Boks i css i fuld højde?
Fra : Andreas Møgelmose

Dato : 03-08-03 16:06

Jeg har en boks i css, indsat i div-tags. Denne boks indeholder
hele hjemmesiden. Jeg vil gerne have at boksen er i 100% højde af
browseren, således at kassen bliver tom i bunden hvis der ikke er
indhold nok, men at den alligevel forlænges hvis der er mere
indhold end der umiddelbart kan være i boksen. Jeg har prøvet med
height: 100%; men det virker ikke. Håber det er til at forstå
hvad jeg vil.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-03 16:52

"Andreas Møgelmose" <andreasm@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> indhold end der umiddelbart kan være i boksen. Jeg har prøvet med
> height: 100%; men det virker ikke. Håber det er til at forstå

Prøv at sætte topmargin, leftmargin, bottommargin og rightmargin til 0 i
body koden.

eks:

du kan også gøre det med style men så hedder det margin-top osv.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-08-03 17:13

"*XxX*" <fatman00hot-at-hotmail.com> skrev :

>Prøv at sætte topmargin, leftmargin, bottommargin og rightmargin til 0 i
>body koden.
>
>eks:

Vil ikke hjælpe og er ikke valid kode og IE-only.
--
Knud

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 04-08-03 10:25

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Vil ikke hjælpe og er ikke valid kode og IE-only.

Så gør man det vel bare med css: bode style="margin:0px; padding:0px"

--
Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-08-03 17:12

> [...]

>indhold end der umiddelbart kan være i boksen. Jeg har prøvet med
>height: 100%; men det virker ikke. Håber det er til at forstå

Kan vi få lov til at se siden?
Det vil gøre det nemmere at svare.

Hvilken doctype bruger du og hvilken browser?

Men du kan prøve at sætte højde på 100% i din body også.

body   {height: 100%}

Der skal være noget at tage de 100% af og når du ikke har nogen
højde på body, så tager <div> højden af indholdet.
--
Knud

Fra : Andreas Møgelmose

Dato : 03-08-03 19:23

Siden ligger her: http://xerxes.h4f.dk/test.html
StyleSheetet ligger her: http://xerxes.h4f.dk/style/default.css

Jeg prøvede at sætte body height til 100%. Det fungerer i IE, bortset
fra at der er en hvid linie foroven og for neden. Den vil jeg helst
undgå. Hvad værre er: Det virker ikke i Mozilla. Det skal det helst.

Og når vi nu er i gang med at få koden til at virke i Mozilla, har
jeg lige et spørgsmål til: Jeg har centreret boksen hvor inholdet af
siden er i (#main) ved hjælp af text-align: center;. Det virker
heller ikke i Mozilla. Har du en løsning på det?

Forresten koder jeg i XHTML 1.1.

På forhånd tak

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-08-03 19:40

Andreas Møgelmose wrote:

> [...]
> fra at der er en hvid linie foroven og for neden. Den vil jeg helst
> undgå. Hvad værre er: Det virker ikke i Mozilla. Det skal det helst.

Sæt height både på body og html elementerne.

> [...]
> siden er i (#main) ved hjælp af text-align: center;. Det virker
> heller ikke i Mozilla. Har du en løsning på det?

Brug standard måden at centrere på ved at sætte venstre og højre margin
til auto. Se også følgende link
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/readme.html

> Forresten koder jeg i XHTML 1.1.

Lad være med det. Gør det kun hvis du ved 100% hvad du gør.
Brug i stedet XHTML1.0 i strict mode.

Hintzmann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-08-03 19:53

> [...]

>fra at der er en hvid linie foroven og for neden. Den vil jeg helst
>undgå. Hvad værre er: Det virker ikke i Mozilla. Det skal det helst.

Kigger på det senere, har ikke så meget tid lige nu.

> [...]
>siden er i (#main) ved hjælp af text-align: center;. Det virker
>heller ikke i Mozilla. Har du en løsning på det?

Du sætter margin til auto.

#main{
   height: 100%;
   width: 730px;
   border: 1px solid black;
   border-top: none;
   border-bottom: none;
   text-align: left;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto
   }

>Forresten koder jeg i XHTML 1.1.

Der er desvære en bug i IE 6, doctype skal stå øverst for at få
den til at gå standardemode, som bør bruges til xhtml 1.1.

Fjern <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> og indsat
content med alm. metatag i stedet for, det kan stadig validere.
--
Knud

Fra : Andreas Møgelmose

Dato : 03-08-03 20:15

Tak for rettelsen til min doctype.

Jeg har prøvet med auto-marginer, men der virker ikke. Det gør
javascriptet til det på
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/readme.html
heller ikke.

Hvis du vil se koden på siden nu, har den skiftet adresse til
http://xerxes.h4f.dk/test/index.html og Stylen ligger her:
http://xerxes.h4f.dk/test/style/default.css

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-08-03 21:24

Andreas Møgelmose wrote:

> Tak for rettelsen til min doctype.
>
> Jeg har prøvet med auto-marginer, men der virker ikke. Det gør
> [...]

Det var W3C-standard måden du skulle bruge med margin left og right sat
til auto. Det virker i alle nyere browsere.

> Hvis du vil se koden på siden nu, har den skiftet adresse til
> http://xerxes.h4f.dk/test/index.html og Stylen ligger her:
> http://xerxes.h4f.dk/test/style/default.css

Brug nedenstående style det virker i MSIE6, Mozilla og Opera m.fl.
html, body {height:100%;}
#main{
   margin-left:auto;
   margin-right:auto;
   height: 100%;
   width: 730px;
   border: 1px solid black;
}
#banner{
   height: 130px;
   width: 100%;
   border-bottom: 1px solid black;
   background: orange;
}

Du kan så bagefter benytte dig af hack'et med text-align til MSIE5.0 og 5.5.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/hor_css.html

- Igen hvorfor benytter du dig ikke af XHTML1.0 Strict ?

Hintzmann

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 04-08-03 10:46

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/hor_css.html
>
> - Igen hvorfor benytter du dig ikke af XHTML1.0 Strict ?

Er det ikke bedre at benytte sig af 1.1? Den er da nyere.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-08-03 11:54

Thomas Dybdahl osv wrote:

> Er det ikke bedre at benytte sig af 1.1? Den er da nyere.

Jo, hvis dit mål er at benytte det nyeste.

Men er det et mål i sig selv ?

Fra XHTML1.0 Strict til XHTML1.1 er der sket minimale ændringer, faktisk
er det kun ruby der er nyt, og det tror jeg ikke du bruger.
http://www.w3.org/TR/xhtml11/changes.html#a_changes

Desuden er XHTML1.1 ikke tiltænkt nutidens browsere som fortolker HTML,
men til applikationer som kan tolke XHTML/XML-dokumenter.

Derfor skal MIME-typen på sådanne dokumenter ændres fra "text/html" til
"application/xhtml+xml" hvis du vil benytte XHTML1.1.
http://www.w3.org/TR/2002/NOTE-xhtml-media-types-20020430/#summary

Mit primær mål er ikke at benytte det nyeste, men at lave en side der
ser ens ud i så mange af nutidens browsere som muligt og hertil er
XHTML1.0 Strict rigeligt.
XHTML1.0 Strict tricker nemlig Standard mode fremfor Quirks mode i de
forskellige browsere, så de _prøver_ at overholde de fælles W3C-standarder.
http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html

Standard mode gør det meget nemmere at styre designet på sin side og det
er også derfor at jeg vælger XHTML1.0 Strict.

Et sekundært mål, hvis man kan kalde det det, er så også at være med på
dupperne og benytte en forholdsvis ny doctype.

Håber at du kan bruge det

Hintzmann

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 04-08-03 10:28

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kigger på det senere, har ikke så meget tid lige nu.

> Du sætter margin til auto.
>
> #main{
>    height: 100%;
>    width: 730px;
>    border: 1px solid black;
>    border-top: none;
>    border-bottom: none;
>    text-align: left;
>    margin-left: auto;
>    margin-right: auto
>    }

er det så ikke lettere at droppe div'en og sætte borderen på body?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-08-03 15:48

Thomas Dybdahl osv <1@3.be> skrev :

>er det så ikke lettere at droppe div'en og sætte borderen på body?

Den forstod jeg ikke, så vil man jo få en border rundt om hele
siden og det var vel ikke meningen.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-08-03 20:46

Martin Hintzmann Andersen skrev:

[gode overvejelser om XHTML 1.1 vs 1.0]

> Desuden er XHTML1.1 ikke tiltænkt nutidens browsere ...

> Derfor skal MIME-typen på sådanne dokumenter ændres fra
> "text/html" til "application/xhtml+xml" hvis du vil benytte
> XHTML1.1.

Netop det krævede skift i MIME-typen skulle - så vidt jeg ved -
give problemer i forhold til visning af siderne. Jeg mener at nogle
(mange/få?) browsere slet ikke kan håndtere MIME-typen
application/xhtml+xml - og derfor viser siden som kode.

Kommentarer modtages gerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-08-03 10:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> (mange/få?) browsere slet ikke kan håndtere MIME-typen
> application/xhtml+xml - og derfor viser siden som kode.

Her er lige en hurtig

Følgende bliver vist korrekt på min Win2k i Mozilla1.4, Opera7.11, men
ikke i IE6, hvor den i stedet for kommer med en download boks. Men at IE
ikke kan klare det undre vel ikke nogen

<% response.contentType = "application/xhtml+xml; charset=iso-8859-1" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

   <head>
      <title>Hello XHTML1.1 world !</title>
   </head>
      <h1>Hello XHTML1.1 world !</h1>

Hintzmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-03 12:24

Martin Hintzmann Andersen skrev:

[Test af browseropførsel ved xhtml1.1]
> Her er lige en hurtig

Tak.

> Følgende bliver vist korrekt på min Win2k i Mozilla1.4,
> Opera7.11, men ikke i IE6, hvor den i stedet for kommer med en
> download boks.

Det skulle vist være argument nok til ikke at benytte XHTML1.1 i
praktisk webdesign.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Møgelmose

Dato : 04-08-03 15:59

Mange tak for alle svarene! Det endte med at virke I øvrigt er
jeg gået tilbage til XHTML 1.0.