Router/gateway til begrænsning af båndbred~
Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 02-08-03 11:54

Hej, jeg håber i kan hjælpe.

Jeg står i spidsen for et lille team der har sat sig for at holde nogle
LAN-party's.
Vi har gjort det et par gange, men de sidste par gange har folk virkelig
gået amok med at hente ting ned fra nettet (via http, kazaa, edonkey, ftp
osv).
Med lidt over 70 mennesker er det efterhånden svært at rende rundt til at
alle og fortælle at de ikke må downloade så meget. (jeg kan jo i teorien
være ligeglad, at folk skriver under på, at vi ikke kan drages til ansvar),
men folk brokker sig, fordi de så ikke kan spille over nettet (hvilket folk
selvfølgelig skal kunne).

Kort sagt: Hvilken router/gateway er at anbefale hvis vi gerne vil kunne
begrænse enten båndbredden pr. ip eller port?
Er det i det hele taget en router vi vil have, eller hellere en linux box,
med CBQ, sqiud eller noget helt tredje?

Kan da lige sige at netværket lige nu køre over 3 Intel Netexpress 24 ports
switche, med gigabit imellem dem.

MVH.
Mark Urup

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-08-03 12:17

"Mark Urup [8362]" <mu@pc.dk> wrote:

>Kort sagt: Hvilken router/gateway er at anbefale hvis vi gerne vil kunne
>begrænse enten båndbredden pr. ip eller port?

En løsning ku være en Planet Bandwidth Manager som kan findes på
http://www.utd.dk/

Hvis prisen er for høj - omkring 13 kkr for 2 Mbit udgaven vil jeg
foreslå en linuxbox.

<mlr>

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 02-08-03 15:39

> [...]
> http://www.utd.dk/
>
> Hvis prisen er for høj - omkring 13 kkr for 2 Mbit udgaven vil jeg

Jeg kan ikke finde det produkt.
ang. prisen, har vi efterhånden et pænt overskud pr. gang, så omkring
8000-10000 kr. er hvad vi vil afsætte til projektet.
Jeg mener at "Cisco systems" har lavet nogle routere med packet
filtering/management, hvor det er muligt at styre båndbredden.

/Mark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-08-03 16:12

"Mark Urup [8362]" <mu@pc.dk> wrote:

>Jeg kan ikke finde det produkt.
>ang. prisen, har vi efterhånden et pænt overskud pr. gang, så omkring
>8000-10000 kr. er hvad vi vil afsætte til projektet.

Jo, den ligger godt nok på http://www.utd.dk/ - klik på 'Wan' derefter
på 'Bandwidth Manager' så kommer de frem, 3 styks fra 2 over 10 til
100 Mbps.

<mlr>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-08-03 10:47

Michael Rasmussen wrote:

> En løsning ku være en Planet Bandwidth Manager som kan findes på
> http://www.utd.dk/
>
> Hvis prisen er for høj - omkring 13 kkr for 2 Mbit udgaven vil jeg
> foreslå en linuxbox.

Jo, en Linuxbox (eller en *BSD-ditto) er den kostprismæssigt billigste
måde at opnå selv en kompliceret traffikkontrol på.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 02-08-03 21:27

"Mark Urup [8362]" <mu@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kort sagt: Hvilken router/gateway er at anbefale hvis vi gerne vil kunne
> begrænse enten båndbredden pr. ip eller port?

Der er også Allot NetEnforcer: www.allot.com

Mvh
Frank

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 03-08-03 23:08

OK, tak.
I første omgang leger vi nok lidt med en *NIX box, så må vi håber det
virker, ellers skal bi have fat i noget større hardware.

/Mark