Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed-CD
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-03 17:46

Hej!

Jeg står og skal lave en billed-CD (i 80 eksemplarer) med billeder fra
vores FDF-sommerlejr her i sommer. Der er godt 500 billeder, alle i
2272x1704 (taget med Canon Powershot G3).

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an, CDen skal jo nemt
kunne bruges af både børn og forældre.

Jeg overvejer, om jeg skal ligge billederne på i flere forskellige
opløsninger (hvilke kan anbefales). 2272x1704 er nok lige voldsomt
nok, og det skal jo heller ikke være for sløvt, for dem der har en
gammel PC.

Hvad med en "viewer". Det smarteste ville jo være, hvis man når man
satte CDen i, kunne vælge opløsning (hvis der ligger flere forskellige
udgaver), måske endda vælge "lørdag", "søndag", ... og "alle".

Skidtet må meget gerne være freeware - hvad kan anbefales? Det ville
være fint, hvis der ikke skal installeres noget, men jeg har overvejet
blot at lade IrfanView være på CDen.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 02-08-03 18:19

> [...]
>
> Skidtet må meget gerne være freeware - hvad kan anbefales? Det ville
> være fint, hvis der ikke skal installeres noget, men jeg har overvejet

Med brænderprogrammet Nero kan du lave en VCD med dine billeder,
så kan de ses på de fleste DVD afspillere/DVD drev, samtidig kan Nero
lagre de originale billedfiler på samme CD. De der så ikke har en DVD
afspiller/drev kan så se billederne via en eller anden viewer, kan jo være
den der er i XP.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-03 18:46

Jens Lundtofte skrev:

> [...]
>lagre de originale billedfiler på samme CD. De der så ikke har en DVD
>afspiller/drev kan så se billederne via en eller anden viewer, kan jo være

Det lyder interesseant. Hvor meget kommer sådan noget til at fylde?
VCD er da beregnet til film, ikke? (Så det kommer vel hurtigt til at
fylde en del).

Kan jeg samtidig med jeg laver sådan en VCD også ligge andre filer end
billederne på? (IrfanView).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : ha

Dato : 02-08-03 18:55

Jens Lundtofte wrote:
> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Med brænderprogrammet Nero kan du lave en VCD med dine billeder,

Der kan kun være 99 billeder.

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 02-08-03 19:00

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an, CDen skal jo nemt
> kunne bruges af både børn og forældre.

Jeg ville lave et web-album og lægge en autorun.exe på CD'en,
så den starter op automatisk bare der er en browser installeret.
Brug f.eks. http://www.ornj.net/software/webalbum/index.html

Du skal dog være opmærksom på, at cd'en kun kan ses på en
computer, og ikke i en dvd-afspiller.

mvh
ha

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-03 19:03

ha skrev:

>Jeg ville lave et web-album og lægge en autorun.exe på CD'en,
>så den starter op automatisk bare der er en browser installeret.
>Brug f.eks. http://www.ornj.net/software/webalbum/index.html

Jeg bruger selv "Gallery", men problemer er jo det her med opløsning
på billederne - jeg ikke lige gennemskue hvordan det løses, hvis jeg
vælger et web-album.

>Du skal dog være opmærksom på, at cd'en kun kan ses på en
>computer, og ikke i en dvd-afspiller.

Jeg har ikke haft planer om at lave andet end en CD-ROM (til PC), men
idéen er da god nok - jeg tror dog jeg springer det over (denne gang).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : ha

Dato : 02-08-03 19:08

> Jeg bruger selv "Gallery", men problemer er jo det her med opløsning
> på billederne - jeg ikke lige gennemskue hvordan det løses, hvis jeg
> vælger et web-album.

Jeg synes ikke det er så vigtigt at man kan vælge opløsning når
man kigger. Lav f.eks. alle fotos i 800 x 600, det kan de fleste se.
Så kan du lave en extra mappe med fotos i originalstørrelserne,
så dem der ønsker det, kan snuppe dem derfra.

mvh
ha

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-03 19:14

ha skrev:

>Jeg synes ikke det er så vigtigt at man kan vælge opløsning når
>man kigger. Lav f.eks. alle fotos i 800 x 600, det kan de fleste se.

Har jeg også overvejet. Men et billeder i 600x800 (på højkant), det er
der færre der kan se (uden at scrolle).

>Så kan du lave en extra mappe med fotos i originalstørrelserne,
>så dem der ønsker det, kan snuppe dem derfra.

Det er ikke planen at de skal med på skiven, dem gemmer jeg her hos
mig

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : ha

Dato : 02-08-03 19:38

Lasse Hedegaard wrote:
> Har jeg også overvejet. Men et billeder i 600x800 (på højkant), det er
> der færre der kan se (uden at scrolle).

