/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Foto: "Cloudy Sky"
Fra : Glenn Rasmussen


Dato : 03-08-03 23:53

Hej NG,

Hvilket billede kan i bedste lide?

Konstruktiv kritik er velkommen.

Link:
http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1331.jpg
http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1332.jpg

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)



 
 
Lagerhead (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Lagerhead


Dato : 04-08-03 01:52

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej NG,
>
> Hvilket billede kan i bedste lide?
>
> Konstruktiv kritik er velkommen.
>
> Link:
> http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1331.jpg
> http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1332.jpg
>
> /Glenn
> (Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

1331.jpg - jeg synes ikke sepiatoningen gør sig så godt her; i så fald
skulle den være en smule mørkere? Billedet kunne sikkert blive fedt i S/H


Mvh Espen
--
http://www.suell.dk/album/
http://www.neilbrophy.com



Glenn Rasmussen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Glenn Rasmussen


Dato : 04-08-03 02:11

Hejsa,

> 1331.jpg - jeg synes ikke sepiatoningen gør sig så godt her; i så fald
> skulle den være en smule mørkere? Billedet kunne sikkert blive fedt i S/H
>

Grunden til, at jeg tog "1332.jpg" med er, at man se jorden - på "1331.jpg"
er virker skyerne måske pænere, men jorden er helt sort .

Desværre har jeg oftest problemer med sorte forgrunde, når jeg tager
billeder imod solen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

Hermed bringes den i S/H.

Link:
http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1331_black-white.jpg

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)



Lagerhead (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Lagerhead


Dato : 04-08-03 02:29

Glenn Rasmussen wrote:

> Grunden til, at jeg tog "1332.jpg" med er, at man se jorden - på
> "1331.jpg" er virker skyerne måske pænere, men jorden er helt sort
> .
>
> Desværre har jeg oftest problemer med sorte forgrunde, når jeg tager
> billeder imod solen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

Modlysbilleder er vist også noget af det sværeste at få i kassen...
>
> Hermed bringes den i S/H.
>
> Link:
> http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1331_black-white.jpg
>

Ja, nu begynder det at ligne noget Skær halvdelen af bunden, og giv
skyerne lidt mere kontrast?

Mvh Espen

--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com



Thassman (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Thassman


Dato : 04-08-03 07:10


>
> Ja, nu begynder det at ligne noget Skær halvdelen af bunden, og giv
> skyerne lidt mere kontrast?
>
Ja. eller prøv at sætte et polfilter på linsen. Det giver normalt, nogen
noget mere "dramatiske" skyer/himler

Mvh
Tommy

--
Visit:
www.FotoFoto.dk -> stedet hvor du kan uploade din billeder til kritik
www.MineOnsker.dk -> din online ønskeliste



Glenn Rasmussen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Glenn Rasmussen


Dato : 04-08-03 12:31

Hej Tommy.

> Ja. eller prøv at sætte et polfilter på linsen. Det giver normalt, nogen
> noget mere "dramatiske" skyer/himler

Nu er jeg ejer af et Canon Digital IXUS 400 kamera så ved ikke engang om jeg
kan benytte mig af det såkaldte "polfilter"?

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)



Glenn Rasmussen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Glenn Rasmussen


Dato : 04-08-03 12:29

Hej Espen,

> Ja, nu begynder det at ligne noget Skær halvdelen af bunden, og giv
> skyerne lidt mere kontrast?

Nu har jeg leget lidt mere med det.

Link:
<http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1331_black-white_more_contrast.jpg>

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)



Ole Larsen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-03 07:22


"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
news:bgkbt9$24fl$1@news.cybercity.dk...
>
> Desværre har jeg oftest problemer med sorte forgrunde, når jeg tager
> billeder imod solen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

En lysmåler er "dum" : Måler du på en lys himmel OG en mørk forgrund tror
den, det er en mellemting, du måler på.
Mål på skyggen (uanset om det er jord eller et ansigt) og skyggen bliver
"ret" belyst, men himlen for lys.
Mål på himlen og den bliver "ret" belyst, men jorden for mørk.
Med så stort et kontrastomfang kan du ikke få begge dele. Og det især ikke
med et billigt digatalkamera (dvs under~15000)
Hvis dit kamera kan måle på et lille område (spotmåling), håndterer du bedst
hvordan DU vil have DIT kompromis.
Den tekniske forklaring er den, at en lysmåler skal, som alle andre målere,
være kalibreret i forhold til en eller anden standard.
--
Mvh, Ole.
Slet det, du ikke kommenterer og skriv under det du svarer på.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html




Glenn Rasmussen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Glenn Rasmussen


Dato : 04-08-03 12:34

Hej Ole,

> Hvis dit kamera kan måle på et lille område (spotmåling), håndterer du
bedst
> hvordan DU vil have DIT kompromis.

Det eneste jeg kan finde på kamerat er manual mulighed for "Set
Hvidbalancen". Skal jeg pege direkte ned i jorden og tryk "Set"?

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)



Ole Larsen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-03 12:45


"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
news:bglgam$ff$3@news.cybercity.dk...
>
> Det eneste jeg kan finde på kamerat er manual mulighed for "Set
> Hvidbalancen". Skal jeg pege direkte ned i jorden og tryk "Set"?

Nej endelig ikke. Hvidbalance og lysmåling er to forsk. ting.



Ulrik Henneberg (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Henneberg


Dato : 04-08-03 15:53

On Mon, 4 Aug 2003 13:33:36 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:


>
>Det eneste jeg kan finde på kamerat er manual mulighed for "Set
>Hvidbalancen". Skal jeg pege direkte ned i jorden og tryk "Set"?
Nej du skal tage et hvidt mat stykke papir/karton med og gøre det imod
denne, i de lys-omgivelser du vil tage billedet. Så skulle WB være
korrekt indstillet.

Mvh Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Ulrik Henneberg (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Henneberg


Dato : 04-08-03 15:48

On Mon, 4 Aug 2003 03:11:25 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:


>Desværre har jeg oftest problemer med sorte forgrunde, når jeg tager
>billeder imod solen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

Jeg gør nogen gange det at jeg tager to billeder lige efter hinanden
af nøjagtig det samme motiv.
Du indstiller dit kamera til spotmåling hvis det kan det.
Det første motiv retter jeg kameraet op mod solen (ikke direkte),
trykker halvt ned så du låser indstillingen. Så retter du kameraet ned
mod motivet du vil tage og fyrer den af.
Derefter tager du endnu et skud uden at flytte kameraet, stadig med
spotmåling på dit motiv.

Nu har du to billeder. En med detaljer af himlen og en med detaljer af
motivet.
Så skal du have sammensmeltet de to billeder. Det gør jeg i PhotoShop
7.0
Du åbner først billedet med dit motiv. Det bliver til "background" når
du ser i layer-vinduet.
Derefter åbner du billedet med himlen og dobbelt klikker på den i
layervinduet så den kommer til at hedde layer1.
Nu kan du så trække dit "himmelbillede" over oven på dit
"motivbillede".
Så bruger du viskelædderet til at viske dit motiv frem som er mere
detaljeret, og vupti du har et billede med detaljer over det hele.
Til sidst vælger du i layer menuen "Flatten image".
Det kan også gøres omvendt hvis det er nemmere at viske himlen frem.

Du kan se et eksempel her. Her er billedet af himlen taget et helt
andet sted på et andet tidspunkt, men man kan ikke se det hvis man er
lidt ferm til at bruge PS og viskelædderet.

http://www.ulrikhenneberg.dk/galleri/displayimage.php?album=19&pos=15


Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Ulrik Henneberg (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Henneberg


Dato : 04-08-03 15:58

On Mon, 04 Aug 2003 16:48:04 +0200, Ulrik Henneberg
<ulrik.h@adslhome.dk> wrote:


>
>http://www.ulrikhenneberg.dk/galleri/displayimage.php?album=19&pos=15
Og her er en der er taget nøjagtig samme sted, bare med to forskellige
lysmålinger.
Den er vist nemmere at sammen ligne med din.
http://www.ulrikhenneberg.dk/galleri/displayimage.php?album=lastup&cat=-19&pos=0

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

B. Mathias Askholm (04-08-2003)
Kommentar
Fra : B. Mathias Askholm


Dato : 04-08-03 11:29

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
news:bgk3np$1s59$1@news.cybercity.dk... bl.a.
........
> Konstruktiv kritik er velkommen.

Skyer er dejlige at arbejde med, og personligt mener jeg ikke det gør noget
om horizonten bliver meget mørk.

Der er det ved lysmålere at de er "dumme" d.v.s. de er kalibreret til det
mest gennemsnitlige grå der findes (Kodak har lavet et sådant gråkort - det
er hvidt på modsatte side).
Det er noget der kaldes zonesystemet - her deles gråskalaen ind i 10-13
zoner fra det sorteste sorte (zone 0) til det hvideste hvide (zone XI-XII).
Det gråeste grå kommer således til at ligge på zone V - som alle lysmålere
er kalibreret til. Det er derfor en fordel at arbejde med spotmåling - helst
med et ægte spotmeter - og manuel blænde/tid. Her kan man selv bestemme
hvordan de enkelte dele af motivet skal belyses. Jeg er ikke ganske sikker
på hvordan det forholder sig m.h.t. farvefotos - jeg arbejder mest i S/H.
Der er skrevet tykke bøger om emnet men dette er vist i korthed hvad jeg kan
sige om den sag.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

--
"Sluttet sprog falde på plads oven på hoved"
Maskinel oversættelse af engelsk tekst.
"Ended language find place upon head"
Translation of text back to English. It was formerly translated by an
electroncal program.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408894
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste