Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ixus 400 og komprimering
Fra : TKL

Dato : 05-08-03 11:47

Hej,

Jeg har lige købt mit første digitalkamera og valgte et Ixus 400. Jeg er
helt nybegynder og har derfor et spørgsmål ang. komprimering. Når ram-kortet
er ved at være fyldt kan jeg få plads til flere billeder ved enten af sætte
antal pixels ned elled ved at kompimere billederne hårdere. Men hvad giver
de bedste billeder? - er det fx sådan, at hvis man tager billeder udendørs
er det bedst at sætte antal pixels ned, men hvis man tager billeder
indendøre med blitz skal man hellere sætte komprimeringen ned?

Hilsen Thomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-08-03 12:37

"TKL" skrev
> [...]
> er det bedst at sætte antal pixels ned, men hvis man tager billeder
> indendøre med blitz skal man hellere sætte komprimeringen ned?

Helt generelt: Undgå begge dele.
Hvis du sætter antallet af pixels ned, kan billedet
ikke længere forstørres ret meget uden at de
enkelte pixels bli'r synlige. Og øger du komprimeringen
fjerner du nuancer i billedet som ikke senere kan
genskabes.
Prøv selv at lave en test med to forskellige motiver.
Et med mange detaljer og god kontrast, og et med
større ensartede flader, og find et niveau som du
selv er tilfreds med. Husk, at selv om det ser godt ud
på computerskærmen, ser det ikke nødvendigvis godt
ud, når du får lavet fotos.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply