Skærme
Fijala 3554
LCD skærme og opløsning
Fra : Frederik

Dato : 02-08-03 14:24

Jeg har kig på en 19" LG1910B efter andre her i gruppen har skrevet ganske
udmærkede ting om den. Dog undrer det mig at de stadig kører i en opløsning
på 1280x1024, som jo ikke er 4:3 standard som næsten alle andre opløsninger
er det. Det er så hvad det er, og som desktop opløsning er det sikkert også
helt udmærket selvom tingene blive en smule flade i højden. Problemet er at
der er mange spil som kun kører 1280x960, vil der i disse være mulighed for
at køre den pågældende opløsning semi-native, således at skærmen ikke
automatisk strækker billedet ud vertikalt, men blot undlader at bruge de
øverste og nederste 32 pixels?

Frederik

Fra : Arne

Dato : 02-08-03 14:41

Nogle spil understøtter at blive afviklet i et vindue på skærmen.
Bl.a SOF og CS og Quake(x) kan dette - sikkert også flere - da mange
spil bygger på de samme grafik motorer.

mvh

Eivind

Fra : rane

Dato : 02-08-03 15:00

On Sat, 2 Aug 2003 15:24:18 +0200, "Frederik" <glem@det.dk> wrote:

> [...]
>at køre den pågældende opløsning semi-native, således at skærmen ikke
>automatisk strækker billedet ud vertikalt, men blot undlader at bruge de

Det har vist noget at gøre med om TFT monitoren er god til
interpolation eller ej. Det kan man ikke umiddlebart se ud fra
datasheets og specs - men prøv at spørg på Prad.de hvis du kan tysk
(evt. lav en høflig engelsk post hvor du spørger om det er ok at det
bliver på engelsk først).

Ellers har jeg set flere steder at opløsningen skulle være i stil med
1024x768 på en 15" skærm - så hvis du har set det, så skulle det også
være ok med 1280x1024 på en 19".

Fra : Esben

Dato : 02-08-03 15:22

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
også
> helt udmærket selvom tingene blive en smule flade i højden.

Medmindre at skærmen rent faktisk har forholdet 5:4.

--
Esben

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-03 11:59

Frederik wrote:
> [...]
> alle andre opløsninger er det. Det er så hvad det er, og som desktop
> opløsning er det sikkert også helt udmærket selvom tingene blive en

Nej da... Skærmen er da selvfølgelig bygget til den opløsning den kører i.
Dvs: 5:4. Alt andet ville være komplet tåbeligt.

> [...]
> pågældende opløsning semi-native, således at skærmen ikke automatisk
> strækker billedet ud vertikalt, men blot undlader at bruge de øverste

Jeg synes nu der er flere spil der er villig til 1280*1024 og ikke 1280*960
som jeg kører på min CRT.

- Martin

Fra : Frederik

Dato : 04-08-03 19:12

> Nej da... Skærmen er da selvfølgelig bygget til den opløsning den kører i.
> Dvs: 5:4. Alt andet ville være komplet tåbeligt.

Min fejl, det kan selvf. ikke sammenlignes med en alm. skærm som min med det
fysiske format 4:3. Der skrev jeg vist før jeg tænkte :)

> Jeg synes nu der er flere spil der er villig til 1280*1024 og ikke
1280*960
> som jeg kører på min CRT.

Som eksempel kan jeg nævne Battlefield 1942, hvilket er det eneste jeg
lukker op for lige p.t. Det kører ikke 1280x1024 overhovedet.
Det er ikke supervigtigt med spil når det kommer til stykket, oftest har
man for travlt til at lægge mærke til små skønhedsfejl, og jeg spiller
alligevel ikke særlig ofte. Alligevel vil man jo gerne have det ser helt
perfekt ud. Anyway, jeg har ikke rigtig fået svar på mit spørgsmål: Tror I
at den nævnte skærm kan køre 1280x960, dvs. med "sørgerand" øverst og
nederst istedet for at strække billedet ud vertikalt?

Frederik

Fra : Lars

Dato : 04-08-03 22:08

On Mon, 4 Aug 2003 20:11:36 +0200, "Frederik" <glem@det.dk>
wrote:

>[...]. Anyway, jeg har ikke rigtig fået svar på mit spørgsmål: Tror I
>at den nævnte skærm kan køre 1280x960, dvs. med "sørgerand" øverst og
>nederst istedet for at strække billedet ud vertikalt?

Hvis du bare vil have et gæt: Nej, det tror jeg ikke.

Jeg har i hvert fald ikke oplevet nogen tilfælde hvor det er sket
på min 1710B. På den anden side kan jeg heller ikke komme i tanke
om nogen spil hvor det kun har været muligt at vælge 1280x960
(og Battlefield har jeg ikke) og ikke 1280x1024, så det eneste
jeg lige har prøvet med (til ære for dig :) er Warcraft III, og
der blev billedet bare trukket en smule så det fyldte hele
skærmbilledet.

Hvis du kan komme i tanke om flere spil hvor kun 1280x960 er
muligt, skal jeg gerne prøve (forudsat jeg har spillet,
selvfølgelig).

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>