/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Flash / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Flash
#NavnPoint
bentjuul 4251
molokyle 1978
Klaudi 1488
jhvp 1265
pallenoc 1160
katekismus 1020
Fnollerpi.. 790
slander 510
Dr.Disco 500
10  Flash77 500
simpelt spørgsmål
Fra : peter hansen


Dato : 04-08-03 18:39

når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er det
allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave fire
tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?


hilsen fra peter pedal



 
 
Bo (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 09-08-03 21:25

Ja - det kan man godt - men jeg synes nu ikke det er helt simpelt...

http://www.bodot.dk/flash/flytmand2.html

Når man har to punkter på skærmen start og slut skal man bestemme afstanden
imellem dem og i hvilken retning de ligger i forhold til hinanden
(kvadranter..)

Det er nemt nok at bestemme afstanden imellem dem - og det kan defineres på
to måder : enten som koordinater x2-x1 og y2-y1 eller som vektor :
startpunkt og vinkel - samt faktor....(eller noget i den retning...)

Jeg har lavet eksemplet v.h.a. koordinater - jeg har fundet ud af hvad der
er størst difference på x eller y-aksen som så bliver tæller i det kommende
flyttesenarie...

Den anden tæller bliver ydifferencen/xdifferencen hvis xdifferencen er
størst og omvendt...

Så har jeg lavet en simpel løkke imellem to frames hvor der tælles op eller
ned på tælleren og der bliver lagt til på xkoordinaten og ykoordinaten
(henholdsvis 1 og ydif/xdif eller omvendt...)


Det er nok ren volapyk og det kan sikkert gøres enklere hvis man er stærk
til geometriske formler..!
Men det virker i hvert fald nogen lunde i eksemplet!

Jeg håber det var lidt hjælp..!

Mvh. Bo


"peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
news:3f2e9a38$0$13170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er
det
> allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
> skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave fire
> tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?
>
>
> hilsen fra peter pedal
>
>



peter hansen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 11-08-03 14:22

Jeg er imponeret - det er nok den sjoveste Flash-fil jeg længe har set - må
jeg låne fla'en ?

hilsen fra Peter

"Bo" <postmaster@NOSPAMbodot.dk> wrote in message
news:bh3l90$mi7$1@news.cybercity.dk...
> Ja - det kan man godt - men jeg synes nu ikke det er helt simpelt...
>
> http://www.bodot.dk/flash/flytmand2.html
>
> Når man har to punkter på skærmen start og slut skal man bestemme
afstanden
> imellem dem og i hvilken retning de ligger i forhold til hinanden
> (kvadranter..)
>
> Det er nemt nok at bestemme afstanden imellem dem - og det kan defineres

> to måder : enten som koordinater x2-x1 og y2-y1 eller som vektor :
> startpunkt og vinkel - samt faktor....(eller noget i den retning...)
>
> Jeg har lavet eksemplet v.h.a. koordinater - jeg har fundet ud af hvad der
> er størst difference på x eller y-aksen som så bliver tæller i det
kommende
> flyttesenarie...
>
> Den anden tæller bliver ydifferencen/xdifferencen hvis xdifferencen er
> størst og omvendt...
>
> Så har jeg lavet en simpel løkke imellem to frames hvor der tælles op
eller
> ned på tælleren og der bliver lagt til på xkoordinaten og ykoordinaten
> (henholdsvis 1 og ydif/xdif eller omvendt...)
>
>
> Det er nok ren volapyk og det kan sikkert gøres enklere hvis man er stærk
> til geometriske formler..!
> Men det virker i hvert fald nogen lunde i eksemplet!
>
> Jeg håber det var lidt hjælp..!
>
> Mvh. Bo
>
>
> "peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> news:3f2e9a38$0$13170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er
> det
> > allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
> > skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave
fire
> > tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?
> >
> >
> > hilsen fra peter pedal
> >
> >
>
>



Bo (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 11-08-03 17:12

Hej Peter

Hvis jeg lige får din email - kan du få en kopi.

Mvh. Bo
www.bodot.dk

"peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
news:3f37985c$0$13193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg er imponeret - det er nok den sjoveste Flash-fil jeg længe har set -

> jeg låne fla'en ?
>
> hilsen fra Peter
>
> "Bo" <postmaster@NOSPAMbodot.dk> wrote in message
> news:bh3l90$mi7$1@news.cybercity.dk...
> > Ja - det kan man godt - men jeg synes nu ikke det er helt simpelt...
> >
> > http://www.bodot.dk/flash/flytmand2.html
> >
> > Når man har to punkter på skærmen start og slut skal man bestemme
> afstanden
> > imellem dem og i hvilken retning de ligger i forhold til hinanden
> > (kvadranter..)
> >
> > Det er nemt nok at bestemme afstanden imellem dem - og det kan defineres
> på
> > to måder : enten som koordinater x2-x1 og y2-y1 eller som vektor :
> > startpunkt og vinkel - samt faktor....(eller noget i den retning...)
> >
> > Jeg har lavet eksemplet v.h.a. koordinater - jeg har fundet ud af hvad
der
> > er størst difference på x eller y-aksen som så bliver tæller i det
> kommende
> > flyttesenarie...
> >
> > Den anden tæller bliver ydifferencen/xdifferencen hvis xdifferencen er
> > størst og omvendt...
> >
> > Så har jeg lavet en simpel løkke imellem to frames hvor der tælles op
> eller
> > ned på tælleren og der bliver lagt til på xkoordinaten og ykoordinaten
> > (henholdsvis 1 og ydif/xdif eller omvendt...)
> >
> >
> > Det er nok ren volapyk og det kan sikkert gøres enklere hvis man er
stærk
> > til geometriske formler..!
> > Men det virker i hvert fald nogen lunde i eksemplet!
> >
> > Jeg håber det var lidt hjælp..!
> >
> > Mvh. Bo
> >
> >
> > "peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> > news:3f2e9a38$0$13170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så
er
> > det
> > > allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket
den
> > > skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave
> fire
> > > tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?
> > >
> > >
> > > hilsen fra peter pedal
> > >
> > >
> >
> >
>
>



