Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke af disse 3 digi-cams skal jeg vælge~
Fra : Birck

Dato : 04-08-03 21:25

Hey NG

Nu har jeg sat mig lidt ind i sagerne, og fundet 3 bud på det digital kamera
jeg gerne vil erhverve. Men jeg vil lige høre om der er nogen der har
erfaring med disse, kritik eller råd.

Fuji FinePix S 602

Et Canon Coolpix, fra 3500 serien og opefter så langt pengene rækker.

Olympus Camedia C-720 eller 740.

Desuden. Kan det betale sig at køre til tyskland og købe dernede.? Er der i
såfald nogle reklamations/garanti regler man skal være opmærksom på.?

/Rasmus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-03 21:32

Birck wrote:
> Nu har jeg sat mig lidt ind i sagerne

Ikke nok

> Et Canon Coolpix, fra 3500 serien og opefter så langt pengene
rækker.

Du mener Nikon ?

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jesper Laursen

Dato : 04-08-03 22:17

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> wrote in message

> [...]
> Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk
> Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør besvares i gruppen.

Var det ikke bedre at hjælpe manden fremfor at irettesætte ham. Så kom da
med nogle bud til ham istedet for...

/Jesper

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 22:36

Hej Rasmus

De kamera du her taler om har alle en meget kraftig zoom. Med
sådan en type kamera skal du bruge et stativ. Det svare til du
næsten har en 400 mm. objektiv og det vil selv jeg nødigt forsøg
at holde stille. I så kraftig en zoom er der et større lystab end
i de normale 3 – 4 x zoom. samt du meget større chancer for
chromatic aberration "Lilla kanter i højkontrast områder" Olympus
har dog forsynet kameraet med ED glas for at mindske det, men man
undgår det ikke.

Bare så du ved det så er 720 udgået for ca. 6 måneder siden
740'eren er afløseren til den og bruger de nye Xd ramkort hvor 720
bruger de gamle Smartmedia ramkort som ikke laves mere.

Og jo.. Køber du kameraet i gennem Tyskland eller de
parallelimportør der for dem der fra. Så kan du ikke rå repareret
kameraet her hjemme hvis der skulle blive problemer, ved ikke hvor
du har tænkt dig at købe kameraet. Men kan du forklar et tysk
teknikker hvad der er galt med dit kamera?

En anden ting er du ikke for en dansk brugsanvisning, og vil du
købe sådan en. Er prisen omkring 400 - 500 kr. Du skal heller ikke
regne med at kunne få nogle for for hjælp hos din lokale
fotohandler fordi at parallelimporten har ødelagt mange
arbejdspladser i branchen. Så de ser ikke med så glade øjne på det.

Men inden du køber kameraet, så gør dig lige nogle tanker om hvad
du skal bruge så meget zoom til, du vil opleve at mange af dine
billeder vil blive rysteuskarpe.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-08-03 09:20

>Bare så du ved det så er 720 udgået for ca. 6 måneder siden
>740'eren er afløseren til den og bruger de nye Xd ramkort hvor 720
>bruger de gamle Smartmedia ramkort som ikke laves mere.

Så har de mange på lager, for jeg har lige købt et til min 720'er.

Så længe der er et marked bliver de ved med at producere dem.

Mvh. Brian

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 05-08-03 20:29

Brian B . Christensen <not@for.public> skrev:

>Så har de mange på lager, for jeg har lige købt et til min 720'er.
>
>Så længe der er et marked bliver de ved med at producere dem.
>
>Mvh. Brian

Hej Brian

Nej kameraet er gået ud af produktion for længe siden, de skal
bare have solgt dem de har tilbage på lagerne rundt omkring. Så
officielt er den jo ikke udgået. Det er Olympus aller første
digitalkamera heller ikke.

Hvis du ser på hvilket ramkort dit kamera bruger, så ved du at den
bruger Smartmedia. Det er en ramkort type der ikke udvikles mere
på, både fordi de ikke er så stabile, men det er ikke teksnis
muligt at virdeudvikle dem.

Fuji og Olympus har nu lavet en ny standart der heder xD-Picture
Card. Se du på alle de nye kamera der kommer på marked, seå er der
ikke et eneste der benytter Smartmedia.

Men der er da stadig et fint kamra du har købt, jeg er sikker på
du nok skal blive glad for det

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 05-08-03 17:19

On 04 Aug 2003 21:36:25 GMT, kim@kamerahuset.dk wrote:

> [...]
>du har tænkt dig at købe kameraet. Men kan du forklar et tysk
>teknikker hvad der er galt med dit kamera?

Ikke helt rigtigt Kim, jeg købte for ca et år siden et Ixus330 (canon)
i tyskland og ifgl. Canon (DK) er der Europa garanti på det dvs. jeg
skal blot kontate Canon i DK for at få det fikset (der har dog ikke
været problemer med det overhovedet.) Jeg sparede altså godt 1000 kr
hvor eneste problem var den engelske manual. Min erfaring emd tekniske
produkter er dog at engelske manualer er bedre end danske og sproget
er ikke svært forståeligt hvis man kan lidt skole engelsk. De fleste
læser da også anmeldelserne på nettet på engelsk alligevel.

Jeg forstår dog godt at du skriver som du gør da du selv sælger
kameraer.

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 05-08-03 20:21

jDan Rasmussen <dankrasmussen@person.dk> skrev:

> [...]
>godt 1000 kr
>hvor eneste problem var den
>engelske manual. Min erfaring emd tekniske

Hej Dan

Det er helt korrekt at der er en Europa garanti hos Canon og andre
producenter. Og officielt er det også som du beskriver, men
praksis er en helt anden.

På grund af den store parallelimport kommer Canon Danmark direkte
til at konkurrer med Canon Tyskland osv. Det betyder at de danske
leverandør forsøger at beskytte deres hjemmemarked, og med god
grund.

Det betyder at hvis du skulle få repareret dit kamera og du
kontakter Canon Danmark, så vil beskeden være, kontakt den
forhandler du har købt det hos, så tager de sig af det.

Da det ikke er i Danmark, ja så er dit problem. Hvis du der i mod
insistere eller på anden måde for Canon Danmark til at tage din
reparation. Så bliver du sat allllller bagerst i køen hvis du
forstår.

Canon Danmark og alle de andre producenter forsøger at beskytte
deres hjemmemarked, hvis du viste hvor mange der dagligt ringer
til dem og klager over der ingen danskbrugsanvisning var med. Og
de så først opdager at de har købt parallelimport. Det er køberne
og Canon Danmark ikke tjent med.

Og så skal du også huske på hvem du i sidste ende rammer ved at
købe dit kamera i udlandet. Der er røget mange danske
arbejdspladser, du for svære ved at få faglig hjælp hvis du for
problemer osv.

Mvh
Kim Skovsby

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-03 23:09

<kim@kamerahuset.dk> wrote:

> Og så skal du også huske på hvem du i sidste ende rammer ved at
> købe dit kamera i udlandet. Der er røget mange danske
> arbejdspladser, du for svære ved at få faglig hjælp hvis du for
> problemer osv.

Og så skal man huske, at når man køber i Danmark, så betaler man dansk
moms. Og de arbejdspladser, man bevarer, betaler skat i Danmark. Selv om
ingen kan lide skat og afgifter, så er det trods alt på den måde, vi
betaler vores veje, skoler, sygehuse, pensioner, kontanthjælp etc. Og
hvis man vil benytte sig af disse goder, så bør man også betale til dem.
Jeg siger ikke, at man naivt skal betale en vanvittig merpris, men er
forskellen kun nogle få hundrede kroner, så kan man også gøre lidt for
samfundet ved at købe i Danmark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 05-08-03 23:17

>Det er helt korrekt at der er en Europa garanti hos Canon og andre
>producenter. Og officielt er det også som du beskriver, men
>praksis er en helt anden.

Nu har jeg ikke haft problemer med Canon da jeg ikke har haft
problemer med deres kamera - men som køber er en oplysning som den du
kommer med her, interessant at kende, når man køber en vare spiller
det jo en stor rolle at vide at et firma som Canon løber fra deres
garantiforpligtelser. Og at have det fra en som dig er mere værd for
mig og andre end at have det fra en uden for branchen.

>Og så skal du også huske på hvem du i sidste ende rammer ved at
>købe dit kamera i udlandet. Der er røget mange danske
>arbejdspladser, du for svære ved at få faglig hjælp hvis du for
>problemer osv.

I den sidste ende rammer jeg desværre dig Kim - ikke personligt men
hele forhandlerledet. Det vil ske lige indtil producenten og
forhandlerne indser at de ikke kan tage en højere pris for varen i et
land end i et andet (også kaldet prisdifferentiering) specielt inden
for EU hvor der i mange år er arbejdet imod et indre marked uden
tekniske handleshindringer som du altså nævner Canon stadig
praktiserer.

Jeg og andre kan ikke se hvorfor et kamera skal være dyrere i DK end i
tyskland når den eneste forskel er at man skal tale engelsk med
sælgeren. Der er nemlig ingen grund til at tro at han er anderledes
begavet end en dansk forhandler. Til sidst skulle det jo også være
således at man kan handle lige så trygt i Polen som i DK - det hjælper
nettet jo netop med til. At det så give producenten en udfording -
thja det et ikke mit problem. Alt andet lige så må du som dansk
forhandler vel glæde dig over muligheden for at sælge til forbrugere i
hele verden...

Øhm. tror vi er lidt væk fra sbj.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-03 23:54

Dan Rasmussen <dankrasmussen@person.dk> wrote:

> Jeg og andre kan ikke se hvorfor et kamera skal være dyrere i DK end i
> tyskland når den eneste forskel er at man skal tale engelsk med
> sælgeren.

Det var da noget mærkeligt noget at sige. Selvfølgelig skal et kamera da
være dyrere i Danmark. Den danske fotohandler skal jo betale dobbelt så
meget i skat og tre gange så meget for sin bil som den tyske
fotohandler. Derfor skal den danske fotohandler have flere penge ind.
Danmark er et højprisområde. Vores priser er høje, men det er
vores lønninger også. Det kan ses af, at vores levestandard ikke er
ringere end andre landes. Hvis man køber i udlandet, så kortslutter man
systemet. Det system, som vi selv har været med til at opbygge ved at
stemme på de politikere, vi har stemt på de sidste 100 år. Så det er
godt nok surt, men vi har selv været ude om det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thore Sorensen

Dato : 06-08-03 10:12

On Wed, 6 Aug 2003 00:54:00 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

> [...]
>meget i skat og tre gange så meget for sin bil som den tyske
>fotohandler. Derfor skal den danske fotohandler have flere penge ind.

Ej at forglemme de 10% forskel på momsen...

> [...]
>stemme på de politikere, vi har stemt på de sidste 100 år. Så det er
>godt nok surt, men vi har selv været ude om det.

Som man reder skal man ligge....:(

Men det er alligevel tankevækkende, at Kim's firma kan levere (f.x)
Canon A70 komplet med DK-manualer og hele support/serviceapparatet som
den billigste i DK...flot :)

Man kan da spare nogle hundrede kroner ved at købe i Tyskland, men med
de adskillige indlæg om DK-manualer, prisen derpå, portoens størrelse
fra Tyskland osv, ville jeg ikke have nogle betænkeligheder ved at ofre
lidt extra og købe i Danmark.
Har lige været på ferie i det store udland (F, D og L), og har da også
kigget lidt på kameraer, men i den prisklasse, jeg påtænker (3 -3,5 K i
DK) er der forsvindende lidt at hente ...i de fleste tilfælde kun
150-200 kr.

Forøvrigt synes jeg det er rigtig flot, at Kim deltager i debatterne her
i NG med saglige indlæg og tips...venter på den store evaluering på de
4-5 kameraer...:)

Ved gennemlæsning af ovenstående ser jeg at nogen måske kunne få det
indtryk, at det er skjult reklame for Kim's firma...det er det IKKE...:)
Jeg forventer ikke engang extra rabat, når jeg (snart) skal have nyt
kamera...:)

God dag til alle...

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-03 21:46

Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> wrote:

> Men det er alligevel tankevækkende, at Kim's firma kan levere (f.x)
> Canon A70 komplet med DK-manualer og hele support/serviceapparatet som
> den billigste i DK...flot :)

Hvis man sætter sin forretning op som discoutnbutik og skærer det meste
avance bort, så kan man sælge meget billigt. Indenfor de fleste
varegrupper er der en pæn avance at tage af. Kan man så købe stort ind
og få nogle gode priser på grossisterne, så hjælper det yderligere. Men
det kræver, at man holder udgifterne ned, og at man sælger meget. Man
tjener jo ikke så meget pr. enhed. Udgifterne skal bl.a. holdes nede ved
kun at føre et lille antal varenumre. Og man skal kun føre ting, man
ikke brænder inde med. Kamerahusets butik ser ikke så fancy ud, og det
har ikke alt muligt mærkeligt tilbehør, som de måske får svært ved at
sælge. Mig bekendt annoncerer de ikke så meget. Til gengæld er de på
nettet og med i EDB-priser, så alle nørder kender dem. På den måde kan
de måske få et stort salg uden at bruge mange penge på reklamer.
Jeg læste for nylig i avisen om en mand, der solgte billig Coca
Cola og den slags. Var det ikke lidt udenfor Odense? Han kunne faktisk
konkurrere med de tyske priser, så folk valfartede til hans butik. Det
kan være en fordel at tage en lille avance, hvis konkurrenterne
fastholder den høje avance. Det kan give et meget stort salg, så ens
samlede indtægt bliver høj nok.

> [...]
> indtryk, at det er skjult reklame for Kim's firma...det er det IKKE...:)
> Jeg forventer ikke engang extra rabat, når jeg (snart) skal have nyt

Det her er heller ikke reklame, men jeg har faktisk købt mit kamera hos
Kamerahuset tidligere i sommer. De var såmænd meget flinke, men måske
gik det lidt hurtigt. Jeg vidste nu, hvad jeg ville have, så den store
vejledning var ikke nødvendig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas G

Dato : 05-08-03 08:57

> [...]
>
> Desuden. Kan det betale sig at køre til tyskland og købe dernede.? Er der
> såfald nogle reklamations/garanti regler man skal være opmærksom på.?

Hej Rasmus

Prøv at kigge på http://www.shopman.dk der koster de 4 kameraer følgende

Fuji FinePix S 602: 4.222 kr.
Nikon Coolpix 3500: 2.394 kr.
Olympus Camedia C-720: 2.625 kr. (set på merlins hjemmeside til 3.999 kr.)
Olympus Camedia C-740: 3.758 kr.

mvh Thomas G

P.S. Jeg har ikke selv brugt siden (endnu), men fået den anbefalet af en
kollega, og jeg har endnu ikke fået undersøgt om de er billigere og hvad
levering / service og lign. koster.