Så må du jo lave 2 - 3 forskellige albums, hvor eneste ændring er
billedstørrelsen.
Hvis du bruger det program jeg linkede til, er det hurtigt overstået.
Det bliver dog nødvendigt, at du selv laver en startside, hvor man
kan vælge hvilken fotostørrelse man vil kigge på.

mvh
ha

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-08-03 20:30

ha skrev:

>Jeg ville lave et web-album og lægge en autorun.exe på CD'en,
>så den starter op automatisk bare der er en browser installeret.
>Brug f.eks. http://www.ornj.net/software/webalbum/index.html

Det endte det med, jeg har lige lavet det...

Jeg laver dog mine thumbnails med Irfanview, de er hæslige at se på,
de thumbnails programmet her lavede!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 02-08-03 23:16

Hej Lasse

Der er et lille program der kan hjælpe dig der heder Jase After
Shot. Det er let at gå til.

Med det program kan du Resize en hel mappe med billeder i en
arbejdsgang. Du kan maker de billeder der er i højformat og vende
dem korrekt også i en arbejdsgang.

Hvis du laver to mapper. En "Big" og en "small" den der heder
small kan du så lave en diasfremvisning funktion på, og hvis du
vil, så kan du lige så let lige lave en hjemmeside med alle
billederne.

Nå du har lavet det, kan du med det nye Nero 6.0 generer en
autorun på diasfremvisningsfilen. Så gemmer du projektet og vupti.
Så har du brugt 45 min. på at lave alle billederne klar og så skal
du bare brænde dine 80 cdr.

Mvh.
Kim

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-03 23:52

kim@kamerahuset.dk skrev:

> [...]
>
>Med det program kan du Resize en hel mappe med billeder i en
>arbejdsgang. Du kan maker de billeder der er i højformat og vende

Det gjorde jeg med Irfanview

> [...]
>small kan du så lave en diasfremvisning funktion på, og hvis du
>vil, så kan du lige så let lige lave en hjemmeside med alle

Hjemmesiden blev opdateret hver dag i løbet af sommerlejren, dog kun
med en 15-25 billeder hver dag.

Jeg tager et kig på Nero 6.0

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : rAnders

Dato : 03-08-03 17:00

> Hej!
>
> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an, CDen skal jo nemt
> kunne bruges af både børn og forældre.

For at tage hensyn til alle så lav en autorun cd, kig her:

http://www.mkdata.dk/pctutor/software/autorun.htm

Du kan få autorun til at hente det 'første' billeder, så vil windows selv
starte de program som billede filer er associeret med. Du skal således ikke
tage hensyn til folks applikationer, du skal bare lægge billederne og auto
run.exe samt autorun.inf på cd'en.

rAnders.

Fra : Steffen

Dato : 03-08-03 18:42

rAnders <rand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tage hensyn til folks applikationer, du skal bare lægge billederne og auto

Det er ikke at tage hensyn til alle, men vil kun kunne bruges af den
minoritet, som anvender Windows.
Hvis man gemmer billederne i et web-arkiv, er det platforms-uafhængigt
og kræver kun, at man har en Browser

Fra : rAnders

Dato : 03-08-03 21:20

"Steffen" <steff@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke at tage hensyn til alle, men vil kun kunne bruges af den
> minoritet, som anvender Windows.

Du har ret i at det ikke er at tage hensyn til alle, kun de fleste. MEN at
begynde at kalde en majoritet for en minoritet er vist begrebsforvirring så
det batter. For ordens skyld kan jeg oplyse at major står for størst eller
største del og minor metyder lille eller mindste del.

> Hvis man gemmer billederne i et web-arkiv, er det platforms-uafhængigt
> og kræver kun, at man har en Browser.

Du har ret, men det kræver lidt mere arbejde og at folk har adang til
internettet selvom det nok er MAJORitetn der har det

Man kunne jo også bare brænde en CD i ISO format med jpg billeder, så kan
folk jo selv finde ud af hvordan de vil se billederne, jeg mener de fleste
operativ systemer / pc'er / arbejds stationer kan bruges til dette. Hvis man
har en computer kan man sikkert også finde ud af at se billeder fra en cd.

rAnders.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-08-03 22:12

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>begynde at kalde en majoritet for en minoritet er vist begrebsforvirring så

Du kender ikke til ironi, kan jeg se

>Du har ret, men det kræver lidt mere arbejde og at folk har adang til
>internettet selvom det nok er MAJORitetn der har det

Nej, en browser kan sagtens køre uden at maskinen er koblet op til
Internettet. Og det kan sagtens laves sådan, at man 'bladrer' i lokale
filer på CD'en.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : rAnders

Dato : 04-08-03 09:49

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, en browser kan sagtens køre uden at maskinen er koblet op til
> Internettet. Og det kan sagtens laves sådan, at man 'bladrer' i lokale
> filer på CD'en.

Åh på den led, jeg forstår. Det var talen om WEB-arkiv der fik mig til at
tro de skulle ligge på nettet. Men det var måske også ironisk ment

rAnders.