Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot S50
Fra : M. Roed-Sørensen

Dato : 04-08-03 18:20

Canon PowerShot S50 har 1 GB Microdriver, hvad betyder det ?

Hilsen
M. Sørensen

Fra : Lars [8210]

Dato : 04-08-03 18:46

M. Roed-Sørensen wrote:
> Canon PowerShot S50 har 1 GB Microdriver, hvad betyder det
?

> Hilsen
> M. Sørensen

Hej M. Sørensen

Der skal stå 1 GB IBM Microdrive - hvilket betyder at der er
en Harddisk på 1 GigaByte til at bruger som lagringsmedie.

Læs mere her:

http://www.storage.ibm.com/hddredirect.html?/micro/

http://www.steves-digicams.com/microdrive.html

http://www.hgst.com/hdd/micro/overvw.htm

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-03 20:11

M. Roed-Sørensen <meroed@mail.tele.dk> wrote:

> Canon PowerShot S50 har 1 GB Microdriver, hvad betyder det ?

Den HAR ikke 1 GB Microdrive, men den kan bruge nogle hukommelseskort på
1 GB, der hedder Microdrive. Der er tale om en ganske lille harddisk.
S50 kan også bruge helt almindelige CompactFlash kort i både type I og
II. Jeg ved ikke helt, hvilke fordel Microdrive har. De kan vist ikke så
godt tåle at blive tabt. Fordelen er nok bare, at de rummer mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 22:01

Hej M

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Men et Microdriver er en
lille IBM harddisk som blandtandet bruges til fotografering. Hvis
du står og skal vælge imellem et 1 GB Microdriver eller et 1 Bg CF
ramkort. Så tag et CF kort, for et Microdriver er meget følsomt
over for slag og stød.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : M. Roed-Sørensen

Dato : 04-08-03 22:14

Ved anmeldelsen står der: Canon PowerShot S50-Microdrive Edition
Inkl. 1 GB Microdrive + 32 MB hukommelseskort

Hilsen M. Sørensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-03 23:05

M. Roed-Sørensen <meroed@mail.tele.dk> wrote:

> Ved anmeldelsen står der: Canon PowerShot S50-Microdrive Edition
> Inkl. 1 GB Microdrive + 32 MB hukommelseskort

Ved hvilken anmeldelse hvor? Et link ville være en stor hjælp, så vi
andre kunne se det. Men der står jo "Microdrive Edition". Det lyder som
om, der er tale om et tilbud, hvor der ved køb af et Canon PowerShot S50
foruden det normale 32 GB Compact Flash hukommelseskort også følger et 1
GB Microdrive med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : .J.S...

Dato : 05-08-03 05:55

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> foruden det normale >>>32 GB<<< Compact Flash hukommelseskort også følger

Woahoo hvor har du set det tilbud !

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-03 18:29

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
>
> Woahoo hvor har du set det tilbud !

OK, jeg kom til at skrive 32 GB i stedet for 32 MB. Det er svært at
holde rede på de store tal. Helt tilfældigt er jeg i dag faldet over
følgende på <http://www.dpreview.com/reviews/canons50/>:

"In my opinion the S50 looks best in Black. This is the standard body
color in the US, the rest of the world get Silver. However Canon Europe
has recently announced that they will be making the black version
available in a 'Microdrive bundle'."

Mon ikke, det er det "bundle", der henvises til? Jeg har dog ikke set
priser på det. Som S45 ejer glæder jeg mig nu også over følgende sætning
fra <http://www.dpreview.com/reviews/canons50/page13.asp>:

"And while the S50 performs well as a compact five megapixel three times
zoom compact camera I simply don't feel it is as good at that as the S45
was with the four megapixel sensor. It seems to me that with these very
small lens systems there an optimum sensor resolution beyond which
problems such as sharpness and chromatic aberrations increase. Add to
this the fact that we are seeing more noise from the 1/1.8" type five
megapixel CCD and you may begin to understand some of my reasoning."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : .J.S...

Dato : 05-08-03 19:26

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> this the fact that we are seeing more noise from the 1/1.8" type five
> megapixel CCD and you may begin to understand some of my reasoning."

Ja det er desværre også lidt det samme jeg er nået frem til

Min S50 er i øvrigt sort selv om den er købt ved PRC i Viborg, må være en
slags parallel import ?, med USA stik på laderen !

For tiden er den til rep/ombytning fordi sensoren eller søgeren var skæv.
Et eksempel her hvor jeg har gjort mig umage med at line søgeren op præcist
med glasset på min monitor :
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/viewfinder.jpg

mvh/JS

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-03 22:35

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> Min S50 er i øvrigt sort selv om den er købt ved PRC i Viborg, må være en
> slags parallel import ?, med USA stik på laderen !

