Stofa og netværk
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-08-03 20:27

Hejsa,

Jeg poster dette i denne gruppe, da jeg ved at flere her i gruppen
bruger Stofanet.

En af mine kollegaer har Stofanet og har brugt det til sin Mac i lang
tid. Nu har konen fået en PC'er som også skal på nettet, men er det
muligt at smække en router på forbindelsen, så man kan dele den ud til
flere maskiner?

Er der ikke noget med et opkaldsprogam og noget login?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 04-08-03 21:57

Hej

In article <1fz6rj7.9bultl1t2hohmN%spam02@tdcadsl.dk>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> [...]
> tid. Nu har konen fået en PC'er som også skal på nettet, men er det
> muligt at smække en router på forbindelsen, så man kan dele den ud til

På med routeren, genstart modemet (sluk for det i 10 min) og routerens
MAC-adresse registreres hos Stofa.
Så skal computerne bare begge forbindes til routeren.
Det er vist nok ikke lovligt ift Stofas regler. Der kan også bare
bestilles familieopkobling til x kr ekstra om måneden. Så får de to
IP-adresser tildelt. Men det kræver så enten en hub eller switch, da
modemet ikke har to indgange.
Mere om det på stofas hjemmeside et sted.

> Er der ikke noget med et opkaldsprogam og noget login?

på signon.stofanet.dk kan begge computere logge på.
Man kan også finde opkaldsprogrammer. De har været flittigt omtalt her i
gruppen (selv bruger jeg Stofanet SignOn X 1,5 (til min Mac) som
fungerer upåklageligt. Søg evt efter den på google, da jeg har glemt,
hvor jeg fandt den).

--
Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-08-03 22:01

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> gruppen (selv bruger jeg Stofanet SignOn X 1,5 (til min Mac) som
> fungerer upåklageligt. Søg evt efter den på google, da jeg har glemt,

Dvs. at man kan automatisk tilgå login-siden, men ikke andre sider før
end man har logget på? Hvordan styres dette, hvis to maskiner logger sig
på ad gangen?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-08-03 22:34

Hejsa

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. at man kan automatisk tilgå login-siden, men ikke andre sider før
> end man har logget på? Hvordan styres dette, hvis to maskiner logger sig
> på ad gangen?

En normal router vil have funktionen NAT (network adress translation),
hvlket på dansk betyder, at den udadtil optræder som ET ip-nummer,
uanset hvor mange ip-numre, der ligger bag den indadtil.

Det vil altså sige, at stofas hjemmeside blot konstaterer, at du logger
ind igen, selvom du stadig er logget ind fra samme maskine som før.

Det svarer til, at du logger på - via telnet (script) eller via web -
fra din direkte tilkoblede Mac og så gør det igen efter et øjeblik,
inden forbindelsen er løbet ud (timed out).

Var det klart? ,_)

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-03 23:59

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> fra din direkte tilkoblede Mac og så gør det igen efter et øjeblik,
> inden forbindelsen er løbet ud (timed out).

Krystalklart. To maskiner kan altså surfe samtidig vha. en router.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-08-03 15:47

Hejsa

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Krystalklart. To maskiner kan altså surfe samtidig vha. en router.

Ja eller 4 eller 256, hvis du har switche eller HUB'e nok, og din router
understøtter det. Det skal da lige bemærkes, at de jo skal dele
hastigheden ud.

Du er velkommen til at sige til, hvis jeg skal hjælpe med noget
installationsnoget

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-08-03 19:12

> [...]

> hastigheden ud.
>
> Du er velkommen til at sige til, hvis jeg skal hjælpe med noget

Jeg lader rådet gå videre og så må vi se om ikke de kan få det til at
virke.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-08-03 22:17

> [...]

> flere maskiner?
>
> Er der ikke noget med et opkaldsprogam og noget login?

Jo, men derfor er det ikke umuligt at koble en router på. Stofanettet
har udviklet sig en del her på det seneste og der er kommet en del nye
tiltag. Den "rigtigste" løsning er at man henvender sig til Stofa og får
en familie opkobling. Tidligere kørte Stofa med faste ip adresser (så
hvis man har haft Stofa i lang tid så har man fast ip adresse), men nu
har de skiftet til DHCP system. Præcis hvordan det virker kan jeg ikke
lige gennemskue. Der er ikke noget decideret opkaldsprogram, men der
findes flere typer logon metoder. Enten via et program eller via ens
browser eller via et telnet program. Dvs man skal godkendes af logon
serveren inden der er adgang til resten af internettet. I princippet er
der åbent altid, men altså kun til logon serveren.

Jeg har selv haft en 7200 stående som router/server i gennem længere
tid, det fungere upåklageligt. Jeg henvendte mig til stofa for et par år
siden og fik den besked at jeg godt kunne sætte en router op men at de
_ikke_ på nogen måde ville yde support hvis der var noget galt.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-08-03 22:34

Hejsa

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> siden og fik den besked at jeg godt kunne sætte en router op men at de
> _ikke_ på nogen måde ville yde support hvis der var noget galt.

Det var da faktisk venligt af dem, for de skriver jo da, at man skal
have en fam-op.

Jeg fik i øvrigt at vide i dag, at det bliver bøvlet med en fam, der har
to ip, hvis man sætter en router på: den har jo ligeosm kun ét
netværksstik til routeren, så man får lidt et ip-nummer i overskud,
sådan som jeg forstod det; men så har man selvf sin sti i orden legalt.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : martin.jensen

Dato : 08-08-03 13:07

Hej, det er lidt tricky bare at koble en router på. Problemet er at
stofa kun tillader den maskine der er logget på at få adgang til nettet.
Fidusen med en router er at den maskine der har adgang til nettet er
routeren, der så sender alt fra computerne videre. Dette kan godt være
lidt bøvlet at få til at virke mht. at logge på stofanet. Den nemmeste
løsning er at vælge Stofas famillie abonemet, her skal man kun bruge en
switch og kan så have 5 maskiner på samtidig.

http://www.kandu.dk/