Hvilken sygdom???
Fra : Jan Funder

Dato : 07-08-03 08:02

Hejsa NG

Ligesom jeg selv endnu er relativt uerfaren i akvariehold har jeg har et
relativt nystartet 400 l akvarium. Her har jeg blandt andet har et par
platyer gående. De er imidlertid blevet syge og jeg har problemer med at
identificere, hvilken sygdom det drejer sig om samt behandlingen heraf.
Symptomerne er følgende.
- Hvidlige plamager langs gællerne på den ene side (kun på hannen som også
er hårdest angrebet)
- Hannens svømmeadfærd er mærkelig. Han drejer nogle gange om på siden som
om at han mister balancen. Samtidig kan han fra stillestående position
pludselig finde på at fare omkring i akvariet, på trods af at han han støder
ind i planter.
- Begge fisk er blevet meget sky - dog mest hunnen som kun kommer frem fra
sit skjul når om aftenen, når lyset slukkes.
- De kommer ikke op og spiser, når der fodres.
- Igår så jeg hunnen svømme langs bunden og ligesom gnubbe kroppen på bund
og sten.

Er der nogen der udfra dette kan hjælpe mig med en diagnose samt evt.
behandlingsforslag?
Hvad skal jeg gøre med de øvrige fisk i akvariet? De udviser ingen af de
ovennævnte symptomer...

På forhånd mange tak for hjælpen

Jan Funder

Fra : Plesner

Dato : 07-08-03 09:15

> [...]
> behandlingsforslag?
> Hvad skal jeg gøre med de øvrige fisk i akvariet? De udviser ingen af

Det er muligt, at dine fisk er angrebet af Costia, men i litteraturen
beskrives 'plamagerne' som grålige og slimede. I så fald er den meget
smitsom. Der fås virksom medicin hos din akvariehandler, men samtidig kan
den ikke tåle temperaturer på 30° og derover.

Det er også muligt, at dine fisk er angrebet af Chilodonella. Her kan
plamagerne være alt fra grålige over hvidlige til blåhvide. De ses
primært i nakkeregionen, omkring gællerne og evt. helt tilbage til
rygfinnen. Chilodonella kommer i overfyldte akvarier med for dårlig
vandkvalitet og iltmangel. De kan behandles, hvis fiskene anbringes i en
1% saltopløsning i 10 minutter og derefter overflyttes til et andet,
varmt akvarium (30°). I det gamle akvarie kan du hæve temperaturen til
30° i 5 dage, mens der ingen fisk er i. dette vil slå parasitten ihjel.

Jeg skal ikke afvise, at der kan være andre muligheder (måske Trichodina
?), men disse to var dem, der umiddelbart faldt mig ind. Husk at
overveje, om du har fisk, der ikke vil bryde sig om de omtalte
temperaturer, hvis du vælger den løsning. Alternativt kan du søge på de
to sygdomme på f.eks. Google og finde bileder/oplysninger, som du kan
sammenholde med det, du ser på dine egne fisk.

plesner