beskyttelse af billede..?
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 05-08-03 15:29

Kan man beskytte sin billeder mere sikkert end bare det der højre klik
script..??

mvh. Rune Thougaard Kristensen
--
http://rtk-design.dk // http://dalgaards.dk
http://hh-indretning.dk // http://www.vinperlen.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-08-03 15:35

> Kan man beskytte sin billeder mere sikkert end bare det der højre klik
> script..??

Ved at undlade at ligge dem på nettet c",)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-08-03 15:37

Rune Thougaard Kristensen wrote:
> Kan man beskytte sin billeder mere sikkert end bare det der højre klik
> script..??

Nej.

mvh
Johan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-08-03 15:38

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> wrote in message
> Kan man beskytte sin billeder mere sikkert end bare det der højre klik
> script..??

Nej.
Og det script sikrer heller ikke noget som helst. Der er indtil flere ret
nemme måder at omgå det på, men til gengæld, så generer man bare de brugere
der vil bruge højreklikket til nogen af de funktioner der ligger der (og som
ikke har til hensigt at bryde ophavsrettigheder).

Hvis du vil være helt sikker på, at ingen tager dine billeder, så må du lade
være at lægge dem på nettet.

/Per

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-08-03 17:45

Rune Thougaard Kristensen skrev:

> Kan man beskytte sin billeder mere sikkert end bare det der højre klik
> script..??

Man kan lave noget med at ligge et gennemsigtigt gif-lag oven på... men det
er stadig ikke umugligt at snuppe dem...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 05-08-03 17:27

> Man kan lave noget med at ligge et gennemsigtigt gif-lag oven på... men
det
> er stadig ikke umugligt at snuppe dem...

Kan man få internet udbyderen til at beskytte dem på en eller anden måde..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : kunstner5.com

Dato : 05-08-03 17:35

> det
>
> Kan man få internet udbyderen til at beskytte dem på en eller anden
måde..??

> mvh. Rune Thougaard
> --

Man kan jo altid tage et screen shot, så så snart at jeg kan se billedet på
min skærm kan jeg også snuppe det.

Jeg har på et tidspunkt hørt i harddisken på P1, at man er ved at udvikle en
slags kopibeskyttelse til billeder. Den skulle ligge et usynligt "tag", så
man kan finde det igen. Jeg synes også at kunne huske at man i fremtiden
skulle kunne søge på billeder udfra et andet billede - på den måde kunne man
jo gennemsøge nettet og sikre sig at ingen har stjålet ens webdesign eller
fotos og lagt ud et andet sted. Men det er jo desværre fremtid, så vidt jeg
ved...

Hilsen
Claus Jungersen
-----------------
www.kunstner5.com

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-08-03 19:26

"kunstner5.com" <kunstner5[REMOVE]@kunstner5.com> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Jeg har på et tidspunkt hørt i harddisken på P1, at man er ved at udvikle en
>slags kopibeskyttelse til billeder. Den skulle ligge et usynligt "tag", så
>man kan finde det igen.

Tror du ikke, at du blander det sammen med Digimarc, som er et
usynligt 'vandmærke'. Firmaet sælger så en løsning, hvor deres
billed-robot gennemsøger nettet for billeder, der indeholder et sådant
'vandmærke'. Løsningen er dog temmelig dyr og kan næppe betale sig for
de fleste.

> [...]
>jo gennemsøge nettet og sikre sig at ingen har stjålet ens webdesign eller

Men det vil i så tilfælde være noget man kan gøre, når skaden ER sket.
Ikke noget, der forhindrer ulovlig kopiering.

Vi bliver nødt til at gøre os klart, hvad det er vi taler om her: Som
jeg forstår det oprindelige spørgsmål, så ønsker Rune at forhindre
andre i at 'hugge' et billede. Her ser vi så bort fra, at det reelt
ikke er ulovligt at kopiere et billede fra en hjemmeside og anvende
det til _privat brug_, f.eks. at printe det ud og hænge det op på
køleskabsdøren eller bruge det i en screensaver.

Når man tænker på de anstrengelser som spil-industrien og
plade-industrien udfolder for kopibeskytte CD'er, så forstår man, at
det ikke er så ligetil at lave en effektiv beskyttelse, der ikke kan
omgås ved diverse kunstgreb.

