simpelt regnestykke
Fra : Ole G.

Dato : 04-08-03 13:07

Hvis der er en bedre gruppe at stille den slags i, så henvis mig
gerne. Jeg har nemlig ledt :)

Nåh, sandheden er at jeg er blevet rusten til matematik og er ved at
genopfriske det.

Jeg skal isolere b i dette udsagn.
T= a +(1-b)*c

Jeg gør følgende:

T-a = (1-b)*c

(T-a)/c = 1-b

(T-a)/b - 1 = -b

Og så er det jeg er lidt rusten i regnereglerne. Jeg kan gange begge
sider med -1, men hvor mange fortegn skal ændres på venstre side

A) -(T-a)/b +1 eller
B) -(T-a)/b -1

Hvad er rigtigt?

Fra : Torben Brandt

Dato : 04-08-03 13:07

Ole G. wrote:
> Hvis der er en bedre gruppe at stille den slags i, så henvis mig
> gerne. Jeg har nemlig ledt :)

Matematik hører fint hjemme i dk.videnskab

> [...]
>
> Og så er det jeg er lidt rusten i regnereglerne. Jeg kan gange begge
> sider med -1, men hvor mange fortegn skal ændres på venstre side

A er rigtigt (bortset fra et et c er blevet til et b undervejs), da du får:
-( (T-a)/c - 1 ) = b
og minus-parentesen ændrer fortegn i alle ledene inden i parentesen:
-(T-a)/c + 1 = b

/Torben

Fra : Ole G.

Dato : 04-08-03 13:40

On Mon, 04 Aug 2003 14:06:57 +0200, Torben Brandt
<name@domain.invalid> wrote:

>A er rigtigt (bortset fra et et c er blevet til et b undervejs), da du får:
>-( (T-a)/c - 1 ) = b
>og minus-parentesen ændrer fortegn i alle ledene inden i parentesen:
>-(T-a)/c + 1 = b

Takker meget.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-03 13:07

Ole G skrev:

> (T-a)/b - 1 = -b
>
> Og så er det jeg er lidt rusten i regnereglerne. Jeg kan gange
> begge sider med -1, men hvor mange fortegn skal ændres på venstre
> side

Hele venstre side skal multipliceres med -1, så:

   -1 × ((T - a) / b - 1) = b

// Klaus

Fra : Søren Kongstad

Dato : 04-08-03 13:17

> Jeg gør følgende:
>
> T-a = (1-b)*c
>
> (T-a)/c = 1-b

Du har fået svar på dit spørgsmål i en anden post, så jeg tillader mig lidt
flueknepperi

Når du dividerer med c, skal du huske at c ikke må være nul.

Søren

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 04-08-03 13:30

[Ole G.]

> [...]
| gerne. Jeg har nemlig ledt :)
|
| Nåh, sandheden er at jeg er blevet rusten til matematik og er ved at

Trykkfeil her, du mener (T-a)/c - 1 = -b

Det første (når du erstatter b med c).

SA
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : Ole G.

Dato : 10-08-03 22:03

On Mon, 04 Aug 2003 14:29:55 +0200, stromme@mi.uib.no (Stein A.
Stromme) wrote:

>[Ole G.]

Jeg vil lige høre om jeg har lært noget. Er dette udregnet korrekt.
Minusparanteser kan forekommer ulogiske for en der er lidt rusten.

Jeg har beskrvet hvad jeg gør så evt fejl nemt kan rettes

T=a-(1+b)/c

T-a=-(1+b)/c | minusser a på begge sider
(T-a)*c = -(1+b) | ganger med c på begge sider
(T-a)*c = 1-b | ophæver minusparentesen
((T-a)*c)-1 = -b | -1 på begge sider
-((T-a)*c)+1 = b | ganger med -1 på begge sider.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-08-03 22:16

Ole G. wrote:

> [...]
>
> T=a-(1+b)/c
>
> T-a=-(1+b)/c | minusser a på begge sider
> (T-a)*c = -(1+b) | ganger med c på begge sider

Her er der en minusfejl.

-(1+b) = -1-b

Man kan kontrollere om har hævet en minusparentes
rigtigt ved at bruge denne regel:

-X er det der skal lægges til X for at få nul
(altså X + (-X) = 0 )

Min kontrol er så

(1+b) + -1-b = 0

så det er rigtigt, at -(1+b) = -1-b.

PS: Det hedder ikke "minusser" men "trækker fra".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ole G.

Dato : 11-08-03 09:39

On Sun, 10 Aug 2003 23:15:30 +0200, Jens Axel Søgaard
<usenet@jasoegaard.dk> wrote:

>Her er der en minusfejl.
> -(1+b) = -1-b

Nu taler du generalt, ikke?
Jeg synes det er nogle gode observationer, men jeg skal altså også
lige høre om min udregninger er forkerte?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-08-03 15:50

Ole G. wrote:
> On Sun, 10 Aug 2003 23:15:30 +0200, Jens Axel Søgaard

>>> T=a-(1+b)/c
1.
2.
3.

> Nu taler du generalt, ikke?
> Jeg synes det er nogle gode observationer, men jeg skal altså også
> lige høre om min udregninger er forkerte?

Springene 1 og 2 er rigtige. Springet 3 er forkert.
Det rigtige er: