerskov wrote:

> Først modsiger du mig - og så laver du en hel masse justeringer
> for at få det til at se ens ud i alle browsere. Præcis som jeg
> sagde, at det var nødvendigt at gøre.

Hehe, bop-bop. Det var faktisk en forglemmelse, idet jeg bruger
nogenlunde samme definitioner i CSSen til min hjemmeside.

Desuden synes jeg nu ikke en enkelt ekstra regel er at betegne som
"en hel masse justeringer".

Slutresultatet for at få det til at makke ret er følgende, dejligt
korte stump CSS:

ul {
   list-style: none; /* Fjerner 'bullets' */
   margin: 0; /* Ingen margin */
   padding: 0; /* Ingen padding */
}

li {
   padding: 0 0 0 5px; /* Venstre padding på 5px */
   margin: 0; /* Fjern afstand mellem punkter i Opera 7 */
}

Synes du virkelig at ovenstående er til at blive gråhåret eller
direkte skaldet af?

Definitionerne kan jo endda tilpasses til kun at matche en <ul>-liste
i ens menu-div:

#menu ul { ... }
#menu ul li { ... }

<ul>
<li>Første punkt</li>
<li>N'te punkt</li>
</ul>

derimod en simpel og let overskuelig *liste*.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-03 14:11

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

> <ul>
> <li>Første punkt</li>
> <li>N'te punkt</li>
> </ul>

N'te punkt</p>
>/div>

Synes du virkelig, at det er mere uoverskueligt end din version? Efter min
mening giver det mindre kode i både html og i css.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-08-03 15:39

Erik Ginnerskov wrote:

> N'te punkt</p>
>
> Synes du virkelig, at det er mere uoverskueligt end din version?
> Efter min mening giver det mindre kode i både html og i css.

Ja, jeg mener faktisk, at brugen af lister er både mere overskuelig
og nemmere at have med at gøre.

Hvad vil du for eksempel gøre, hvis du vil have en bestemt afstand,
f.eks. 42 pixels, mellem hvert punkt?

Så skal du have fat i line-height og den slags, hvorimod du med
lister snildt kan styre det med margins og samtidig har mulighed for
at smække både baggrunde og borders på. Dertil kommer også at en
browser uden support for CSS, eller en der har deaktiveret samme, vil
vise menuen som en let overskuelig liste.

Desuden er brugen af <p> malplaceret i det her tilfælde, idet <p> jo
bruges til tekstafsnit/brødtekst, hvilket en menu næppe kan siges at
være. Derimod er en menu jo en oversigt - en liste - over indholdet,
hvorfor brugen af <ol> eller <ul> er langt mere sigende.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-03 15:53

> [...]

> være. Derimod er en menu jo en oversigt - en liste - over indholdet,
> hvorfor brugen af <ol> eller <ul> er langt mere sigende.

Rent semantisk har du nok ret, men jeg mener stadig, at min version er
lettere at lave og fylder mindre. Men skal vi ikke stoppe her?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Due

Dato : 12-08-03 08:56

Erik Ginnerskov wrote:

> "Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

[SNIP]

> Rent semantisk har du nok ret, men jeg mener stadig, at min version er
> lettere at lave og fylder mindre. Men skal vi ikke stoppe her?

Desuden skal man så lige huske på at I jo snakker ud fra to forskellige
synspunkter. Det Erik argumentere for er hvad der er nemmest, IKKE hvad
der er mest korrekt. Hvorimod Anders taler ud fra hvad der er korrekt
brug (jvf. HTML standarden) af de forskellige tags.

Min personlige mening er ikke relevant for denne diskusion, så den vil
jeg ikke ytre.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 12:22

Thomas Due wrote:

> [...]
> nemmest, IKKE hvad der er mest korrekt. Hvorimod Anders taler ud
> fra hvad der er korrekt brug (jvf. HTML standarden) af de

Jeg ved nu ikke - jeg mener faktisk at brugen af HTMLs lister også er
nemmere, idet man via CSS har langt større kontrol over præsentationen,
end man får ved blot at benytte brødtekst (<p>) med tvungne linieskift
(<br>).

Fra : Thomas Due

Dato : 12-08-03 12:40

Anders Thorsen Holm wrote:

> [...]
> nemmere, idet man via CSS har langt større kontrol over
> præsentationen, end man får ved blot at benytte brødtekst (<p>) med

Jo jo, det må jo så være et spørgsmål om smag. Jeg hælder nok mest til
lister mig selv, men ser man bort fra layout, og det er min opfattelse
af det gør Erik lige i denne situation, så har han jo ret (synes jeg).

