GPRS spørgsmål
Fra : Jan Tønder

Dato : 02-08-03 19:18

Hej gruppe.

Jeg har en Sony Ericsson T68i. Når jeg går på WAP via GPRS, så spørger den
om jeg vil opretholde forbindelse. Hvorfor egentlig det - troede man altid
var online når man er på GPRS? Kan vælge at opretholde forbindelsen når den
kommer med ovennævnte spørgsmål og så er der et "klode"-ikon på displayet
der viser jeg har opretholdt forbindelsen - er det en fordel eller?

Jan T

Fra : benjabenja

Dato : 02-08-03 19:31

"Jan Tønder" skrev d. 02-08-03 19:18 dette indlæg :
> [...]
>
> Jan T
>
> hej jeg tror nok at det koster penge hvis du opretholder forbindelsen
så gør endlig ikke det

http://www.kandu.dk/

Fra : Jakob Pedersen

Dato : 02-08-03 19:57

> troede man altid var online når man er på GPRS?

Ja og nej. Fx går telefonen ind og checher din mail en gang i mellem og ikke
hele tiden. Det er kun i det øjeblik du er på, at "du altid er på". Grunden
til at du ikke altid er på er, at det bruger for meget strøm at være på hele
tiden

Kun hvis du vil bruge strømmen på batteriet hurtigst mulig. Hvis telefonen
skal hente mail, kobler den selv op.

> så gør endlig ikke det

Der var så lige én der overhovedet ikke har forstået en brik af hvad GPRS
går ud på. *g*

Hilsen Jakob

Fra : Jan Tønder

Dato : 02-08-03 20:14

Tak. Fik jo lige svar på alle mine spørgsmål : D

Jan T.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 23:17

benjabenja skrev Lørdag den 2. august 2003 20:31 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> hej jeg tror nok at det koster penge hvis du opretholder forbindelsen
> så gør endlig ikke det

Kan du ikke nøjes med at tro søndag formidag og i kirken?

GPRS takseres for dataoverførsel, så er der ikke nogen dataoverførsel, så er der
ikke nogen regning at betale.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet er
taget,,,

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 05-08-03 22:49

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen Ivar Madsen
>
> Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter

Nu ikke så skråsikker hr. Madsen.....

Det kan godt være de danske operatører og hovedparten af de udenlandske
operatører også kører med volumentaksering, men det er muligt at anvende
varighedsbaseret taksering på GPRS også, og der er operatører rundt omkring
i verden, der gør det......

Mvh Keld Rosenberg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-08-03 03:46

Keld Rosenberg skrev Tirsdag den 5. august 2003 23:49 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

OK, første gang jeg høre det,,

Fra : Fischer

Dato : 06-08-03 04:39

> [...]
> men det er muligt at anvende varighedsbaseret taksering på
> GPRS også, og der er operatører rundt omkring i verden, der

Hvem (kilde)?

Men Hr. Madsen har vel ret derhen, at hvis man har et dansk abonnement så
kommer man kun til at betale pr. volume, da danske operatører og deres
roamingpartnere alle kører pr. volume?

*Fischer

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 06-08-03 23:17

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> roamingpartnere alle kører pr. volume?
>
> *Fischer
> OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i

Kilde = mig......

(med kendskab til takseringsstandarden der anvendes i GSM/GPRS verdenen...)

Og jeg har set prisoversigter, baseret på tid for GPRS... kan bare ikke
huske hvilken operatør det var...

Og det er roamingpartneren der suverænt bestemmer hvordan han vil taksere
mod din hjemmeoperatør... som så kan vælge at beregne prisen ud fra egne
kommercielle beslutninger... Så teoretisk kan roamingpartneren i udlandet
varighedstaksere og din hjemmeoperatør kan ændre på dette som det passer
ham.

I "gamle dage" (1992 - 1997) skulle besøgere (roamere) takseres som
hovedparten af egne kunder, og hjemmeoperatøren kunne kun pålægge en
%sats... ikke ændre takseringsprincipperne... Men det må operatørerne i
dag...

Fra : Fischer

Dato : 07-08-03 06:18

> Kilde = mig......
> (med kendskab til takseringsstandarden der anvendes i
> GSM/GPRS verdenen...)

OK - den må man så æde eller lade være.

> Og jeg har set prisoversigter, baseret på tid for GPRS... kan
> bare ikke huske hvilken operatør det var...

Spørgsmålet er om det overhovedet er interessant.

TDC skriver på deres hjemmeside:
"Har du behov for altid at være på?
Fremtidens mobile behov kræver let tilgængelig adgang til de informationer
du har brug for, når du har brug for dem. Med GPRS-teknologien er du altid
online og betaler kun for mængden af overført data."

Derfor må man forvente at man som slutbruger bliver volumentakseret uanset
hvad.

*Fischer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-08-03 18:50

Fischer skrev Torsdag den 7. august 2003 07:18 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> online og betaler kun for mængden af overført data."
> Derfor må man forvente at man som slutbruger bliver volumentakseret uanset

Nej, når du tager til udlandet, så skal du se på hvad TDC skriver specifikt for
det net du går på.

Fra : Fischer

Dato : 07-08-03 20:13

> Nej, når du tager til udlandet, så skal du se på hvad TDC skriver
> specifikt for det net du går på.

Naturligvis checker jeg altid priserne inden jeg rejser udenlands. Det er
altid en rigtig god idé.

MEN, når TDC højt og larmene skriver:
"Med GPRS-teknologien er du altid online og betaler kun for mængden af
overført data."

Så vil jeg forvente at dette ALTID gælder. Også i udlandet.

*Fischer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-08-03 20:36

Fischer skrev Torsdag den 7. august 2003 21:12 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> MEN, når TDC højt og larmene skriver:
> "Med GPRS-teknologien er du altid online og betaler kun for mængden af
> overført data."
>
> Så vil jeg forvente at dette ALTID gælder. Også i udlandet.

Nej, du kan ikke forvente at det gælder andet end på deres eget net,,,

Fra : Fischer

Dato : 07-08-03 20:45

> Nej, du kan ikke forvente at det gælder andet end på deres
> eget net,,,

Jo jeg kan ..... og gør.

*Fischer

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-08-03 20:44

> Jo jeg kan ..... og gør.
>
> *Fischer
> OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i
adressen.

Jeg kan godt se hvor du vil hen Fischer.....

Men det er rigtigt som Ivar skriver, at det er roamingpartneren der
bestemmer hvordan afregningen mod TDC gøres...... og hvis de
varighedstakserer så gør de det.....

Men deres hjemmeside antyder noget andet....

Der er iøvrigt en operatør de anvender et begreb der hedder "Daily Usage
Charge", der er et dagligt gebyr, der tillægges volumentakseringen.... så
hvis man forsøger at gange/dividere volumen med prisen, får man det ikke til
at passe... Taksering og GPRS er en besværlig en....

Hilsen og go week-end..
Keld