peter hansen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 11-08-03 18:45

kian (a) lflug (dot) dk
"Bo" <postmaster@NOSPAMbodot.dk> wrote in message
news:bh8f5r$186a$1@news.cybercity.dk...
> Hej Peter
>
> Hvis jeg lige får din email - kan du få en kopi.
>
> Mvh. Bo
> www.bodot.dk
>
> "peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> news:3f37985c$0$13193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Jeg er imponeret - det er nok den sjoveste Flash-fil jeg længe har set -
> må
> > jeg låne fla'en ?
> >
> > hilsen fra Peter
> >
> > "Bo" <postmaster@NOSPAMbodot.dk> wrote in message
> > news:bh3l90$mi7$1@news.cybercity.dk...
> > > Ja - det kan man godt - men jeg synes nu ikke det er helt
simpelt...
> > >
> > > http://www.bodot.dk/flash/flytmand2.html
> > >
> > > Når man har to punkter på skærmen start og slut skal man bestemme
> > afstanden
> > > imellem dem og i hvilken retning de ligger i forhold til hinanden
> > > (kvadranter..)
> > >
> > > Det er nemt nok at bestemme afstanden imellem dem - og det kan
defineres
> > på
> > > to måder : enten som koordinater x2-x1 og y2-y1 eller som vektor :
> > > startpunkt og vinkel - samt faktor....(eller noget i den retning...)
> > >
> > > Jeg har lavet eksemplet v.h.a. koordinater - jeg har fundet ud af hvad
> der
> > > er størst difference på x eller y-aksen som så bliver tæller i det
> > kommende
> > > flyttesenarie...
> > >
> > > Den anden tæller bliver ydifferencen/xdifferencen hvis xdifferencen er
> > > størst og omvendt...
> > >
> > > Så har jeg lavet en simpel løkke imellem to frames hvor der tælles op
> > eller
> > > ned på tælleren og der bliver lagt til på xkoordinaten og ykoordinaten
> > > (henholdsvis 1 og ydif/xdif eller omvendt...)
> > >
> > >
> > > Det er nok ren volapyk og det kan sikkert gøres enklere hvis man er
> stærk
> > > til geometriske formler..!
> > > Men det virker i hvert fald nogen lunde i eksemplet!
> > >
> > > Jeg håber det var lidt hjælp..!
> > >
> > > Mvh. Bo
> > >
> > >
> > > "peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> > > news:3f2e9a38$0$13170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så
> er
> > > det
> > > > allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket
> den
> > > > skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at
lave
> > fire
> > > > tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?
> > > >
> > > >
> > > > hilsen fra peter pedal
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Bo Dudek (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Bo Dudek


Dato : 11-08-03 05:58

[...]

>når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er det
>allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
>skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave fire
>tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?

lav din kasse om til et movieclip på scenen og giv det et instance
name..

brug f.eks. _root.instancename._x og _root.instancename._y til at
placere kassen ved startkoordinaterne..

læg et tomt movieclip på scenen, klik een gang på det og lav en
OnClipEvent(enterframe) på denne (dvs, det du putter i clipeventet
afspillets een gang pr. frame - framerate=20fps->20 gange i sekundet)

summa summarum er, at du med to inputfelter på scenen får

_root.xplac_start
_root.xplac_slut
_root.yplac_start
_root.yplac_slut

og disse kan du bruge

onClipEvent(enterFrame){
_root.kasse._x = ( _root.xplac_start - _root.xplac_slut) / 2;
_root.kasse._y = ( _root.yplac_start - _root.yplac_slut) / 2;
}

ovenstående er utestet, men burde virke..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

peter hansen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 11-08-03 14:35

Hey Bo (nummer 2 - det rimer)
Det fattede jeg ikke meget af - men jeg prøver lige igen for min egen
skyld...
Tak for svaret anyway :D

Hilsen fra pede

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message
news:gv7ejv0m43soknodsiphfqo06ooci8n748@4ax.com...
> [...]
>
> >når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er
det
> >allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
> >skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave
fire
> >tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?
>
> lav din kasse om til et movieclip på scenen og giv det et instance
> name..
>
> brug f.eks. _root.instancename._x og _root.instancename._y til at
> placere kassen ved startkoordinaterne..
>
> læg et tomt movieclip på scenen, klik een gang på det og lav en
> OnClipEvent(enterframe) på denne (dvs, det du putter i clipeventet
> afspillets een gang pr. frame - framerate=20fps->20 gange i sekundet)
>
> summa summarum er, at du med to inputfelter på scenen får
>
> _root.xplac_start
> _root.xplac_slut
> _root.yplac_start
> _root.yplac_slut
>
> og disse kan du bruge
>
> onClipEvent(enterFrame){
> _root.kasse._x = ( _root.xplac_start - _root.xplac_slut) / 2;
> _root.kasse._y = ( _root.yplac_start - _root.yplac_slut) / 2;
> }
>
> ovenstående er utestet, men burde virke..
>
> Mvh
> Bo Dudek
> www.bodudek.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste