Ny græshoppe
Fra : Mikael Fauslund

Dato : 04-08-03 00:05

I dagens Politiken kan man læse, at en ny græshoppeart, Chorthippus
jutlandica er blevt fundet i Jylland.

I artiklen står bl.a. "Det sker uhyre sjældent, at der opdages nye
insektarter, og endnu mere sjældent, at opdagelserne gøres i Danmark."

Men er det virkeligt rigtigt? Det foresvæver mig ellers, at netop insekter
opdages nærmest dagligt. Eller tager jeg fejl?

Historien kan ses her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279714

--
Mikael

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-03 15:46

Mikael Fauslund wrote:

> Historien kan ses her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279714

De skriver heller ikke hvordan man véd at det er en helt ny art blot
fordi den synger anderledes. For visse dyr (måske kun fugle?) gælder
det i hvert fald at sangen kan variere ganske meget inden for den
samme art, og at der kan være »kulturelle« forskelle på sangen fra
ét område til et andet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-08-03 12:02

"Mikael Fauslund" <Fauslund@thotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men er det virkeligt rigtigt? Det foresvæver mig ellers, at netop insekter
> opdages nærmest dagligt. Eller tager jeg fejl?

Der er sikkert mange insektarter, der ikke er
lokaliseret i DK.
Det kunne være en mutation at den Chorthippus-art, der
er almindelig i Danmark.
En simpel mutation, der resultaterer i, at striduleringsorganerne
får en afvigende længde, er meget tænkelig.
Der er masser af mutationer hos insekter - hvorvidt
de udvikles afgøres af de omgivende forhold.

Per A. Hansen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-08-03 20:12

Hej Mikael

Her er lidt mere om opdagelse af nye dyr i dag:

BBCNews, 18 April, 2002, New insect order discovered:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/1937150.stm

-

Når så store dyr kan opdages i dag, så er der vist mulighed for at finde
flere små og store arter fremover:

22 July, 2002, 'New species' of giant squid found:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2144379.stm

MSNBC: Deep-sea monster caught on tape. Video kan ses!:
http://www.msnbc.com/news/674647.asp
Citat: "...a new species of deep-sea squid at a depth of 11,000 feet
(3,380 meters)...Researchers have captured scenes like this on videotape
eight times, in four different oceans, within recent years. That’s quite
a lot of exposure for an animal that no one has reported seeing before...."

Chalk Hills educational resources: Giant squid - sea monsters:
http://www.chalkhills.com/Pages/squid.html
Citat: "...A squid can also launch itself out of the water while moving
at high speed, appearing to fly...Until the 1880's, the giant squid was
thought to be a legend..."

15 January, 2003, Giant squid 'attacks French boat':
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2661691.stm
Citat: "..."I saw a tentacle through a porthole," Olivier de Kersauson
said from his boat. "It was thicker than my leg and it was really
pulling the boat hard."..."

mvh

Glenn