Direct x version
Fra : Kalle Møller

Dato : 06-08-03 22:27

Hvordan finder jeg ud af hvilken version af direct x jeg har installeret på
min pc ? .
På forhånd tak

Fra : danni plougmann

Dato : 06-08-03 22:41

gå ned start>kør skriv dxdiag
så kommer der noget system infomation op hvor du kan teste de forskellige
directx ting.

Fra : ASKF

Dato : 06-08-03 22:48

Kalle Møller ytrede sig i
<3f31718c$0$76086$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

>Hvordan finder jeg ud af hvilken version af direct x jeg har installeret på
>min pc ? .

Start -> Kør -> dxdiag

Det er DirectX diagnostiseringsværktøjet, som du også kan bruge når du
skal undersøge om der er noget galt med en DirectX komponent, f.eks.
hvis et spil konstant crasher.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-08-03 06:32

In article <3mt2jv07n5s06gfalpp6hkekht2p7jd44j@4ax.com>, ASKF wrote:
> [...]
>
> Det er DirectX diagnostiseringsværktøjet, som du også kan bruge når du
> skal undersøge om der er noget galt med en DirectX komponent, f.eks.

Og vigtigst af alt, en af de sidste faneblade giver dig mulighed for
at ændre default refresh rate.

Fra : hekola@msn.com

Dato : 07-08-03 18:30

> Og vigtigst af alt, en af de sidste faneblade giver dig mulighed for
> at ændre default refresh rate.

Poul,
Gider du forklare lidt mere om denne mulighed (hvad er fidusen ved af ændre
fra default), alternativt henvise til hvor jeg lære mere om refresh rates?

På forhånd tak!

hkl

Fra : david andreasen

Dato : 09-08-03 11:41

Hej.
Det syntes jeg også er to gode spørgsmål.
-
da

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-08-03 12:37

hekola@msn.com wrote:
> Gider du forklare lidt mere om denne mulighed (hvad er fidusen ved af
> ændre fra default), alternativt henvise til hvor jeg lære mere om
> refresh rates?

Det vil sige hvor mange gange i sekundet billedet på skærmen bliver
opdateret. Som default står denne til 60 Hz, og du vil opleve dette som en
voldsom flimren på skræmen. Ved at sætte den op (eksempelvis til 85 Hz),
bliver billedet meget roligere og mere behageligt at arbejde med. Man bliver
ikke længere så træt i øjnene. Når man kører med nVidia drivere fatter den
ikke at man gerne vil kører med en højere refresh rate end 85 Hz, når man
spiller. Derfor har jeg indtil i dag kørt med et program kaldet MultiRes 1.4
som kan booste refreshraten op på den ønskede værdi...

Håber det gav mening...

--
Martin K

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-03 12:43

hekola@msn.com wrote:

> [...]
> Gider du forklare lidt mere om denne mulighed (hvad er fidusen ved af
> ændre fra default), alternativt henvise til hvor jeg lære mere om

Hmm lad mig se om jeg kan finde ud af at forklare det. Der kommer nok
nogen og retter mig hvis jeg tager fejl.

Normalt kører din skærm 60Hz, Det vil sige raster-strålen bevæger sig
ned over skærmen og opdaterer billedet 60 gange i sekundet.
Hvis du har et spil der kører 30 eller 60 frames per second (FPS), og du
har slået V-sync (Vertikal Synkronisering) til, så bliver grafikken
synkroniseret med rasterstrålen og grafikken fremstår som meget
flydende - hvis ellers din PC er hurtig nok til at lave 60 FPS konstant.
Default Refresh Rate i DirectX er 60Hz, og den kan du så f.eks sætte op
til 80 eller 120 hvis din skærm ellers kan klare det (hvis du sætter en
for høj refresh rate går monitoren i standby, hvis det er en meget
gammel monitor går den i stykker
På den måde, i hvert fald hvis V-Sync er slået til, kommer spillene så
til at køre 80 eller 120 FPS - hvis din PC er hurtig nok.

Spørgsmålet er så om der er nogen tydelig forskel fra 60 FPS - og om du
ikke hellere vil have at din PC bruger det ekstra krudt på at beregne
andre ting end på at opdatere skærmbilledet 120 gange i sekundet!

HTH - som sagt ret mig endelig hvis jeg har fået noget galt i halsen.

Læs evt om V-Sync her - kig også på afsnittet om Triple Buffering:
http://www.themeter.com/faq.shtml

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : DWM

Dato : 09-08-03 23:11

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 80 eller 120 hvis din skærm ellers kan klare det (hvis du sætter en
> for høj refresh rate går monitoren i standby, hvis det er en meget

Jeg prøvede på et tidspunkt at ændre refreshraten via DX8.1
til 85Hz som min skærm kan klare. Det gav et ordenligt skrald,
som om at den slog en gnist fra et sted til et andet, og det lugtede
brændt resten af dagen. Monitoren virker stadig (Targa laver kram)
Den køre fint i 85Hz med multires. Bare lige en lille advarsel til dem
som vil til at lege med indstillingerne i DX.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-08-03 10:46

DWM wrote:
> [...]
> Den køre fint i 85Hz med multires. Bare lige en lille advarsel til dem
> som vil til at lege med indstillingerne i DX.

He he det var sgu da et held!
De tilgængelige Refresh rates hænger nøje sammen med hvilken opløsning
man vælger at køre i. Min monitor kan f.eks køre 120Hz ved 640x480, men
kun 60 Hz ved 1600x1200. Altså, jo højere opløsning, jo lavere max.
refresh rate. De fleste manualer har en tabel hvor man kan slå det op -
hvis man ikke har manualen liggende, kan man som regel downloade den i
..pdf form hos fabrikanten.
Jeg ville aldrig selv sætte DirectX refresh raten over de 60Hz - man kan
aldrig helt kan være sikker på hvilken opløsning et eller andet spil
lige pludselig vælger at køre i - og så sker sådan nogle ting som det
skete for dig... Eller skærmen går i sort og man skal til at genstarte
osv osv.
Du behøver forresten ikke multires for at køre i 85Hz på desktoppen, det
kan du selv sætte inde i display properties. Og lige så snart du starter
et spil skifter den alligevel til de 60Hz.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : DWM

Dato : 10-08-03 10:55

> [...]
> refresh rate. De fleste manualer har en tabel hvor man kan slå det op -
> hvis man ikke har manualen liggende, kan man som regel downloade den i

Ja det ved jeg. Det var 1024x768 jeg kørte på det tidspunkt og det
ved jeg at den kan klare. Det var kun på desktoppen jeg var da jeg
ændrede det. Jeg ved ikke lige hvorfor det skulle gå som det gjorde.

> [...]
> lige pludselig vælger at køre i - og så sker sådan nogle ting som det
> skete for dig... Eller skærmen går i sort og man skal til at genstarte

Nej det vil jeg heller ikke...længere :)

> Du behøver forresten ikke multires for at køre i 85Hz på desktoppen, det
> kan du selv sætte inde i display properties. Og lige så snart du starter
> et spil skifter den alligevel til de 60Hz.

Ok jeg troede at multires faktisk hjalp mht spil. Må dog ærlig indrømme
at jeg aldrig har tjekket det.

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 10-08-03 11:08

DWM wrote:
> Ok jeg troede at multires faktisk hjalp mht spil. Må dog ærlig
> indrømme at jeg aldrig har tjekket det.

Det gør den da også!? Jeg kører med MultiRes 1.4 og hvis man lige husker at
sætte hak i 'Lock refresh rate' så kører det da glimrende

--
Martin K

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-08-03 12:42

Martin Kirschmeyer wrote:

> Det gør den da også!? Jeg kører med MultiRes 1.4 og hvis man lige
> husker at sætte hak i 'Lock refresh rate' så kører det da glimrende

Jeg skulle lige til at komme med en kvik kommentar om at der sikkert var
sådan en option..
Hvordan checker du egentlig at den rent faktisk gør det?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : DWM

Dato : 10-08-03 12:45

> Jeg skulle lige til at komme med en kvik kommentar om at der sikkert var
> sådan en option..
> Hvordan checker du egentlig at den rent faktisk gør det?

Jeg gør det ved at trykke på menu knappen på min skærm.
Så kan jeg se opløsning og refreshrate.

/Kenneth Iversen

Fra : DWM

Dato : 10-08-03 12:49

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle lige til at komme med en kvik kommentar om at der sikkert var
> sådan en option..

Den option ligger forøvrigt under "about". Lidt underligt sted at have den.

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 10-08-03 16:30

Sune Mika Salminen wrote:
> Hvordan checker du egentlig at den rent faktisk gør det?

Det kan man tydeligt se med det blotte øje - så der er ikke så meget der

--
Martin K

Fra : DWM

Dato : 10-08-03 11:00

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> He he det var sgu da et held!

Lige en anden hurtig kommentar.

Ikke lige så heldig som da det regnede ind gennem taget her, lige
ned i min gamle monitor. Jeg var på selvf. ikke i nærheden.
Nu er det så umuligt at sige hvor længe det havde dryppet ned
i skærmen men da jeg kom hen til computeren så jeg ikke andet end
striber over hele skærmen. Den blev efterfølgende skilt og den
var ret våd indeni. Skærmen virker forøvrigt stadig den dag i dag.
Det er vel 3 år siden det skete efterhånden. Det skal dog siges at
man kan se en lille bitte brun plet inde på midten af skærmen :)

Det er forøvrigt også en targa skærm som er fra dengang jeg købte
min første computer engang i 94. Man kan sige meget om targa...men
de kan da holde til noget :)

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 10-08-03 10:47

DWM wrote:
> [...]
> Den køre fint i 85Hz med multires. Bare lige en lille advarsel til dem
> som vil til at lege med indstillingerne i DX.

Tja... ok. Jeg har nu stillet den tilbage til default...

--
Martin K (Der selv har en Targa monitor - Targa 1770A-2 (17"))

Fra : hekola@msn.com

Dato : 09-08-03 17:28

mange tak for de gode besvarelser!

hkl

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-08-03 12:34

Povl H. Pedersen wrote:
> Og vigtigst af alt, en af de sidste faneblade giver dig mulighed for
> at ændre default refresh rate.

Fedt! Så behøver man ikke længere kører med programmer der automatisk
booster refreshraten op på 85 Hz? Jeg må lige teste om det virker

--
Martin K

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-03 12:45

Martin Kirschmeyer wrote:

> Fedt! Så behøver man ikke længere kører med programmer der automatisk
> booster refreshraten op på 85 Hz? Jeg må lige teste om det virker

Kun hvis spillene bruger Direct Draw/Direct3D

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-08-03 12:56

Sune Mika Salminen wrote:
> Kun hvis spillene bruger Direct Draw/Direct3D

Gør alle spil ikke det i dag?

--
Martin K

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-03 13:54

Martin Kirschmeyer wrote:

> Gør alle spil ikke det i dag?

Mange spil bruger OpenGL - f.eks. Quake III.

Jeg vil gætte på at Doom III også kører i OpenGL.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?