kim@kamerahuset.dk skrev i dk.fritid.foto:
>Max skrev:
>>Jeg blir rigtig rigtig negativ hvis du blir ved med dine
>>henvisninger til butikken, som du åbentbart arbejder
>>i, for eller har økonomiske relationer med, under dække
>>af at der kommer nogle "tests" en dag..
>>Pak sammen og fis af..!!!! -max-
>Jeg er da ked af det signer dig at jeg arbejder i Kamerahuset. Men
>skulle jeg heller holde skjult? I princippet interessere det mig
>ikke om folk køber kameraet hos os eller andre steder. Jeg har
>ingen økonomisk interesse i min arbejdsplads, anden det er her jeg
>for min løn.
Jeg håber ikke, at det lykkes Max m.fl. at kyse dig og andre væk med
deres mildest talt ikke særlig venlige sprogbrug. Jeg er personligt
rystet over, at man allerede i første indlæg i tråden forfalder til
mudderkastning af værste skuffe. Fordi man ikke bryder sig om andre
folks indlæg, så kan man jo godt skrive det i en sober tone.
Som Thomas Corell skriver i sit indlæg, så vil det være synd og skam,
hvis du efter Max's svada vælger at forlade gruppen, fordi du må
formodes via din arbejdsplads at ligge inde med informationer, der kan
komme gruppen til glæde.
Men når det så er sagt, så er indlægget fra Max et eksempel på, at man
virkelig balancerer på en knivsæg, når man deltager i nyhedsgrupperne
som ansat i et firma, der har økonomiske interesser i gruppens emne.
Det kendes i særdeleshed fra news:dk.edb.internet.udbydere og
news:dk.edb.internet.udbydere.webhotel, hvor især sidstnævnte gruppe
befolkes[1] af mere eller mindre useriøse webhoteludbydere, der
faldbyder deres tilbud og rakker ned på alle deres konkurrenter, mens
brugerne er repræsenteret af notoriske brokkehoveder, der bruger mest
tid på at skælde ud over at deres '9-kr.-om-måneden-webhotel' ikke er
nær så stabilt som et webhotel til 500 kr. om måneden. Sat på spidsen
vel at mærke.
Men diskussionen om 'kommercielle indlæg' er ligeså gammel som usenet
selv. I bund og grund handler det vel om menneskers ulyst til at blive
omklamret og bombarderet med reklame i tide og utide, og de senere års
heftige stigning i spam-mængden har sikkert også gjort sit til at man
er blevet mere på vagt over for indlæg, der kunne tænkes at være
kamoufleret spam.
Jeg kan godt følge Max et stykke af vejen, når han reagerer på de
mange indlæg om kameratests, der måske på et eller andet tidspunkt ud
i fremtiden kan ses på en bestemt hjemmeside. Det _kan_ godt blive for
meget af det gode at blive ved med at love et eller andet, som måske
aldrig bliver opfyldt.
Når man som erhvervsdrivende deltager i nyhedsgruppe, så bør man gøre
sig dette problem klart. Man skal sørge for at ens indlæg har et reelt
indhold, så det ikke bare blive et reklameindlæg. Jeg synes faktisk,
at du har holdt dig på den rigtige side af stregen i de fleste af dine
indlæg!
Jeg mener heller ikke, at du skal deltage i gruppen UDEN at fortælle,
at du er ansat i Kamerahuset. Den oplysning bør stå i alle dine
indlæg, så folk selv kan vurdere dine indlæg ud fra den forudsætning.
Jeg kan her anbefale dig at skrive det i en signatur[2].
I gruppen news:dk.edb.internet.udbydere var det meget brugt, at
ansatte hos diverse udbydere underskrev sig med en standard
disclaimer, der samtidig fastslog, at de udtalte sig som
privatpersoner. Grunden hertil var, at flere af de store udbydere
direkte krævede det af deres ansatte.
Jeg sætter FUT (Follow-up to) til news:dk.admin.netikette, hvor man
normalt diskuterer den slags netikette-spørgsmål, da det jo i bund og
grund ikke har noget med foto at gøre.[3]
[1] Jeg aner ikke om det stadig er tilfældet, da jeg opgav gruppen for
flere år siden.
[2] Den del af indlægget, der står nederst, adskilt af en "-- " på en
linie for sig selv. Se nedenfor.
[3] Nå, det glemte jeg selvfølgelig. Men det skulle være rettet i
dette indlæg. Beklager, hvis nogen nåede at få det i to eksemplarer.
--
Jens Tønnesen -
http://www.pressefoto.dk