css, tekst i tabeller virker ikke altid.
Fra : Klingaa

Dato : 06-08-03 16:28

Hej,

Det er den første hjemmeside som jeg har lavet med brug af css
eller rettere sagt den første hvor jeg ligger endel arbejde i,
som bare ligner lidt mere, end hvad man kan lave i Microsoft
Word.

Jeg har et problem med teksten i en tabel som ikke bliver låst
til de 9 px, som jeg har sat den til i min css fil. Det virker
fint nok på min egen computer og på nogle andre maskiner, som jeg
har set siden med, men på arbejdet er teksten i tabellen alt for
stor og man skal bruge "Vis-->Tegnstørrelse-->Mindst" for at
kunne se siden korrekt.

Síden ligger på http://www.klingaa.dk/links.php

Det her har jeg skrevet i min css fil:

div.links {
   position: absolute;
   left: 390px;
   top: 270px;
   font-family: arial, verdana;
   font-variant: normal;
   font-size: 9px;
   color: #000000;
}

div.otherlinksao {
   position: absolute;
   left: 390px;
   top: 375px;
   font-family: arial, verdana;
   font-variant: normal;
   font-size: 9px;
   color: #000000;
}

div.otherlinksoz {
   position: absolute;
   left: 490px;
   top: 375px;
   font-family: arial, verdana;
   font-variant: normal;
   font-size: 9px;
   color: #000000;
}

a {
   color: #000000;
}

a:hover { text-decoration: none;
color: #B83939;
}

Jeg er ikke en haj til noget af dette, så hvis det er en begynder
fejl, må I ikke grine :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-08-03 16:58

"Klingaa" <pher@overload-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

Hej

> Jeg har et problem med teksten i en tabel som ikke bliver låst
> til de 9 px, som jeg har sat den til i min css fil.

I øjeblikket har jeg kun en 15" i 1024x786x, men når jeg få maskinen stillet
op med min 19" i 1600x1200 og 17" med 1280x1024 tvivler jeg på at jeg kan
læse teksten uden besvær, og så er jeg væk, hvilket sikkert gælder for
mange.

> [...]
> har set siden med, men på arbejdet er teksten i tabellen alt for
> stor og man skal bruge "Vis-->Tegnstørrelse-->Mindst" for at

Du er nød til at fortælle hvilken browser du bruger og hvilken version.
Kan godt gættet det er IE, men er det 6.0 / 5.5 / 5.0 eller sågar 1.0?

Hvorfor ikke tage hensyn til brugeren? I Opera, som jeg normalt bruger, kan
du heldigvis ikke bestemme hvordan teksten skal vises.

> Jeg er ikke en haj til noget af dette, så hvis det er en begynder
> fejl, må I ikke grine :)

Jeg griner ikke, men vil da anbefale at du tager hensyn til brugeren, det er
ikke alle som vil sidde med næsen mast flad mod skærmen

Måske du burde begrænse dit banner bare lidt, det tager jo ca 1/4 af den
plads der er i browserens vindue.

Hvis du vil tage hensyn til at næsten alle har forskellige opsætninger bær
du kigge på: http://www.html.dk/artikler/00023/ som fortæller om skalerbart
webdesign. Det er muligt at lave design som også giver brugeren mulighed for
at bestemme hvor stor teksten skal være.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Søren Sørensen

Dato : 06-08-03 17:50

Min arbejdscomputer er en windows 95, så det er nok en ældre IE

Det med brugeren har du jo nok ret i.
Da jeg som sagt er nybegynder, har jeg lavet det hele udfra min egen opløsning
og hensyn til brugerne skal nok komme... når jeg engang får lært alt det her
html gøgleri.

Tak for kommentaren

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-08-03 18:25

"Søren Sørensen" <pher@overload-net.dk> skrev i en meddelelse
> Min arbejdscomputer er en windows 95, så det er nok en ældre IE

Du kan se hvilken version du bruger via "Hjælp" - "Om Internet Explorer"

Jo ældre IE du har jo værre er understøttelse af css, så hvis det er IE4
skal du glemme alt om hvordan det ser ud.

