Skærme
Fijala 3554
Skærmaspekt på fladskærm
Fra : Zafar Iqbal

Dato : 05-08-03 01:42

Hejsa,

Jeg har i længere tid ventet med at købe fladskærm pga. de opløsninger man
kører med.

Her tænker jeg på opløsninger som 1280*1024 som ikke er 4:3 aspekt.
Da jeg arbejder med grafik, er det vigtigt at opløsningen passer sammen til
skærmaspekt,
og jeg har derfor altid været sikker på at fladskærme ikke var sagen for
mig. Dem som kører
i 1024*768 har da en fin aspekt, men de er lige lovligt for små.

Så var det at jeg pludseligt blev i tvivl efter at have set på nogle
skærme - ER selve skærmen
overhovedet i 4:3 format på de skærme som kører med 1280*1024??

--

Zafar Iqbal

Fra : Kim

Dato : 05-08-03 06:49

"Zafar Iqbal" <zafar@digital-rayMOVE-DIS.dk> wrote in message
> [...]
| skærme - ER selve skærmen
| overhovedet i 4:3 format på de skærme som kører med 1280*1024??

Formatet på en Acer AL732 er 5:4.

--
Mvh.

Kim
Kim.hansen@REMOVEpc.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-08-03 07:30

> Så var det at jeg pludseligt blev i tvivl efter at have set på nogle
> skærme - ER selve skærmen
> overhovedet i 4:3 format på de skærme som kører med 1280*1024??

Det er lavet så smart, at alle 17'-18'-19' TFT skærme, der lige nu ALLE
kører naturligt 1280X1024 alle har et fysisk perspektiv, der er i 5:4
forhold.

Derimod er alle 15' og 20' TFT skærme lavet så de rent fysisk har et 4:3
perspektiv.

Så uanset hvilken fladskærm, du køber, så vil du altid opleve, at
perspektivet er korrekt - og ikke, som når man kører 1280X1024 på en CRT
billedrørsskærm - og en cirkel pludselig bliver oval, fordi 1280/1024 giver
1,25 og CRT skærmen har 4:3 perspektiv (4/3= 1,3333333333333333333).

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 05-08-03 11:24

Ok fedt! Så er der jo ingen undskyldning længere..
jeg må ud og shoppe fladskærm :)

Er der noget man skal være opmærksom på? Der er det med døde
pixels eller hvad man nu kalder det, men er der os andre ting?
Udover kvalitet, naturligvis :)

--

Zafar Iqbal

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-08-03 14:54

On Tue, 5 Aug 2003 12:23:46 +0200, Zafar Iqbal wrote:

> [...]
>
> Er der noget man skal være opmærksom på? Der er det med døde
> pixels eller hvad man nu kalder det, men er der os andre ting?

Tag lige og kig tilbage i denne NG - bare 5 dage og du vil finde al den
info, du søger - orker ikke remse det hele op igen..igen...igen :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flare

Dato : 06-08-03 21:56

> Tag lige og kig tilbage i denne NG - bare 5 dage og du vil finde al den
> info, du søger - orker ikke remse det hele op igen..igen...igen :)

Arhhhhh. kom nu...engang igen. ;)

Anders