Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
TFT og grafikkort
Fra : Peter Holm

Dato : 02-08-03 20:55

Hejsa,
jeg har netop invisteret i en Xerox 17" TFT
http://www.mag-monitors.dk/XL-775d.asp
Jeg har nu leget med den i en 5-6 timers tid og mine øjne svier som havde
jeg stået på ski i solskinsvejr hele dagen uden solbriller. Jeg kører
1280x1024, 75 Hz.
Mit grafikkort er et ATI All-in-wonder radeon 32mb (alstå ikke noget stort
og nyt).
Jeg kan ikke finde ud af hvad der er årsagen - om det er
lys/kontrast/farve/uskarphed der gør det.

Mit spørgsmål går på hvordan sammehængen er mellem grafikkort og TFT-skærm
hvad billedkvalitet angår. Vil jeg få en meget bedre billedkvalitet ( i
desktop, fotos osv.) ved at skifte til feks. et TI4200 som jeg overvejer,
eller giver et nyt kort kun effekt i detaljer/framerate og lignende i spil.

Før kørte jeg med en ViewSonic 17" almindelig skærm (1024x768, 75 Hz), og
jeg har aldrig haft problemer med at jeg blev træt i øjnene, på trods af at
jeg sidder ved skærmen 10-15 timer om dagen.

Kort spurgt: Kan jeg skifte grafikkort og få et lækkert billede på min TFT,
eller skal jeg bare leve med ondt i øjnene?

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Harald

Dato : 02-08-03 21:24

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
TFT,
> eller skal jeg bare leve med ondt i øjnene?

Jeg havde samme problem med en Acer AL718 mine øjne sved efter bare 5
minutter, efter at have skruet ned på 25% lys på skærmen og deruden et pænt
stykke ned for lys i grafikkort opsætningen så forsvandt problemet, og
skærmen er ikke blevet mørk at se på, det hele står klart og fint.

Mvh
HK

Fra : Peter Holm

Dato : 03-08-03 10:40

> [...]
> et pænt stykke ned for lys i grafikkort opsætningen så forsvandt
> problemet, og skærmen er ikke blevet mørk at se på, det hele står

Jeg synes jeg har prøvet alt med lys/contrast og sån, og det har måske også
hjulpet lidt, men jeg blir stadig helt skæv i hovedet :o/

Mvh
Peter

Fra : Snavox

Dato : 03-08-03 11:09

Hej.

> Jeg synes jeg har prøvet alt med lys/contrast og sån, og det har måske
også
> hjulpet lidt, men jeg blir stadig helt skæv i hovedet :o/

Jeg brugte også lang tid, da jeg fik min Samsung. Jeg er nødt til at køre
med den maksimale opløsning på skærmen og så forstørre skrifter osv., hvis
det bliver for småt.

Hvis man forsøger sig med andre opløsninger, ender det også med
synsforstyrrelser, hovedpine osv.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen

Poul

Fra : H_Luchter

Dato : 03-08-03 12:03

Bruger I ClearType til skrifter? Ellers prøv det.

v.h.

Fra : Peter Holm

Dato : 03-08-03 12:49

H_Luchter wrote:
> Bruger I ClearType til skrifter? Ellers prøv det.

Jeg kæmper videre...
men hvor stiller man størrelse og skrifttype på generelle win xp
applications?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 03-08-03 13:25

Peter Holm wrote:
> [...]

ok, så har jeg optimeret til ClearType.....shiiit, jeg kan næsten ikke læse
det. Al tekst er meget mudret. Fed tekst kan næsten ikke læses. Den sample
tekst der blev vist efter installationen af ClearType var ellers helt
perfekt.
Skal jeg ændre til en anden font samtidig? Hvor? Jeg vil gerne ha det hele i
Verdana, da dette var den flotteste i sample teksten.

Mvh
Peter

Fra : Erik W.

Dato : 03-08-03 14:09

"Peter Holm"
> Jeg har nu leget med den i en 5-6 timers tid og mine øjne svier som havde
> jeg stået på ski i solskinsvejr hele dagen uden solbriller. Jeg kører
> 1280x1024, 75 Hz.

Hvis dine problemer skyldes at skærmen står og flimrer lidt, så sæt
frekvensen ned fra 75hz til 60hz. Under alle omstændigheder tjener det intet
formål at køre med mere end 60hz på en TFT skærm.

Mvh Erik

Fra : Peter Holm

Dato : 03-08-03 15:06

Erik W. wrote:
> [...]
> frekvensen ned fra 75hz til 60hz. Under alle omstændigheder tjener
> det intet formål at køre med mere end 60hz på en TFT skærm.

ok, det prøver jeg også.
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 10-08-03 01:14

Erik W. wrote:
> [...]
> frekvensen ned fra 75hz til 60hz. Under alle omstændigheder tjener
> det intet formål at køre med mere end 60hz på en TFT skærm.

et nyt GF4 TI4200 var alt der skulle til. Billedet er perfekt nu!

Peter