Har du adgang til en hurtig forbindelse kan du hente IE6.0 her:
http://www.it-service.sdu.dk/vis.php?side=84

Hvis du vil have en lidt ældre IE kan du kigge her:
http://browsers.evolt.org/?ie/32bit

> Det med brugeren har du jo nok ret i.
> Da jeg som sagt er nybegynder, har jeg lavet det hele udfra min egen
> opløsning og hensyn til brugerne skal nok komme... når jeg engang får
> lært alt det her html gøgleri.

God arbejdslyst, og det er ikke svært at rette til når du bruger css

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-08-03 21:22

> [...]
> eller rettere sagt den første hvor jeg ligger endel arbejde i,
> som bare ligner lidt mere, end hvad man kan lave i Microsoft

OK. Jeg ved godt, at dette ikke er ris og ros gruppen, men jeg faldt
alligevel over følgende på din side:
"You are browsing this site with: Microsoft Internet Explorer" Nå, hvorfor
tror du det ?
Den slriver nemlig det samme uanset om jeg bruger Opera eller IE.

Desuden skriver du på siden:
"Your ip:
xxx.xxx.xxx.xxx"
Tak, det havde jeg sgu' næsten glemt
Hør her: Jeg har fast IP, og hvis jeg alligevel skulle glemme den, så ville
jeg nok ikke hoppe ind på din side for at se den alligevel.

Med andre ord. Fjern de to ovenstående ting. De giver jo alligevel kun
unyttige og i nogle tilfælde forkerte oplysninger.

Lige mine ? 0,03

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-08-03 21:33

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor tror du det ?
> Den slriver nemlig det samme uanset om jeg bruger Opera eller IE.

Prøv at trykke F12 i opera og vælg "Identificer son Opera", min Opera7.11
ses som Opera. På den måde kan folk også se at der findes andet end IE i
statistikken for siden

At det så er bare en anelse ligegyldige informationer er sagen uvedkommen.

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-08-03 21:50

> Prøv at trykke F12 i opera og vælg "Identificer son Opera", min Opera7.11
> ses som Opera. På den måde kan folk også se at der findes andet end IE i
> statistikken for siden

Det har jeg så gjort.
Så skriver den Opera. Hvis jeg sætter den til at identificere sig som
Mozilla x skriver siden 'Netscape'

> At det så er bare en anelse ligegyldige informationer er sagen uvedkommen.

Tja, jeg synes det ligner lidt samme koncept som en javascriptpromt der
spørger efter navn og fødselsdato.
Derefter skrives der på siden '"Daw navn. Du er xx år gammel".

Jeg mener jo jfr. ovenstående at oplysningerne er meget upålidelige. Det er
brugeren selv der sender dem, og bestemmer over, hvad der skal stå.

--
Benny Nissen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-08-03 22:33

> [...]
>
> Jeg mener jo jfr. ovenstående at oplysningerne er meget upålidelige.
> Det er brugeren selv der sender dem, og bestemmer over, hvad der skal

Jep, kan kun være enig. du ser da heller ikke hvilken browser du har hvis du
deaktivere javascript.

Det kan dog godt laves så du ikke kan "snyde" det har danskebank.dk gjort.

Fra : Klingaa

Dato : 07-08-03 07:44

Benny Nissen, tak for dine meninger.
Det kan godt være du ikke synes vis ip er nyttigt og sikkert har så meget
forstand på computer at du nok ville finde den på en hel anden måde (evt.
ipconfig eller noget andet), men ikke alle internet brugere er så
interesseret i "nørde-verdenen" at de kender disse kommandoer.

Jeg har endnu ikke fundet løsningen på hvorfor min IE 6.0 derhjemme viser min
link side korrekt og at IE 5.5 viser den med mulighed for ændre font
størrelsen, selvom dette er låst.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-08-03 23:44

Klingaa skrev:

> Jeg har endnu ikke fundet løsningen på hvorfor min IE 6.0
> derhjemme viser min link side korrekt og at IE 5.5 viser den
> med mulighed for ændre font størrelsen, selvom dette er låst.

Kender du begrebet Doctype Switch? Det er årsagen til at IE 6
viser siden anderledes end tidligere IE-udgaver.

Se siderne herunder for en forklaring:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/cssenhancements.asp>

<http://www.html.dk/artikler/00036/>