Gruppering efter første bogstav
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-08-03 20:06

Hej.

Selvom jeg skal bruge nedenstående til en hjemmeside spørger jeg her, da jeg
gerne vil have den matematiske indfaldsvinkel med - men evt.
programeksempler er også velkomne (send til min mail privat).

Et simpelt problem: Jeg har en database med en række poster indeholdende
navne. Disse skal vises på hjemmesiden, men ikke på den samme side, da der
er ret mange. Derfor skal de grupperes under det første bogstav i fornavnet.
F.eks. kunne en gruppering være A-B, C-G, H-L, M-R, S, T-Å - så kan den
besøgende vælge sig ind på bogstav og se en mindre liste, som desuden ikke
er så tung at hente ned.

Nu er der bare det at det ikke er helt ligetil, hvis det skal være sådan som
jeg gerne vil have det. Indtil videre sætter jeg på en eller anden måde en
grænse for hvor mange navne der skal være på hver side og tæller op indtil
grænsen er nået (eller overskredet) og laver her en ny gruppe. Problemet er
at det mange gange giver den sidste gruppering som f.eks. Æ-Å med 5 navne
på, hvor der er 50-60 i alle de andre grupper. Jeg vil gerne have
forholdsvist ligemange i alle grupperne. Her kunne jeg måske sætte grænsen
lavere og lavere indtil der ca. er ligemange i alle grupperne, men det
virker ikke ret rentabelt efter min mening.

Et andet problem er at der måske i alle grupper undtagen A alene er f.eks.
30 navne, men 60 navne startende med A. I dette tilfælde ville jeg gerne
have delt A-grupperingen over i A(1) og A(2).

Jeg har tænkt på at man kunne lave en kumuleret graf over antal navne for
hvert bogstav og så dele ind forskellige steder i grafen - dette ville give
nogle grupper med ret præcist lige mange i hver, men her kunne det nemt
opstå at man fik A-B, B-G, G-L, etc. - dette er ikke særligt brugervenligt,
da man jo ikke ved om man skal vælge den første eller anden gruppe med B
(tilsvarende for G).

Jeg søger blot en smart måde at løse ovenstående på. Nogen må have bakset
med det før mig.

Håber problemstillingen kan forstås - og at nogen kan hjælpe mig. På forhånd
tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-08-03 20:48

Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
> da man jo ikke ved om man skal vælge den første eller anden gruppe med B

Tæl op med AA, AB, AC, .., ÅÅ (ligesom på ryggen af opslagsværker i
mange bind) og brug så din metode til at kumulere til
at finde delesteder.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-08-03 00:13

Jens Axel Søgaard skrev:
> Tæl op med AA, AB, AC, .., ÅÅ (ligesom på ryggen af opslagsværker i
> mange bind) og brug så din metode til at kumulere til
> at finde delesteder.

Nå ja, det er faktisk en god løsning. Den er også nem at implementere, da
jeg nærmest i forvejen har lavet det der skal bruges.

Tak for svaret!

Mvh. Bjarke

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 02-08-03 22:47

Hvorfor er det egentlig så vigtigt, at der ikke er få navne under sidste
gruppering? Lev lidt mere ikke-lineært

Mvh. Thomas Ellegaard

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news.fjern-dette@bwp.dk> skrev i en
meddelelse news:bgh22r$1juq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-08-03 00:12

Thomas Ellegaard skrev:
> Hvorfor er det egentlig så vigtigt, at der ikke er få navne under sidste
> gruppering? Lev lidt mere ikke-lineært

Fordi jeg kan!
_Hvis_ jeg kan...

Mvh. Bjarke