Fahrenheit 451
Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 04-08-03 22:32

Så bliver endnu en god gammel film geninspillet:
http://akas.imdb.com/Title?0360556

Ved af gode grunde endnu ikke hvordan den bliver, men jeg er nu ikke
synderligt begejstret.
hygge,
Nicolai

Fra : zcully

Dato : 05-08-03 00:07

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> wrote in message
> [...]
> http://akas.imdb.com/Title?0360556
>
> Ved af gode grunde endnu ikke hvordan den bliver, men jeg er nu ikke

Måske det nu kunne blive godt nok alligevel. Instruktøren Frank Darabont har
lavet min nok all time yndlingsfilm "En Verden udenfor" og jeg er også ret
vild med "den grønne mil", så lad os nu se....

/Zcully

Fra : Stefan Holm

Dato : 05-08-03 00:26

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> writes:

> Så bliver endnu en god gammel film geninspillet:

Der er da intet dér, der tyder på, at det er en genindspilning af det
gamle makværk - writing credits antyder i hvert fald at det er et nyt
manuskript.

Så med lidt held får bogen omsider en ordentlig filmatisering.

--
Stefan Holm
"I invented the hippo!"

Fra : -V-

Dato : 05-08-03 00:33

Stefan Holm wrote:

> [...]
> manuskript.
>
> Så med lidt held får bogen omsider en ordentlig filmatisering.

Du har læst romanforlægget?

Kan du ikke, selvom det måske burde foregå i dk.kultur.sciencefiction, give
en kort gennemgang af forskellene mellem bog og film? Jeg er nemlig ret vild
med filmen.
Husk spoilerwarnings!

-V-

Fra : ML-78

Dato : 05-08-03 09:07

> Kan du ikke, selvom det måske burde foregå i dk.kultur.sciencefiction, give
> en kort gennemgang af forskellene mellem bog og film? Jeg er nemlig ret vild
> med filmen.

Jeg har indrømmet ikke selv læst bogen, men jeg er enig i, at filmen ikke er
helt vellykket. Der er flere irritationspunkter, men en af de største anker jeg
har mod filmen er, efter hvad jeg har hørt, netop hvor den adskiller sig mest
fra bogen.

> Husk spoilerwarnings!

Det er hermed givet (scroll lidt ned).

Slutningen. Jeg går ud fra det er meningen, at de bogelskende folk skulle have
været fremstillet på sympatisk vis som litteraturens reddere, der memoriserer og
mundtligt overleverer bøgernes indhold til de næste generationer så de engang
igen kan blive skrevet ned. I stedet kommer disse ellers sympatiske mennesker
til at fremstå som tåbelige og hjernevaskede, vandrende rundt i en koma-agtig
verden af messen og terperi. Hele filmens idé tabes på gulvet, da det der skulle
have været en lille verden hvor litteraturen overlever, bare bliver til endnu et
mareridt.

ML-78

Fra : David T. Metz

Dato : 06-08-03 01:57

ML-78 skriblede:
> Slutningen. Jeg går ud fra det er meningen, at de bogelskende folk
> skulle have været fremstillet på sympatisk vis som litteraturens
> reddere,

Ja.

> stedet kommer disse ellers sympatiske mennesker til at fremstå som
> tåbelige og hjernevaskede, vandrende rundt i en koma-agtig verden af
> messen og terperi.

Sjovt - sådan har jeg ikke set det, men jeg har dog læst bogen, så måske er
jeg påvirket. Bemærk dog at fx von Trier ikke så det som du (jf. hans
kommentar i doku'en "de ydmygede" under optagelsen af scenen i Dyrehaven.)

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-08-03 07:04

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> writes:

> Ja.

Det slår mig pludselig, at de vel har samme rolle i Bradburys verden
som filosofferne i Platons hule-billede...

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : -V-

Dato : 06-08-03 16:28

ML-78 wrote:

> Det er hermed givet (scroll lidt ned).

Takker.

-V-

Fra : David T. Metz

Dato : 06-08-03 01:52

-V- skriblede:

> Kan du ikke, selvom det måske burde foregå i
> dk.kultur.sciencefiction, give en kort gennemgang af forskellene
> mellem bog og film? Jeg er nemlig ret vild med filmen.

Det er længe siden jeg så den og endnu længere siden jeg læste den. Svjh.
er der forskelle i skildringen af forholdet mellem hovedpersonen og hans
kone (jeg husker hende som mere apatisk i bogen). Bogens miljø er også lidt
mere futuristisk end filmens, der nærmest har et retro-look (som muligvis
ikke var "retro" da den blev lavet, men snarere samtidigt). Men mange ting
ligger ganske tæt op ad bogen.

Fra : Mathness

Dato : 06-08-03 12:10

On Wed, 06 Aug 2003 02:51:40 +0200, David T. Metz wrote:

> [...]
> (som muligvis ikke var "retro" da den blev lavet, men snarere
> samtidigt). Men mange ting ligger ganske tæt op ad bogen.

Jeg synes især at det "retro look" er med til at gøre filmen bedre, da
det underbygger at udviklingen er gået i stå. Men du har helt sikkert ret
i at dette ikke var tiltænkt.

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Stefan Holm

Dato : 05-08-03 09:52

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:

> Du har læst romanforlægget?

Ja.

> Kan du ikke, selvom det måske burde foregå i
> dk.kultur.sciencefiction, give en kort gennemgang af forskellene
> mellem bog og film?

Jeg kan desværre ikke huske, hvad det var, der irriterede mig ved
filmen. Kun at der var en hel del ting, hvilket muligvis skyldtes, at
jeg så den meget kort efter at have læst bogen.

--
Stefan Holm
"Being omnidirectionally equally interspaced from one another, this

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-08-03 10:29

Nicolai Zoffmann Heiredal wrote:
> Så bliver endnu en god gammel film geninspillet:

Den er da lige blevet genindspillet. Denne gang med titlen "Equilibrium".

/jim

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 05-08-03 16:26

Jim Andersen wrote:
> Den er da lige blevet genindspillet. Denne gang med titlen
> "Equilibrium".
>
> /jim

Hehe Ja hvis man blander lidt 1984 (tv-skærmene) og Matrix (for
slåskampene) sammen med Fahrenheit 451 så har man 'Cubic.'
hygge,
Nicolai

Fra : kr0oZe

Dato : 06-08-03 15:36

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> skrev i en meddelelse
> Ved af gode grunde endnu ikke hvordan den bliver, men jeg er nu ikke
> synderligt begejstret.
> hygge,
> Nicolai

Frank Darabont som instruktør er da noget at være
begejstret for. Helt dårlig var Green Mile jo heller ikke.

--
Christian Kruse
http://www.filmzonen.dk

Fra : Sonny

Dato : 07-08-03 16:15

"kr0oZe" <ckruse3@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Frank Darabont som
instruktør er da noget at være begejstret for. Helt dårlig var Green Mile jo
heller ikke.<

Næsten helt dårlig!!

men jeg kunne godt lide Shawshank Redemption

Fra : Hans Huttel

Dato : 08-08-03 08:48

kr0oZe skrev:

>Frank Darabont som instruktør er da noget at være
>begejstret for. Helt dårlig var Green Mile jo heller ikke.

Men han får svært ved at hamle op med Francois Truffaut, der lavede den
oprindelige filmatisering af "Fahrenheit 451".

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/