Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CompactFlash--bliver jeg snydt?
Fra : Fischer

Dato : 04-08-03 20:11

Kan man stole på en sælger ??

Jeg har lige købt et digitalkamera (Canon Ixus 400)
og skal nu have et memory-card. I brugsanvisningen står der at det skal være
et CompactFlash type 1, men sælgeren siger at jeg kan bruge et CompactFlash
type 2, (han havde ikke noget type 1)
Har manden ret...er der ingen forskel ..????

Håber at nogen i gruppen kan give mig en forklaring..På forhånd tak

Anders Fischer-Nielsen
fischer1@mail1.stofanet.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 04-08-03 21:01

Et type2 kort er lidt tykkere, så det kan komme an på en prøve. Tag kameraet
med derned. Eller bestil dit kort på nettet, se www.edbpriser.dk

--M

Fra : Mikael

Dato : 04-08-03 21:38

Kan du bruge type 2, så kan du også bruge type 1. Det gælder ikke altid
omvendt, da nogle kameraer ikke kan klare det tykker type 2.

Mikael
3000

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 21:45

Hej Anders

Nu ved jeg ikke hvor du har købt dit Canon Ixus 400. Men den
fotohandler du har talt med har som mange andre fotohandler fået
det med type I - II og ja.. der findes faktisk også en type III
men de er meget sjælene og bruges ikke til digitalkamera.

Din Ixus bruger kun type I og du kan maximalt bruge et ramkort på
2 GB. da Fat konverteringen i kameraet kun er på 16 (Fat 16)

Forskellen på Type I - II og III er kun den fysiske tykkelse af
ramkortet og intet andet. Men desværre er der mange som tror at
Type II er hurtigere end Type I

Hvad de fleste så ikke ved er at der i mellem de forskellige
ramkort producenter er stor forskel på hastigheden og kvaliteten
af ramkortne, og det er her det bliver svært.

For du kan på ingen måde kontroller eller læse dig frem til et
godt eller dårligt ramkort. Det eneste man kan gøre for at kunne
vurdere ramkortne i forhold til hinanden er at teste dem.

Forskellen på de forskellige producenter er så stor, at et 24 hi
speed kort kan være langsommer end et 12 speed kort fra en anden
producent.

Og jo det betyder meget for kameraet at have et godt ramkort. Jo
hurtigere det er, jo mindre chance er der for at kameraets buffer
ikke laver en skrivefejl på ramkortet. Og jo bedre kvaliteten er
på ramkortet, jo mere sikker er du på at ramkortet ikke brækker sig

Så når du skal købe et ramkort, så se dig godt for.

Mvh.
Kim Skovsby