FRITZ!X PC ISDN adapter/omstillingsanlæg e~
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-04-01 22:25

Hej, er der nogen der har erfaringer med FRITZ!X adapteren.
Det virker meget smart at det både er et modem + et lille omstillingsanlæg.
Perfekt til meget små firmaer, eller hvad???
Eller findes der andre alternativer?

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 03-04-01 23:05

Er ganske godt tilfreds med den vi har her i huset.
Har dog kun enkelte gange brugt modem funktionen i den, da vi faktisk kun
benytter omstillingen i den.
Til de knap 1500 vi gav for den, var det faktisk en billig 4 linies
omstilling.
Faktisk har vi fortrudt de 2 ISDN telefoner vi har i huset, da vi oftest
bruger omstillingen. Det er noget nemmere om stille om fra stuen til
kælderen på den, end på en ISDN telefon. Der kan naturligvis ringes internt
mellem de 4 linier.
Alm. tlf. med nummerviser virker på omstillingen.
Omstillingen kan i øvrigt håndtere 3 MSN numre - pr. analog linie. - altså i
alt 9 forskellige tlf. numre.
Samt forvalgsnumre - 40 stk. - som er fælles for alle 4 linier.

På et tidspunkt hjalp den faktisk med at holde vores tlf. regning i ave, da
en af datteres veninder åbenbart havde telefonitis, I hvertfald var det
hurtigt opdaget i Fritz'ens (hvad eller kan et tysk produkt hedde) log,
hvorfra, hvornår og hvortil der var ringet - så det fik en hurtig ende.

Det eneste negative jeg har at sige om den, er at den ikke understøtter STAC
kompression på modem siden. Til gengæld er der så fax og tlf. svarer m.v.
for dem som har behov for det. Men som sagt - jeg bruger det ikke.
Foretrækker et alm ISDN modem jeg kan slukke for til internet opkald.

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....
newsry6.544$PR2.31656@news.get2net.dk...

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-04-01 22:16

Tak for den gode besvarelse!
Hvilken praktisk betydnig har det, at der ikke er STAC kompression i
modemet?

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 04-04-01 23:13

> Tak for den gode besvarelse!
> Hvilken praktisk betydnig har det, at der ikke er STAC kompression i
> modemet?
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas

Tjaa.. STAC er et diskutabelt emne.

STAC kompression betyder at det er modemets hardware som laver kompression
af data. Visse udbydere har dog problemer med at håndtere STAC. Da det er
hardware kompression, er din PC heller ikke belastet af at pakke/pakke-ud.

STAC kompressionenen er mere effektiv end software kompressionen, og betyder
at du normalt vil kunne hente mail/news med ca. 30K byte/sek - mod normalt
ca. 7K.
Altså - STAC giver en kompression på ca. 4-8 gange ved tekst baseret
overførsel. Ved overførsel af komprimerede data er der ingen forbedring.

Såfremt du f.eks. spiller via nettet betyder det også at du får en
forholdvis højere båndbredde, da de data der sendes i spil ikke er pakkede,
og derfor med fordel kan pakkes.

Her i huset benyttes STAC, da vor Pro@ccess er forbundet til alle husets
PC'ere, og vi dermed ikke mærker meget til at andre surfer samtidigt.

På Fritz'en vil du naturligvis ikke få glæde af STAC, da den kun kører 115K
bps.