Der har lige været en artikel i Politiken d. 2/8 om køb på nettet.
Eksemplet var netop en familie, der købte et Canon Ixus 400 hos
PRC-data, men modtog et PowerShot S400, som er den amerikanske udgave.
Ikke fordi artiklen som sådan advarede mod at købe på nettet. Tværtimod
fik de faktisk Canons Danmark til at indrømme, at de nok skulle se på
sagen, hvis netbutikken gik konkurs, og man stod med en garantisag på et
Canon parallelimporteret fra USA. Artiklen gjorde bare opmærksom på, at
man altså fik en engelsk manual og en strømforsyning med amerikansk stik
og en løs adapter. Men nævnte, at man kan købe en dansk manual hos en
fotohandler.
Jeg synes nu ikke, manualen til mit S45 er noget at råbe hurra
for. Men det er vel meget almindelig for manualer. Jeg ville bl.a. gerne
vide noget om, præcis hvad de forskellige sceneindstillinger gør. Det
hjælper ikke meget, at der står, at indstillingen "Landskab", gør det
muligt at tage storslåede landskabsmotiver. Hvad er det, den gør ved
blænder og lukkertid og alt det andet?

> For tiden er den til rep/ombytning fordi sensoren eller søgeren var skæv.
> Et eksempel her hvor jeg har gjort mig umage med at line søgeren op
> [...]

Det er den også på dpreviews testeksemplar. Sjovt nok sammenligner han
med et Canon A70, hvor jeg i en anden test så, at ccd'en sad skævt. Men
ved du, hvordan man afgør det? Han har et enormt smart trick: Man taget
et billede i et spejl:
<http://www.dpreview.com/reviews/canons50/page13.asp> allernederst på
siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : .J.S...

Dato : 06-08-03 05:56

> [...]
> med et Canon A70, hvor jeg i en anden test så, at ccd'en sad skævt. Men
> ved du, hvordan man afgør det? Han har et enormt smart trick: Man taget

Ja vældigt snedigt, den test har jeg også prøvet :
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/mirror.jpg

Det forvirrer mig dog noget at fejlen så kun er ret præcist det halve 1.15
grader hvor det er 2.3 grader skævt i den anden test relativt til søgeren
???
Jeg kan ikke lige se hvordan spejltesten skulle kunne halvere problemet, så
det må være søgeren som tilfældigvis er ligeså skæv i den modsatte retning ?

Jeg håber ikke de vender tilbage og siger man blot må leve med 2.3 grader
for det finder jeg helt uacceptabelt !.
Det er så meget man ser det straks, så det betyder at alle billeder taget
med søgeren skal rettes op, og derved mister man faktisk en del pixels da
man jo skal klippe en ny rektangel ud efter man har drejet.

mvh/JS

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-08-03 23:38

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

> [...]
>indstillingen "Landskab", gør det
>muligt at tage storslåede
>landskabsmotiver. Hvad er det, den gør ved

Som du sikkert ved, så er der 3 parameter du kan stille på for at
få et korrekt eksponeret motiv. Tiden, Blænden, og følsomheden.

Ved en stor blænde åbning eks. 1,4 har du en meget lille
dybdeskarphed. Lad os sige at dit kamera er indstillet til F1,4 og
din Exp. tid er på 0/1000 på 100 iso.

Den lille dybde skarphed man for på F1,4 er flot når man laver
protrætter Se eksempel her
http://www.kamerahuset.dk/iframe/forside/billedeserie.htm

Det giver ro i billedet med en uskarp baggrund, men skal du lave
landskabsbilleder, så er du interesseret i en stor dybdeskarphed.
Så nu vil kameraet prioriter anderledes, den vil måske indstille
sig på F8.0 0/30 sek på 100 iso

Hvis du kan din blænde Scala, så kan du regne ud at
F1,4 - 0/1000 - 100iso er den samme lysmængde som
F8,0 - 0/30 - 100iso

Den eneste forskel er dog at du vil have en større dybdeskarphed
med F8,0 - 0/30 - 100iso.

Hvis du stiller kameraet på sportsprogram kan du nok regne ud at
den prioriter en hurtig lukkehastighed altså det samme som når den
skal lave et portræt: F1,4 - 0/1000 - 100iso Men her er så
forskellen på hvordan den bruger sin autofokus.

Ved et portræt skal kameraet fokuser og stille skarpt.
Ved sport skal autofokusen blive ved med at stille skarpt på
motivet.

Så selv om du ikke syntes der er stor forskel på programmerne, så
er der under motor hjælmen stor forskel på programmerne.

Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk