Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
On/Off?
Fra : [Anders And]

Dato : 06-08-03 09:53

Hallo.

Har lige købt en 17" AOC fladskærm, som jeg er
rigtig, rigtig glad for .. men der er noget, jeg er kommet i tvivl om :

01.
Er det mon klogt at slukke for den, når man forlader puteren ½ time
eller længere [mener:har skærmen godt af det i længden]?

02.
Har den godt af, at man slukker den om aftenen, når put-
eren er lukket ned også .. eller skal man lade den stå i sin stand-by-mode?

Extra-03.
Hvad er en pixelfejl .. og hvordan kommer den til syne på skærmen? Min
leverandør siger, den skal have 8 pixelfejl, før den kan ombyttes, så
jeg håber ikke, det betyder 8 grimme "klatter" på skærmen!?

Min gamle skærm [19" standard] begyndte at se lidt grumset ud i
billedet til sidst, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er
fordi jeg så gerne har villet spare strøm .. og penge.

Måske kan skærme slet ikke tåle denne tænding/slukning hele tiden ..
... så hvad siger i?

Fra : The Amazing Grace

Dato : 24-08-03 13:38

"[Anders And]" wrote:

> [...]
> Er det mon klogt at slukke for den, når man forlader puteren ½ time
> eller længere [mener:har skærmen godt af det i længden]?

Har jeg også prøvet at finde ud af: Hver gang man tænder, slider det vel
- men det slider også at den står tændt, det er klart. Endnu har jeg
ikke set nogen anbefalinger. Selv slukker jeg skærmen, hvis jeg ved at
jeg ikke skal bruge den i et kvarter eller mere.

> 02.
> Har den godt af, at man slukker den om aftenen, når put-
> eren er lukket ned også .. eller skal man lade den stå i sin stand-by-mode?

Det kan næppe betyde noget om den er i standby eller slukket.

Jeg slukker på væggen for både computer og stereoanlæg - dels fordi
standbystrøm er en unødvendig udgift på elregningen, og dels for
elsikkerhedens / brandfarens skyld.

> [...]
> leverandør siger, den skal have 8 pixelfejl, før den kan ombyttes, så
> jeg håber ikke, det betyder 8 grimme "klatter" på skærmen!?

En pixel der enten står tændt hele tiden eller slukket hele tiden. De er
der fra begyndelsen, altså en fabrikationsfejl, ikke noget der kommer
henad vejen.

> Min gamle skærm [19" standard] begyndte at se lidt grumset ud i
> billedet til sidst, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er
> fordi jeg så gerne har villet spare strøm .. og penge.

Snarere tværtimod. Billedrørsskærme taber lysstyrke i løbet af deres
levetid, så jo mere de får lov at gå i standby, jo bedre. Stadig slider
det nok for meget, hvis de skal tænde _for_ tit.

> Måske kan skærme slet ikke tåle denne tænding/slukning hele tiden ..
> .. så hvad siger i?

Det må handle om at finde den rigtige balance mellem slid ved at tænde
og slid ved at stå tændt... Jeg vender tilbage hvis jeg finder noget på
det.

Mads Hansen

--
Remove "lock" from mail address to reply by mail!
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-03 14:36

The Amazing Grace <maze@c.dk> wrote in news:3F48B1BF.9B8E6EC1@c.dk

> En pixel der enten står tændt hele tiden eller slukket hele
> tiden. De er der fra begyndelsen, altså en fabrikationsfejl,
> ikke noget der kommer henad vejen.

Kan de ikke komme hvis skærmen får et slag eller lign ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : The Amazing Grace

Dato : 24-08-03 22:13

Henrik Stidsen wrote:

> The Amazing Grace <maze@c.dk> wrote in news:3F48B1BF.9B8E6EC1@c.dk

> Kan de ikke komme hvis skærmen får et slag eller lign ?

Det tror jeg faktisk ikke, men er ikke sikker...

Mads