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-08-03 09:36

Erik Ginnerskov wrote:

> Rent semantisk har du nok ret, men jeg mener stadig, at min version er
> lettere at lave og fylder mindre. Men skal vi ikke stoppe her?

Undskyld jeg kommer så sent ind i debat'en, men jeg syntes lige at I
skulle se følgende link.

http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/csslister/index.html

Her viser jeg hvordan man ved hjælp af almindelige HTML lister og CSS
kan lave vertikale og horisontale menuer.

Jeg har fået inspiration fra ALA "Taming lists"
http://www.alistapart.com/stories/taminglists/

PS. jeg har dog lige lidt problemer med de gamel IE'er men det burde
kunne hack'es hvis man giver det lidt tid.

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-03 11:56

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev
> [...]
>
> Her viser jeg hvordan man ved hjælp af almindelige HTML lister og CSS
> kan lave vertikale og horisontale menuer.

Yderst interessant.

> Jeg har fået inspiration fra ALA "Taming lists"
> http://www.alistapart.com/stories/taminglists/

Begge skal studeres nærmere

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-08-03 12:01

On Tue, 12 Aug 2003 10:35:57 +0200, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.dk> wrote:

>http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/csslister/index.html
>
>Her viser jeg hvordan man ved hjælp af almindelige HTML lister og CSS
>kan lave vertikale og horisontale menuer.

Virker ikke i min opera 6.05, drop-down-boksen vises ikke.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-08-03 12:09

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote in

> Virker ikke i min opera 6.05, drop-down-boksen vises ikke.

Javascript i O6 er ikke ligefrem vinderen. Det virker fint i O7 (som også
er en langt bedre browser. Mmm nye features)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-08-03 12:10

Peter Loumann wrote:

> Virker ikke i min opera 6.05, drop-down-boksen vises ikke.

Nej, det er fordi Opera først understøttede DOM'en fra version 7.
Så det er din Opera 6.05 den er galt med

Men jeg mener at du kan skifte stylesheet fra browseren via menubjælken
under "View" / "Style" ... eller der omkring

Hintzmann c",)

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-08-03 12:13

On Tue, 12 Aug 2003 13:10:20 +0200, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.dk> wrote:

>det er din Opera 6.05 den er galt med

Vræl!

>Men jeg mener at du kan skifte stylesheet fra browseren via menubjælken
>under "View" / "Style" ... eller der omkring

Det kan jeg ikke finde.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-08-03 13:35

> Det kan jeg ikke finde.

Fordi den feature først er med i Opera 7.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-03 12:12

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev

> Virker ikke i min opera 6.05, drop-down-boksen vises ikke.

Prøv at opgradere til 7'eren. Så får du dropdown-boksen med de indbyggede
muligheder for at vælge design.

.... men ved Tabs (IE5) vises kun tredje faneblad i Opera 7.11 og ved Normal
vises menupunkterne som plain tekst (menuen virker dog).

Ved Tabs sker der ikke noget skifte i faneblade. Måske fordi alle
menupunkter peger på samme side ?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-08-03 12:38

Erik Ginnerskov wrote:
> ... men ved Tabs (IE5) vises kun tredje faneblad i Opera 7.11 og ved Normal
> vises menupunkterne som plain tekst (menuen virker dog).

Tabs (IE5) er _kun_ til Internet Explorer 5.0 og 5.5. Jeg arbejder
stadig på at få det hacket sammen, men det er sekundært.

> Ved Tabs sker der ikke noget skifte i faneblade. Måske fordi alle
> menupunkter peger på samme side ?

Jeg har lavet 3 HTML-filer med en class "selected" på det menu punkt der
nu engang er valgt.

Så får I også effekten med at "skifte"

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-03 14:28

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev

> Tabs (IE5) er _kun_ til Internet Explorer 5.0 og 5.5. Jeg arbejder
> stadig på at få det hacket sammen, men det er sekundært.

OK, jeg prøvede den kun i IE6, Mozilla og Opera

> Jeg har lavet 3 HTML-filer med en class "selected" på det menu punkt der
> nu engang er valgt.
>
> Så får I også effekten med at "skifte"

Det er flot. Effekten har du også fået med på Blue

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin