vedr rep af bundkort
Fra : LC

Dato : 04-08-03 22:14

Har et Soltek SL-65JVB-X socket 370
hvor de grønne kondensatorer er runde i toppen
kan det svare sig at skifte dem

Kortet ER ustabilt så derfor tror jeg det er der
problemet er ??

Mvh Lars

Fra : Olesen

Dato : 04-08-03 22:44

"LC" <BOoH@it.dk> skrev i en meddelelse

> Kortet ER ustabilt så derfor tror jeg det er der
> problemet er ??

Du er heldig med, det overhovedet kan starte op.
Især SL-56H5 og G1 var slemme på dên konto.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-03 23:04

LC wrote:
> Har et Soltek SL-65JVB-X socket 370
> hvor de grønne kondensatorer er runde i toppen
> kan det svare sig at skifte dem

Det vil nemt koste 200 kr - jeg vil sige nej, du får mere ud af et nyt
bundkort.

Er du god med en loddekolbe, og vil alligevel skifte dem selv, så kan du
købe nogle hos http://motherboardrepair.com/
Check at de er den rigtige fysiske størrelse, hvis de sidder meget tæt.

Fra : Brille

Dato : 05-08-03 00:04

"LC" <BOoH@it.dk> wrote in message news:bgmiia$1538$1@news.cybercity.dk
> Har et Soltek SL-65JVB-X socket 370
> hvor de grønne kondensatorer er runde i toppen
> kan det svare sig at skifte dem

Køb evt. nogle nye kondensatorer hos brinck elektronik, koster maks 4-5
kroner stykket.

--
MVH.
Brille

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 01:47

"Brille" <brille@hotmail(remove).com> skrev i en meddelelse

> Køb evt. nogle nye kondensatorer hos brinck elektronik, koster maks 4-5
> kroner stykket.

Man skal dog passe på, man kan ikke bare bruge hvad som helst.
De skal helst være med lav ESR(intern modstand)
Derudover skal specifikationerne passe sammen.
Dvs. helst samme kapacitet/farad.

Der bør også kun benyttes kondensatorer af høj kvalitet.
Eksempelvis: Rubycon eller Nichicon.
Disse bliver anbefalet af Homie på siden, der er henvist til andet steds i
tråden.
Homie har også lavet flere indlæg om samme emne i en abit nyhedsgruppe.

Jeg skal, som sagt i mit andet indlæg, også selv snart i gang med at skifte
kondensatorer på et bundkort.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 11:06

Martin Johansson wrote:
> "Brille" <brille@hotmail(remove).com> skrev i en meddelelse

> Man skal dog passe på, man kan ikke bare bruge hvad som helst.
> De skal helst være med lav ESR(intern modstand)

Ikke bare helst, de _skal_ være med lav ESR, og så koster de også derefter.

> Derudover skal specifikationerne passe sammen.
> Dvs. helst samme kapacitet/farad.

Nemlig.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 14:00

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx.net> skrev i en meddelelse

> Ikke bare helst, de _skal_ være med lav ESR, og så koster de også
derefter.

Helst=skal, kunne du ikke se det

Fra : Brille

Dato : 05-08-03 16:30

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in
message news:3f2efe5d$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Fra : Brille

Dato : 05-08-03 16:34

> [...]
> Man skal dog passe på, man kan ikke bare bruge hvad som helst.
> De skal helst være med lav ESR(intern modstand)

Ja ok, det burde jeg have skrevet :)

> Derudover skal specifikationerne passe sammen.
> Dvs. helst samme kapacitet/farad.

Siger det ikke sig selv?

--
MVH.
Brille

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 19:15

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in
> message news:3f2efe5d$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
>
> Ja ok, det burde jeg have skrevet :)

> Siger det ikke sig selv?

Ikke nødvendigvis.
Jeg har hørt om personer, der har købt kondensatorer, med for høj kapacitet
da de troede det var bedre.
Der er dog noget med at man godt må gå en smule op, men jeg kan ikke huske
hvor meget.

Fra : Brille

Dato : 05-08-03 20:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in
message news:3f2ff42e$0$97204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Ikke nødvendigvis.
> Jeg har hørt om personer, der har købt kondensatorer, med for høj
> kapacitet da de troede det var bedre.

Ja, det kommer ikke bag på mig at der er nogen der gør det, for de
forskellige producenters ingeniører, aner sikkert ikke hvad de laver :)

> Der er dog noget med at man godt må gå en smule op, men jeg kan ikke
> huske hvor meget.

Det var ikke noget jeg umiddelbart ville gøre, da en større kondensator
(kapacitet mæssigt) trækker mere strøm under oplade forløbet, så de
foregående kredsløb skal være dimensioneret til den større strøm.

--
MVH.
Brille

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 20:26

> [...]
>
> Ja, det kommer ikke bag på mig at der er nogen der gør det, for de
> forskellige producenters ingeniører, aner sikkert ikke hvad de laver :)

I dette tilfælde, mente jeg nu ganske almindelige brugere, der vil reparere
på deres hardware.
Når det er sagt, kan jeg da ikke afvise at ingenørerne også kan være nogle
fjolser

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-08-03 14:57

On Tue, 5 Aug 2003 21:25:30 +0200, "Martin Johansson"
> [...]

>på deres hardware.
>Når det er sagt, kan jeg da ikke afvise at ingenørerne også kan være nogle

Og da de bruger komponenter der ikke holder til almindeligt brug MÅ de
jo være fjolser.

(har selv et KT7 med 'poppede elektrolytter')

--
Jens

A cat is _always_ on the wrong side of the door.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-08-03 16:44

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Og da de bruger komponenter der ikke holder til almindeligt brug MÅ de
> jo være fjolser.
>
> (har selv et KT7 med 'poppede elektrolytter')

Ja måske, men det er vidst en større affære.
Der tales om et af de største tilfælde af industrispionage nogensinde.
Det skulle vidst være en fabrikant der nuppede en anden fabrikants opskrift.
Hvad den ene fabrikant så ikke opdagede var at den indeholdt fejl.
Det er så derfor at de popper i stor stil.

Her er nogle links til den spegede affære, der er mange flere artikler om
emnet.
http://www.geek.com/news/geeknews/2003Feb/bch20030206018529.htm
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,933571,00.asp
http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resource/feb03/ncap.html
http://www.millenniumdata.com/SERVICE_ADVISORIES/ARTICLE.HTM

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-08-03 17:12

On Wed, 6 Aug 2003 17:44:19 +0200, "Martin Johansson"

> [...]
>Det er så derfor at de popper i stor stil.
>
>Her er nogle links til den spegede affære, der er mange flere artikler om

Ja, jeg har fulgt lidt med i sagen.

Den viser bare lidt om hvor hård konkurrencen er på hardware når de
mener at det er nødvendigt at spionere og stjæle for at spare et par
kroner på et motherboard.

--
Jens

He who says it can't be done shouldn't interrupt the one doing it.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 01:36

> [...]
> hvor de grønne kondensatorer er runde i toppen
> kan det svare sig at skifte dem
>
> Kortet ER ustabilt så derfor tror jeg det er der

Det er det ganske sikkert, går det ned i krævende 3d spil eksempelvis?

Jeg har samme problem med et KT7A-Raid hvor kondensatorerne også buler.
Det blev hamrende ustabilt især i 3d spil, det er et næsten sikkert symptom
på svigtende kondensatorer.
Nu siger du så også at de er runde i toppen, så er de helt sikkert færdige.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-08-03 13:22

> Nu siger du så også at de er runde i toppen, så er de helt sikkert
færdige.

Kondensatorere plejer da at være runde

Best regards
Michael Nielsen
leahcim(snabela)chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 13:59

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> færdige.
>
> Kondensatorere plejer da at være runde

Det er rigtigt, men de skal være flade i toppen de skal ikke bule opad.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-08-03 17:41

> Det er rigtigt, men de skal være flade i toppen de skal ikke bule opad.

Der skulle læses lidt ironi mellem linjerne

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 19:16

> Der skulle læses lidt ironi mellem linjerne

Jo jo men gentagelse fremmer forståelsen
Sæt nu der var en der læste dit indlæg og misforstod det hele.

Fra : LC

Dato : 05-08-03 21:14

Så har jeg fundet nogle Kondensatorer med de samme specs ( Fra et
funktionelt Slot 1 Aopen AX6BC )
SÅ nu skal det prøves og starter det ikke ryger kondensatorerne tilbage på
Aopen boardet
giver lige en tilbagemelding når det er gjordt

Fra : LC

Dato : 06-08-03 16:51

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-08-03 19:08

"LC" <BOoH@it.dk> skrev i en meddelelse

Det er da godt gået.

Var det svært at lodde dem på?
Nogle steder skriver de at der er svært, andre steder at det er nemt.
Har du også testet det godt og grundigt?
Dvs. både diverse torturtest og 3d spil.

Fra : LC

Dato : 08-08-03 10:06

RS Components ligger inde med Elektrolytter men ikke 1500µF/6,3V/105c der
var vist fra 1800µF & opefter