Hundeopdragelse
Fra : Mogens Frederiksen

Dato : 05-08-03 22:45

I weekenden lavede jeg havearbejde sammen med en ven. Han havde sin hund
med. En springerspaniel på 17 mdr.
For at den ikke skulle løbe frit rundt blev den tøjret til en lang line.
Fik besked på at den skulle holde sig i ro - den kunne se os mens vi
arbejdede.
Hunden begyndte at gø. Vennen/ejeren kunne kun stoppe gøen med korporlig
afstraffelse.

Jeg har ikke forstand på hundopdragelse - men noget siger mig at det ikke er
den rigtige metode.

Hvordan lærer man en hund at den skal forholde sig i ro og være stille mens
man er i nærheden og er optaget at andre gøremål ???

Hvordan lærer man hunden at gå i snor uden at den hele tiden trækker i
snoren ??

mvh Mogens

Fra : Eifelvuf

Dato : 06-08-03 07:08

"Mogens Frederiksen" skrev d. 05-08-03 22:45 dette indlæg :
> [...]
> arbejdede.
> Hunden begyndte at gø. Vennen/ejeren kunne kun stoppe gøen med

*klip*

Fortalte du ikke din ven, at han er en imbicil idiotisk nar - når han
afstraffer hunden korporligt fordi den gør ?

Det er ikke for sent at fortælle ham dét - og når du fortæller ham det,
så fortæl ham også, at han er helt og aldeles uegnet som hundeejer, og
at du gladeligt vil skaffe din vens hund, et nyt trygt hjem - evt. ved
at du straks kører hunden til nærmeste internat.

Slut af med at fortælle ham, at næste gang han afstraffer sin hund så
hjernedødt, så vil du overveje at anmelde ham til Politiet for
dyremishandling.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Moses

Dato : 06-08-03 08:37

> [...]
>
> Fortalte du ikke din ven, at han er en imbicil idiotisk nar - når han
> afstraffer hunden korporligt fordi den gør ?

Jeg er helt enig. Din ven er en idiot som via han handlemåde kun gør
problemet endnu værre.
Hunden vil aldrig lære ikke at gø eller at gå ordentligt i snor, hvis det
eneste den oplever er at blive korporligt afstraffet.
Det skal, som alt andet, trænes med tålmodighed og kærlighed.

Din ven ser kun tingene fra hans side af. Han skal arbejde og hunden
irriterer. ( har han i det hele taget tid til at have hund?)

Prøv at se tingene fra hundens side.
"Det er weekend, Far er hjemme - Jeg er sprængfyldt med energi
Vi skal udenfor og have det sjovt (troede jeg). Far og hans ven leger i
haven og jeg må ikke være med"

I den nævnte situation havde han haft andre muligheder.

1. Inden han gik igang med havearbejdet kunne han have sørget for at hunden
havde fået brugt alle sine kræfter.
En meget lang luftetur på et par timer ville formentligt have gjort at
hunden ville lægge sig ned og sove.

2. Efter en lang luftetur, kunne man også sørge for at hunden havde noget at
lave mens i arbejdede, f.eks. et kødben.

3. Tage hunden med i arbejdet d.v.s lade snoren nå hen til der hvor i
arbejder.

4. Binde hunden et sted hvor den ikke kan se eller høre jer arbejde.

5. Eller det som måske nok havde været bedst for hunden, lade den blive
hjemme.

6. Sidst men ikke mindst kunne han på længere sigt lære hunden af dække af,
også langtidsafdækning.
Men det kræver selvfølgelig at han træner hunden og ikke bare tæver den
hver gang den laver noget han synes er forkert.

Hunde vil have opmærksomhed. En af måderne at hunde kan fortælle det på er
ved at gø.
Hvis man binder hunden væk fra der hvor man arbejder vil hunden forsøge at
få opmærksomheden, også selv om det er negativ opmærksomhed.
At straffe hunden fordi den søger opmærksomhed, er forkert og netop straffen
er jo alligevel at give hunden en form for opmærksomhed.