Efter min mening er det spild af tid at forsøge at beskytte sine
billeder mod kopiering. Hvis folk endelig hugger et billede og
genbruger på en hjemmeside, så er der al mulig grund til at lade
hammeren falde. Her drejer det sig om at sikre bevismaterialet, og der
kan løsninger a la Digimarc måske være en mulighed.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-08-03 17:57

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Kan man få internet udbyderen til at beskytte dem på en eller anden måde..??

Nej, det er ikke noget internetudbydere giver sig af med. Og jeg ved
heller ikke, hvordan de skulle være i stand til det.

For at et billede kan vises i brugerens browser, så skal det
downloades til brugerens computer. Så allerede på det tidspunkt vil
forsøg på beskyttelse være nyttesløst.

Den bedste beskyttelse vil være at indsætte et stort, synligt
vandmærke i billedet. Det forhindrer ikke tyveri, men gør billedet
mere eller mindre ubrugeligt for tyven. Desværre gør det også
oplevelsen af sitet ringere.

En god tommelfingerregel på www er i øvrigt, at dem der bruger mest
energi på ved diverse krumspring (højrekliksbegrænsninger m.m.) at
beskytte deres billeder, sjældent har noget, der er værd at hugge

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-08-03 18:28

On Tue, 05 Aug 2003 18:57:19 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

> [...]
>vandmærke i billedet. Det forhindrer ikke tyveri, men gør billedet
>mere eller mindre ubrugeligt for tyven. Desværre gør det også

Ja. En anden mulighed er at stykke billedet sammen af mange mindre,
nogle grafikprogrammer kan vist automatisere det ret finurligt. Men
også den mulighed er mere egnet til at genere brugeren end til
effektiv beskyttelse, bl.a. virker den jo heller ikke mod skærmdump.

En diskret signatur i et hjørne kan måske mindske interessen for
kopiering - i en tabsgivende kompression som jpg vil det forringe hele
billedet hvis den fjernes.

Den bedste beskyttelse er at billeder optimeret til skærm som regel
har så lav en opløsning (antal px), at de ikke er egnede til meget
andet.

Jeg har lidt svært ved at forstå problemet. Også trykte ting (tekst og
pix), lyd og film/video kan kopieres. Det er simpelthen risikoen ved
offentliggørelse.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-08-03 19:18

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>En anden mulighed er at stykke billedet sammen af mange mindre,
>nogle grafikprogrammer kan vist automatisere det ret finurligt.

Som på http://www.joachimrode.dk/gallerifin.html f.eks. Her er
billederne dog kun sat sammen af 4 stykker.

>Men
>også den mulighed er mere egnet til at genere brugeren end til
>effektiv beskyttelse, bl.a. virker den jo heller ikke mod skærmdump.

Nej, netop. Og metoden vil i yderste konsekvens give en større
belastning af webserveren, der så skal håndtere flere requests pr.
billeder.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-08-03 20:59

On Tue, 05 Aug 2003 20:17:32 +0200, Jens Tønnesen

>Som på http://www.joachimrode.dk/gallerifin.html f.eks. Her er
>billederne dog kun sat sammen af 4 stykker.

Ja, og i min opera afslører den måde de loades på det straks, så det
gøres nemmere for en evt. tyv.

>Nej, netop. Og metoden vil i yderste konsekvens give en større
>belastning af webserveren, der så skal håndtere flere requests pr.
>billeder.

Ja, præcis, og af brugens båndbredde. Det mest realistisk er nok den
diskrete signatur. Men alt i alt er jeg enig i det du skriver
andetsteds i tråden: mestendels spil i tid. Og i øvrigt finder jeg
bekymringen overdreven. Der vil altid være et vist spild, også hvis du
udgiver bøger eller arbejder med andre medier. Hvis man sætter prisen
for disse lavopløste fotos rimeligt, så vil masser af mennesker være
anstændige. I dag havde jeg en forespørgsel fra en der ville vide om
han skulle betale for et helt regulært _link_ til en af mine
billedsider, for så ville han bede om mit kontonummer

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk