Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF eller Smartmedia?
Fra : Tom

Dato : 04-08-03 19:42

Hej

Hvad er bedst - hurtigst at gemme billeder på?
Mit kamera (olympus e-20) som jeg kan hente i morgen kan læse både Compact
Flash og Smartmedia.

--
Tom

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 21:57

Hej Tom

På lige netop Olympus E-20p tror jeg ikke det gør den store
forskel på om det er det ene eller det andet ramkort du bruger i
forhold til hastigheden på kameraet.

Olympus E-20p er et meget langsomt kamera at arbejde med, det
tager sig god tid om at lære billederne. Faktisk rigtig god tid.
Den bruger 1.23,00 min på at lære 10 billeder i bedste jpg format.
Til sammenligning, bruger dens lillebror Olympus C-5050 kun 23,50
sek. altså godt et minut hurtigere for samme job.

Men Olympus E-20p er på mange områder et super fedt kamera, du må
ikke misforstå mig. Med hensyn til ramkort, så vælg CF fordi at SM
kortene er tæt på at udgå og de fås maximalt i 128 mb, og så er de
ikke skide driftsikker. Du skal kun komme til at give dem et
statisk stød på 0,7 volt og så er de brændt af. Det koster i
øvrigt også noget mere.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-08-03 23:27

kim@kamerahuset.dk wrote:
> Hej Tom
>
> På lige netop Olympus E-20p tror jeg ikke det gør den store
> forskel på om det er det ene eller det andet ramkort du bruger i
> forhold til hastigheden på kameraet.

Det er også min erfaring, og konklusionen i de test's jeg har set.

Min anbefaling er at vælge CF, da du nok vil have minimum et 256 MB
kort, og CF giver mere plads for pengene (pris/MB).

> Olympus E-20p er et meget langsomt kamera at arbejde med, det
> tager sig god tid om at lære billederne. Faktisk rigtig god tid.

Her er jeg så lidt uenig. Jo det tager tid at lagre billederne, men
bortset fra det syntes jeg bestemt ikke det er et langsomt kamera.

Og så skal man huske at der er buffer med plads til 4 billeder (7 i
pan-scan mode svjh).

Jeg har taget ~500 billeder med mit, og er endnu ikke løbet ind i ikke
at kunne tage billeder fordi bufferen var fuld.

--
Don't waste space

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 05-08-03 01:01

Hej igen Thomas

Jeg har selv taget rigtig mange billeder med Olympus E-20p og er
meget glad for det kamera. Nu ved ikke om du har prøvet at
sammeline dit kamerate med andre modeller.

Men jeg kan fortælle dig, at jeg i øjeblikke er i gang med en stor
test af Olympus E-20p, Olympus C-5050, Nikon Coolpix 5400, Nikon
Coolpix 5700, Sony V1, Sony 717, Canon G5.
Du kan læse den på www.kamerahuset.dk når jeg forhåbtnlig snart er
færdig med den

Og i den test er E-20p'eren et meget langsomt kamera. Men hvis
hastigheden ikke betyder noget for den måde du arbejder med
kameraet på, er det jo ikke noget probelm.

Men et godt råd til det kamera. Det er en utrolig fin og meget
skarptegene optik, så hvis du skal passe godt på den, så få sat et
UV filter på den. Så ilter Codeningen ikke, og skulle du sætte en
finger på glasset eller endnu være en ris. Så gør det ikke så
meget, så tør du den bare af eller køber et nyt UV filter.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-08-03 15:15

kim@kamerahuset.dk wrote:
> Hej igen Thomas
>
> Jeg har selv taget rigtig mange billeder med Olympus E-20p og er
> meget glad for det kamera. Nu ved ikke om du har prøvet at
> sammeline dit kamerate med andre modeller.

Ikke umiddelbart, udover mit trofaste OM-10 ;)

> Og i den test er E-20p'eren et meget langsomt kamera. Men hvis
> hastigheden ikke betyder noget for den måde du arbejder med
> kameraet på, er det jo ikke noget probelm.

Det er jo det, man kan ikke generelt sige at et kamera X er bedst. Det
afhænger meget af brugerens behov/prioriteringer. Og til mit
behov/ønsker er e-20 et perfekt valg.

> [...]
> finger på glasset eller endnu være en ris. Så gør det ikke så
> meget, så tør du den bare af eller køber et nyt UV filter.

Der gik ikke mange timer, før jeg fandt et UV-filter frem ;)

Mit valg på e-20 er baseret på, at jeg aldrig har været skuffet over
Olympus's optik. Og at jeg har været utroligt tilfreds med mit om-10
hus. Jeg er derfor vant til ikke at arbejde 100% med automagisk
fokus/eksponering; og dermed skulle bruge lidt tid på at indstille til
den givne situation. Derfor generer det ikke mig, at der bruges ~15
sekunder på at gemme billederne.

Jo mere jeg bruger det, desto gladere bliver jeg for mit valg. Man skal
jo lige vænne sig til kameraet's "luner" ;)

Men jeg mener bestemt at e-20'eren lever op til den kvalitet jeg
forbinder med Olympus's produkter (i den mere seriøse ende).

Derudover mener jeg at mange er alt for megapixel-fikseret, og ikke
overvejer at alle billederne skal igennem den optik der er foran CCD'en.

Flere pixel's er ikke ensbetydende med bedre billeder.

--
Don't waste space

Fra : Tom

Dato : 05-08-03 06:56

> [...]
> Til sammenligning, bruger dens lillebror Olympus C-5050 kun 23,50
> sek. altså godt et minut hurtigere for samme job.

Jeg er kun en amatør som ikke har brug for at skyde mere end et par billeder
lige efter hinanden, og sålænge at jeg ikke løber ind i bufferbegrænsningen
i e-20'eren så skulle den være rimelig hurtig til både autofokus m.m.

> [...]
> ikke skide driftsikker. Du skal kun komme til at give dem et
> statisk stød på 0,7 volt og så er de brændt af. Det koster i

Okay jeg vil se mig om efter CF kort. Jeg har i mange år haft et olympus
1400L som jeg har været vild godt tilfreds med, det tager bedre billeder end
mange af de 2-3 Mpix kameraer jeg har set i dag, så e-20 er kun valgt ud fra
at jeg er blevet lidt mere kræsen og skal være en investering jeg har glæde
af i ca. 5-10 år.
Med hensyn til smartmedia så har jeg aldrig oplevet problemer men de er godt
nok lidt tynde, så jeg kunne godt forestille mig at man kunne komme til at
knække dem når de skal sættes i. Tja og så er det faktisk lykkes for mig at
smide 2 smartmediakort væk........kan bare ikke finde dem nogen steder, men
det er nok mig selv der bare roder for meget

--
Tom

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-08-03 16:03

Tom wrote:

> [...]
> at jeg er blevet lidt mere kræsen og skal være en investering jeg har glæde

Tror du bliver glad for dit kommende kamera. Lyder som om dine
forudsætninger minder meget om mine. Men giv det noget tid, man skal jo
lige vænne sig til det og finde de nye muligheder du får ;)

De medfølgedne batterier holdt til ~300 billeder for mig, jeg bruger
ikke LCD'en. Tror jeg vil anbefale en tur forbi www.batterier.dk og køb
8 AA NiMh og deres 200,- lader, efter du har købt et 62mm UV/daylight
filter selvf. ;)

Kan se at 1400L er et stort kamera, dog bliver du nok overrasket da
e-20'eren vejer ~det dobbelte.

--
Don't waste space