Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg melle 3 kameraer.
Fra : Jesper

Dato : 02-08-03 08:28

Hej.

Jeg går og overvejer at købe nyt digitalt kamera - og indtil videre går mine
overvejelser mellem disse 3 kameraer:

Sony 717

Canon G 5

Pentax Optio 550

Jeg har i dag et Samsung Digimax 410 og det tager rimelige billeder, men det
er umådelig langsomt.

Jeg har været inde på Kamerahusets hjemmeside og læst/set lidt om kameraerne
og er noget i tvivl om mit valg.

Uden at det skal lyde forkert, så er prisen ikke det helt afgørende, men
kvaliteten af kameraet og derved de færdige billeder, som er vigtigst.
Brugervenligheden betyder naturligvis også noget. Hvis brugervenligheden er
ringe, så har jeg den opfattelse, at man ikke vil få udnyttet kameraet
optimalt. Dog skal prisen nok ikke væsentligt over kr. 7.000.

Kameraet skal bruges all-round - dvs. til familiefester og lignende,
naturbilleder og egentlige portrætter.

Kameraet må meget gerne også kunne tage sort/hvide fotos, da jeg synes at
portrætter ser godt ud i sort/hvid. Herudover må det også godt kunne tage
godt videoclips i god kvalitet.

Jeg er nybegynder inden for fotoområdet, men det har altid haft min
interesse, men jeg har aldrig rigtig fået gjort noget ved det - så nu er jeg
begynde at læse lidt om alle de faglige ting omkring fotografering og om
alle de tekniske udtryk - der er godt nok meget at sætte sig ind i *S*. Det
er svært at vide hvor man skal begynde at læse og hvor man skal
ende......*S*.

Håber meget at få mange tilbagemeldinger og erfaringer om de her nævnte 3
kameraer - og naturligvis også gerne, hvis I kender andre gode kameraer, som
jeg bør have med i overvejelserne.

På forhånd tak for hjælpen!

mvh

Jesper

Fra : Terje Kleverud

Dato : 02-08-03 08:42

Jesper <christop@post1.dknet.dk> wrote:

> [...]
>
> Pentax Optio 550
>
> Jeg har i dag et Samsung Digimax 410 og det tager rimelige billeder, men det

Vær da også oppmerksom på dette nye kameraet:

Sitat fra <http://www.foto.no/ > :

TOKYO, JAPAN, JULY 24, 2003 -- CASIO COMPUTER CO., LTD. annonserte i dag
en ny modell til den eksisterende serien av QV Digitale Kameraer. Det
nye kameraet er QV-R40 med en oppløsning på 4.0 megapiksler . QV-R40 har
en oppstartstid på 1 sekund og dette sammen med den markedsledende 0,01
sekunds utløserfølsomheten, gjør at du fanger de spesielle øyeblikkene
hvor og når de oppstår.

-----sitat slutt----

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 02-08-03 11:30

Hej Jesper

Af de 3 kamera du her spørg på, er der ingen af dem der tager
dårlige billeder, de er alle af meget høj kvalitet.

Det der kan afgør hvilket du skal bruge er ud fra havd du har
beskrevet omkring hvilken funktioner du ønsker kameraet skal
opfylde.

Du skriver at kameraet skal kunne tage flotte S/H billeder. Det
udelukker Sony 717, for den laver billederne i Sebia (Bruntoning)
og det ser farligt ud.

Du skriver også at kameraet skal kunne lave gode videoklip. Det
udlukker Canon G5. for den kan ikke panorer fra lys til mørk og
omvendt når du filmer.

Så af de kamera du her kikker på så er Pentax 550 den eneste der
opfylder alle dine krav. Men bare for at gøre dig mere forviret.
Så lyder det til at Olympus C-5050 også vil kunne gøre arbejdet
for dig.

Det der skal afgør om det skal være det ene eller det andet af de
to, er den fysiske størrelse og muligheden for ekstra tilbehør.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : max

Dato : 02-08-03 12:06

> Jeg går og overvejer at købe nyt digitalt kamera - og indtil videre går mine
> [...]
<snip>
> På forhånd tak for hjælpen!
>
> mvh
>
> Jesper

Hvis du har tid til at vente lidt (oktober) så er der 2 nye modeller
på vej fra Fujifilm, de ser halvejs interessante ud - tjek ud her:
http://www.dpreview.com/news/0307/03072902finepixs7000.asp

Jeg har G5 og syns ikke den er så god som den burde være, søgeren
er meget ringe, det er meget svært at komponere et billede gennem den,
dvs man må bruge lcd skærmen, en anden måde at arbejde på, som ikke
fungerer for mig.

Sony 717 og de nye Fuji har slr søger, det er en fordel, syns jeg..

G5 har en del "purple fringe", men det har de andre kameraer muligvis også
så jeg ved ikke om det er grund nok til at fravælge det, jeg syns bare det er
for dårligt på så dyrt et kamera.

G5 er langsomt i brug, den manuelle fokus fungerer ikke godt, man skal bruge
Lcd skærmen og det er ikke hensigtsmæssigt, jeg forestiller mig 717'ern er
bedre på dette område.

G5 laver meget meget skarpe billeder og har utrolig lang batteri leve tid, men det
er en ringe trøst når den fejler på fundamentale områder..
-max-

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 02-08-03 20:30

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> Hvis du har tid til at vente lidt (oktober) så er der 2 nye modeller
> på vej fra Fujifilm, de ser halvejs interessante ud - tjek ud her:
> http://www.dpreview.com/news/0307/03072902finepixs7000.asp

Det var da en lækker sag. Gad vide hvad prisen bliver i DK. $800 er da
næsten for billigt.

Eneste hage kunne være om LCD viewfinderen er god nok til brug af manuel
auto focus. De 118.000 pixels som LCD'en på mit kamera har (Canon G3), er i
hvert fald langt fra nok. Men 235.000 er selvfølgelig også en væsentlig
forbedring.

Mvh. Lars

Fra : pwa

Dato : 02-08-03 12:49

Sony 717..naturligvis ..ingen over i den prisklasse..lysstyrke 1:2.0, zoom
5x og en fremragnde
billedkvalitet, Vario Carl Zeis optik..det kan ikke gøres bedre..eneste
anke..lidt stort, men det må ofres på brugervenlighed og kvalitet....

go fornøjelse med dit valg, hvad det så ellers bliver.
v/h
Pa