Hunden vil ikke forbinde det at gø med straffen, men det at være væk fra
ejeren med, at det ender med noget ubehageligt.
Det vil naturligvis gøre, at næste gang hunden kommer i en lignende
situation, vil den blive endnu mere ulykkelig og endnu mere opsat på at få
ejeren tilbage.
Og hvordan er det nu lige at en hund kalder på sin ejer?
Ved at gø, som gør ejeren sur og som derfor afstraffer hunden.
Det er den onde cirkel. Bryd den, for hundens skyld.

Hilsen Moses

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 06-08-03 10:06

Øhhhh der var en her der spurtge om råd. Hvad med at give ham det i
stedet for dette...

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Eifelvuf

Dato : 06-08-03 10:50

"Jane Kiilerich" skrev d. 06-08-03 10:06 dette indlæg :
> Øhhhh der var en her der spurtge om råd. Hvad med at give ham det i
> stedet for dette...

Hej Jane........

Jeg vidste der måtte være andre der kunne give gode råd, om det han
faktisk spurgte om.........

Noget andet er så, at når man er *så* idiotisk at slå sin hund i den
omtalte situation, - ja så mener jeg det rent faktisk : så er man idiot
- og aldeles uegnet til at have med en hund at gøre. 100 %.

Og jeg mener faktisk, at han burde sige det til sin ven. For hundens
skyld.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-08-03 08:25

"Mogens Frederiksen" <mogens.frederiksen@adr.dk> escribió

> Jeg har ikke forstand på hundopdragelse - men noget siger mig at
det ikke er
> den rigtige metode.

Det lyder heller ikke som en særlig god måde at fortælle hunden at
den skal være stille på. Jeg mener at istedet for at afstraffe
hunden, bør man motivere den til at gøre det man gerne vil have den
til. Hvis i var igang med noget havearbejde som hunden uden tvivl
gerne ville have deltaget i, kunne i f.eks give hunden et kødben
eller noget andet den kan holde sig beskæftiget med imens i arbejder.

> Hvordan lærer man en hund at den skal forholde sig i ro og være
stille mens
> man er i nærheden og er optaget at andre gøremål ???

Der er sikkert 1000 måder at gøre det på, men jeg tror at alle de
effektive og dyrevenlige metoder grundlæggende består i at belønne
hunden når den gør noget korrekt frem for at afstraffe den når den
gør noget forkert.

> Hvordan lærer man hunden at gå i snor uden at den hele tiden
trækker i
> snoren ??

Dette er blevet diskuteret masser af gange i gruppen og der er
forskellige metoder. En af de mest anvendte er at hver gang hunden
begynder at trække standser man op og man flytter sig ikke ud af
stedet før hunden igen er på plads ved ejerens side. Når dette sker,
roses hunden og man går videre. Næste gang hunden trækker, gentager
man processen. Jeg har med denne metode og en masse tålmodighed lært
min hund at gå i snor fuldstændig uden at trække.
Det kan også have noget med den type halsbånd man bruger at gøre.
Hvis hunden har noget der strammer og trækker ubehageligt i den, vil
den muligvis selv trække fremad i et forsøg på at komme væk fra
ubehaget, men det tror jeg er mere individuelt hvordan forskellige
hunde reagerer.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-08-03 08:54

On Tue, 5 Aug 2003 23:45:03 +0200, "Mogens Frederiksen"
<mogens.frederiksen@adr.dk> wrotd:

> [...]
>afstraffelse.
>
>Jeg har ikke forstand på hundopdragelse - men noget siger mig at det ikke er

,,du har ret, det er helt forkert jeg giver de andre ret det skader
mere end det gavner. Han skulle hellere give hunden noget at lave
istedet for, der er mange muligheder, som de andre også har beskrevet.
Det ødelægger bare hunden at slå den og gør det endnu sværere og mere
kompliseret at opdrage på den, især når han slår den i en situation
hvor det slet ingen mening giver, hunden kalder jo bare på ham/jer for
at lege det skal den da ikke straffes for, og hvis han bliver ved med
det så er han da selv skyld i at han får en mærkelig hund, og så burde
han slet ikke eje en hund. Vi må håbe at du kan forklare ham at det
ikke er den rigtige løsning og at det blot ødelægger hunden.

> [...]
>man er i nærheden og er optaget at andre gøremål ???
>
>Hvordan lærer man hunden at gå i snor uden at den hele tiden trækker i

,,,,,,,,,,,,det er noget af det sværeste hvad hundeopdragelse angår
alt efter race kan der være forskel også fra hund til hund, jeg har
haft en hund der altid trak jeg prøvede alle kneb, mange af dem virker
for andre. Du kan stoppe op hver gang den trækker, du kan stoppe op og
gå den anden vej hver gang den trækker, du kan købe en træksele ,
mange hunde trækker meget fordi halsbåndet skærer i halsen når de
trækker og derfor trækker de endnu mere for at komme væk fra det der
gør ondt"de er jo ikke så kloge"det kan også være en ide at gå til
træning måske den rigtige træner kan lære en noget.kvælerhalsbånd og
pighalsbånd gør det tidt værere og ødelægger desuden hundens hals. Man
kan træne det hele selv hvis man har tålmodigheden til det, du kan gå
med hunden og have dens ynglingsgodbidder i lommen og give den dem
hele tiden når den går pænt og rose den. Og man kan også købe en
haltisele det er en sele der går rundt om snuden på hunden så hvergang
den trækker så drejer den selv sit hovede og det gidder den ikke , den
virker rigtig godt faktisk. Men det er som sagt noget af det sværeste
at lære hunden men der er mange muligheder, hvis man har masser af
tålmodighed, som det desværre ikke lyder som dn ven har, så han skulle
købe sådan en haltisele, hvis alternativet er at slå hunden.

Fra : mathilde

Dato : 12-08-03 13:27

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 06-08-03 08:54 dette indlæg :

Jeg har bare lige et spørgsmål til haltien.

Jeg træner stoptræning med min amstaff når jeg går med hende, for at
mindske hendes trækkeri. Vi bruger en easy sele. Men hun trækker mest
når jeg går med begge hunde, og så er det lidt irriterende at skulle
stoppe hele tiden.

Så jeg købte en halti. Hun skynder sig væk når jeg tager den frem, så
den skal ligge i tasken, og så først tages på når vi har gået et stykke.
Men hun bliver så trist når hun får den på. Hun trækker ikke og det er
jo dejligt, men hendes gnist er også ligesom væk.

Så er det mig der er for blød og bare skal fortsætte med at bruge den,
eller er en halti en dårlig løsning til nogle hunde?

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 12-08-03 13:56

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> wrote in message news:3f38ddce$0$48913

> Men hun bliver så trist når hun får den på. Hun trækker ikke og det er
> jo dejligt, men hendes gnist er også ligesom væk.

Min hund mister også gnisten når han får den på. Desuden kan han vride sig
ud af den ved at læne sig bagud og kaste hovedet fra side til side. Det har
jeg været ude for et par gange, hvor han bare VILLE fri. Så står man der med
snoren sat fast i et tyndt stykke stof, som kan knække på et øjeblik...

:Pia

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 06-08-03 18:58

<mogens.frederiksen@adr.dk> wrote:

>Hvordan lærer man hunden at gå i snor uden at den hele tiden trækker i
>snoren ??

Se tråden 15/7 2003 - "Freja trækker"

Mvh
Søren

Fra : Mogens Frederiksen

Dato : 10-08-03 18:35

Tak til alle der har svaret/kommenteret på mit spørgsmål.
Jeg tænkte nok at det ikke var hunden der var noget ivejen med - og det var
fint at få forslag til hvordan min ven skulle have tacklet situationen - jeg
skal holde et vågent øje og forsøge at skubbe i den rigtige retning.
Også tak for vejledningen i at få hunden til at holde op med at trække.
Det vil jeg prøve hvis jeg en dag passer hunden-

mvh og tak
Mogens