Rig
Fra : Vagn Schultz

Dato : 05-08-03 20:29

Jeg skal til næste år have ny mast og spekulerer på om det kan lade sig gøre
at montere et bovspryd så jeg kan føre 2 forsejl. Der er tale om en 26 fods
Koster (spidsgatter) med 5/8 dels Bermudarig.
Hvilke fordele og ulemper er der.
Ser frem til at høre fra gruppen.

MVH
Vagn

Fra : john_lundsgaard

Dato : 05-08-03 21:19

"Vagn Schultz" skrev d. 05-08-03 20:29 dette indlæg :
> [...]
fods
> Koster (spidsgatter) med 5/8 dels Bermudarig.

Hej Vagn

Jeg har selv monteret spryd på min B31, men det var udfra et ønske om at
skabe en bedre balance i sejlplanet. B31 er desværre fra fødslen
temmelig luvgerrig, men når forsejlet bliver flyttet 80 cm frem, så får
man næsten et nyt skiv foræret.

Jeg har så desuden flyttet et forstag ind på fordækket så jeg har fået
en "kutterrig" ud af det (se evt. billeder på min hjemmeside).

Fordelen ved denne rigtype, er at man kan føre en stormfok tæt inde ved
masten, og uafhængig af den rullefok som vi har ude på sprydet.

Jeg har ikke planer om at sejle med to forsejl normalt, da jeg synes det
bliver bøvlet med alle de skøder, og noget rod ved vendinger på kryds,
og jeg ikke tror, at det er mere effektivt, end et stort forsejl.

Det du skal overveje, er efter min mening om din spidsgatter kan bære
(rent ballancemæssigt) at få rykket sejl centret fremad, eller om den
bliver ubehagelig lægerrig af det - det afhænger helt af ballancen idag
med din nuværende rig.

Istedet for at satse på flere forsejl samtidig, så kunne du nøjes med at
have en stor og let genua på det forreste stag til brug i let vejr, og
så den almindelige fok på det "gamle forstag" til kryds og friskere
vejr.

Et sidste punkt er så også, at adgangen over stævnen alt andet lige
bliver mere besværlig med et spryd, og alt andet end et rullesejl ude på
enden af sprydet kan blive en lidt ubehagelig oplevelse at bakse med i
dårligt vejr.

Held og lykke med overvejelserne.

hilsen John

www.sitecenter.dk/highfield-ranch

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-08-03 10:15

john_lundsgaard wrote:

> [...]
> bliver mere besværlig med et spryd, og alt andet end et rullesejl ude på
> enden af sprydet kan blive en lidt ubehagelig oplevelse at bakse med i

Jeg har på vores sommertur set flere der har eftermonteret bovspryd. De
har gjort det på en sådan måde, at den er blevet bred nok til at gå på -
altså bukket noget stålrør til en ramme og så lagt en plade eller teak
rist inden i rammen. Staget er blevet monteret i spidsen af bovsprydet i
et dertil påsvejset beslag. Desuden skal der jo også en wire ned til et
punkt på stævnen for at tage det vertikale træk staget er udsat for.

Det så faktisk rimeligt godt ud på de både vi så det på...

Med hensyn til betjening i hårdt vej, kan man jo komme et kraftigt net
neden under til at gribe en, hvis man skulle miste fodfæstet.

Mvh
Lars

Fra : john lundsgaard

Dato : 06-08-03 10:32

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> punkt på stævnen for at tage det vertikale træk staget er udsat for.
>
> Det så faktisk rimeligt godt ud på de både vi så det på...

Jøps det er også sådan jeg har lavet det. Det der gør det lidt bøvlet ved
ilandstigning etc. er, at der helt ude i spidsen hvor sprydet alt andet lige
er smalt, der sidder et stag som man skal rundt om. D.v.s man har ikke et
sted helt fremme foran forstaget hvor der er et trin (og en prædikestol at
holde i), men man skal "sno" sig forbi staget (evt. med en rullefok på) og
derfra hoppe ned (eller op) på kajen.

Og waterstaget forhindrer normalt, at man kan stikke spryddet ind over en
(lav) kaj, så man er nødt til at skulle helt ud på enden.

Vi har heldigvis ikke hund med ud at sejle, men jeg kunne forestille mig at
det vil være et næsten uoverstigeligt problem at springe i land med køteren
under armen, når man samtidig skal rundt om forstaget.

> Med hensyn til betjening i hårdt vej, kan man jo komme et kraftigt net
> neden under til at gribe en, hvis man skulle miste fodfæstet.

Enig.

Men stadig væk hænger man deruden ( i vores tilfælde kun 80 cm) foran
prædikestolen og skal have pakket en fok sammen, eller have slået en ny
under - jeg har kun prøvet det sidste sommer i rimeligt godt vejr, men jeg
kunne forestille mig problemet i en pludselig tordenbyge og/eller noget grov
sø.

Jeg er ihvertfald uhyre glad for rullefokken så jeg slipper for de
akrobatiske øvelser.

hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-08-03 10:42

john lundsgaard wrote:

> Vi har heldigvis ikke hund med ud at sejle, men jeg kunne forestille mig at
> det vil være et næsten uoverstigeligt problem at springe i land med køteren
> under armen, når man samtidig skal rundt om forstaget.

Så en løsning på det problem. Manden havde en STOR bokser (tror jeg det
var). Han synes ikke han gad bære den i land hver gang den skulle... så
han havde sat et beslag på fordækket hvor han havde lavet en planke der
lige kunne skubbes ind over og blive hold på plads på båden. Den anden
ende støttede på broen Denne kunne hunden så gå i land på. Båden var
iøvrigt en grinde.

> [...]
> kunne forestille mig problemet i en pludselig tordenbyge og/eller noget grov

Så kunne man jo tage prædikestolen af

> Jeg er ihvertfald uhyre glad for rullefokken så jeg slipper for de
> akrobatiske øvelser.

Ja, rullefokken er herlig for de magelige

- Lars

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 07-08-03 19:21

"john_lundsgaard" <john_lundsgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3f3011e6$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> bliver mere besværlig med et spryd, og alt andet end et rullesejl ude på
> enden af sprydet kan blive en lidt ubehagelig oplevelse at bakse med i

Havhav.

Adgangen kan blive mere spændende, men at bjærge et forsejl er da ikke noget problem. Man monterer bare et nedhal, det har alle de
gamle sejlskibe.

--
Henning _/) _/) _/)
For sejlere og sejlskibsromantikere:

Fra : Sode

Dato : 07-08-03 22:58

Hvis man sætter sprydstaget så man kan slække og stramme det over cleats til
spillet
sku' det vel løse landgangsproblemet.

/S