Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hej Gruppe - Hjælp Søges til røde øjne
Fra : Kakaofugl

Dato : 02-08-03 10:54

Hej Gruppe
Har for 7 mdr. siden fået mit første digitale kamera Olympus C-220 som hele
familien er glad for og som er blevet brugt flittigt, men jeg syntes at når
jeg tager billeder af andre at de tit får "røde blitz øjne" hvordan undgår
jeg det. Kammeraet er sat til automatisk blitz men jeg har også prøvet at
kører uden men det hjælper ikke.
Håber i vil hjælpe

Hilsen
Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 02-08-03 23:14

FAQ - http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-08-03 23:23

On Sun, 03 Aug 2003 00:13:58 +0200, Niels wrote:

> FAQ - http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm

Der er en tekniske forklaring samt en mening om at det er snyd at
retouchere røde øjne, men der står ikke en bjælde om hvordan man
undgår det.

Ikke et særligt brugbart svar, synes jeg.

Det ville være mere interessant at høre hvad man så gør for at
undgå/minimere de røde øjne _andet_ end at købe et andet kamera.

Mvh.

--
"Kanske ett tips till hiphoppare som inte får ihop Adam Sjøgren
sina 'rhymes' - börja rimma på teckenspråk!" asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 02-08-03 23:49

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
>
> Det ville være mere interessant at høre hvad man så gør for at
> undgå/minimere de røde øjne _andet_ end at købe et andet kamera.

Er det for meget at forlange, at du læser og forstår teksten i
det FAQ jeg henviste til, der står bl.a. flg. som tillige er
understøttet af en illustration.

3) Ved at placere blitz'en længre væk fra den optiske akse, så
undgår man helt røde øjne, da den del af nethinden, som evt.
bliver oplyst, ikke ses af objektivet. Og hvis man belyser
inddirekte, så opblødes blitzens lys, så der ikke kommer hårdre
reflekser og slagskygger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-08-03 23:58

On Sun, 03 Aug 2003 00:49:19 +0200, Niels wrote:

> Er det for meget at forlange, at du læser og forstår teksten i det
> FAQ jeg henviste til, der står bl.a. flg. som tillige er
> understøttet af en illustration.

Givet at du ikke selv kan forstå hvad der står, tror jeg ikke det
giver mening at vi diskuterer dette yderligere. EOD.

(Kortere: 3: køb et andet kamera).

Mvh.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 03-08-03 19:28

Adam Sjøgren wrote:

> (Kortere: 3: køb et andet kamera).

- jamen hvad brokker du dig over, det er da helt fint, at du er
blevet klar over, at problemet med røde øjne skyldes dit
skod-kamera...)

PS: Alternativ, undlad at bruge blitz...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 03-08-03 01:11

Hej

1: sørg for at ant-rød-øjne funktionen er sat til (der skal komme blitzglimt
før billedet bliver taget). Dette skulle begrænse de røde øjne noget idet
folks pupiller snævrer sig lidt ind og derfor ikke reflekterer så meget lys.

2: Røde øjne kan fjernes i photoshop, omend det kan være svært at undgå at
få dæmon-agtige øjne frem i stedet. Se
http://www.computer-darkroom.com/tutorials/tutorial_4_1.htm for en guide.
Pointen er, at du skal undgå at male pixel-for-pixel, da man vil se
øjeblikkeligt at der er rodet med billedet - folk kigger først og grundigst
på øjnene.

Håber det hjælper
Mvh

Fra : Kakaofugl

Dato : 03-08-03 08:34

Hej Gruppe
Tak for hjælpen

Hilsen
Jan

Fra : Storm

Dato : 03-08-03 12:00

Ivan Vogelius <ihatespammers@respondtogroup.com> wrote:

> [...]
> Pointen er, at du skal undgå at male pixel-for-pixel, da man vil se
> øjeblikkeligt at der er rodet med billedet - folk kigger først og grundigst

Jeg synes det giver liv og mindsker faren for dæmon-agtigt look hvis man
til allersidst lige tilføjer lidt (høj)lys til pupillen og måske også
iris med f.eks. Photoshops "Dodge Tool" (slikkepinden).

--
Venlig hilsen Nina Storm