Solus 29 - Spørgsmål
Fra : Lars Danielsen

Dato : 03-08-03 11:05

Hej alle

Jeg er på udkig efter en allround familie&tur sejlbåd, der også gerne
skal have rimeligt gode sejlegenskaber.

Jeg har nu set billeder af en Solus 29, og vil gerne vide mere om
typen.

Andres erfaringer ?
Godt/skidt ved Solus ?
Hvad skal der ses specielt efter ved køb af brugt?
Hvad er der sket af ændringer i bygge årene?
Andet?
Evt. andre alternativer?

Jeg har ledt efter info på nettet, men har ikke rigtigt fundet noget.
Er der nogen der ligger inde med interesante web adresser vil jeg
gerne høre om dem.

Alle informationer vil blive modtaget med tak.

Mvh.

Lars
Aalborg

Fra : morten

Dato : 12-08-03 10:16

Har sejlet som gast på solus 29 i flere år. Båden er hammergod og nem
sejlende i hårdt vejl. Ingen problemer ved 20 m/s i skagerak. At løjgangen
sidder på taget er supergodt. Eneste problem jeg har erfaret men til gengæld
også ret alvorligt er at forstaget fæstning i snuden af skibet rev sig løs
og flækkede glasfiberen på dækket hvilke kunne have resulteret i en
baglænsvæltet mast, hvis den havde revet sig helt løs. Skaden blev reperaret
i sin tid på væftet i Frederiksund. Jeg formoder at skaden skete fordi
agterstaget blev hevet meget hårdt men at årsagen i øvrigt er en byggefejl i
det at agterstaget efter min mening ikke blev hevet for hårdt (det var mig
der hev det :) ). Alternativet er vel at masten knækker hvis man hiver
agterstaget for hårdt. Derfor er mit råd at du køber boget "sejl og trim" og
ser hvordan man måler den slags ting.

V.h.

M.l.