Kan det lade sig gøre at lave en blivende ~
Fra : laughin

Dato : 04-08-03 12:35

Kan det lade sig gøre at lave en blivende menu i en side af
websiden. Kun ved hjælp af html og css? Har prøvet at lege lidt
men det går ikke så godt!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-03 14:19

"laughin" <dk_lumre@yahoo.com> skrev
> Kan det lade sig gøre at lave en blivende menu i en side af
> websiden. Kun ved hjælp af html og css? Har prøvet at lege lidt
> men det går ikke så godt!

Hvad er det, du har prøvet? det er meget svært at sige noget om, hvad du har
gjort forkert, uden at vide hvad du har gjort.

Læg det ud på nettet og giv os en url.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-08-03 14:58

Ja, ved at bruge et frameset. Anbefales dog ikke.
Brug eventuelt SSI i stedet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-08-03 15:51

laughin <dk_lumre@yahoo.com> skrev :

>Kan det lade sig gøre at lave en blivende menu i en side af
>websiden. Kun ved hjælp af html og css? Har prøvet at lege lidt
>men det går ikke så godt!

Brug css, position: fixed.

Virker dog ikke i IE.

På nettet kan du finde utallige hacks, mere eller mindre pæne,
der kan få det til at virke i IE.

Kig f.eks. på nogen af menuerne på http://synamicdrive.com eller
søg på "position: fixed + IE" på google f.eks.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-08-03 07:02

Knud Gert Ellentoft wrote:
> [...]

Som du kan se af svarene er vi ikke helt sikre på hvad du mener. Er det
"blivende" som i "automatisk ens på alle sider" eller "blivende" som i
"den bliver stående på samme sted på skærmen hele tiden".

Sidstnævnte er der svaret på her:

> Brug css, position: fixed.
>
> Virker dog ikke i IE.

Men det er der et udemærket hack til, se bla. den øverste på denne
resultatside:
<http://www.google.com/search?q=position%3Afixed+with+explorer>

> Kig f.eks. på nogen af menuerne på http://synamicdrive.com

jeg tror der menes http://dynamicdrive.com

mvh

Jesper Brunholm

Fra : laughin

Dato : 06-08-03 09:40

Tak for svarene, det jeg ville lave var en menu der blev på alle sider. Har
fundet ud af at lave et lille javascript der virker.
Det med at få den til at være der hvor jeg vil have den har jeg fundet ud
af.
Nu har jeg bare et andet problem.

I toppen af hjemmesiden skal der være noget baggrundsgrafik, der fortsætter
hele vejen over. Har lavet grafikken og fået det til at virke med netscape.
Men internet explorer kan ikke finde ud af at fortsætte grafikken ud af
x-aksen. Grafikken er indsat via kommandoen div id.

Vil se om jeg kan få uploadet siderne senere.

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-08-03 09:44

> [...]
> Men internet explorer kan ikke finde ud af at fortsætte grafikken ud af
> x-aksen. Grafikken er indsat via kommandoen div id.

Har du sat repeat-x på din baggrund i CSS ?

> Vil se om jeg kan få uploadet siderne senere.

Fint. Det vil gøre det lidt lettere at hjælpe.

--
Benny Nissen

Fra : laughin

Dato : 07-08-03 14:44

Har fået det hele til at virke nu, og ja jeg havde skrevet repeat-x. Men
ellers tak for hjælpen.