Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk manual til Canon A70...
Fra : Asboe

Dato : 02-08-03 06:52

Er der nogen der har en dansk manual til Canon Powershot A70?
Som man kunne låne i Odense eller Århus for et par timer?

Jeg har anbefalet min far at købe et sådanne og han kan ikke engelsk.
Det er kun muligt at downloade den engelske version.

--
Hilsen Asboe

Fra : Torben

Dato : 02-08-03 07:16

"Asboe" <asboe_fjernmig@get2net.dk> wrote in message
> Jeg har anbefalet min far at købe et sådanne og han kan ikke engelsk.
> Det er kun muligt at downloade den engelske version.

Har du prøvet hos fotohandleren ? du ved vel at copyright ikke kun findes
på cd og programmer ? )

Hilsen TR
(der får hans G5 på mandag ......,hulk det har taget tid ..... ;-((((

Fra : slet QJUJ8

Dato : 02-08-03 10:54

Nu ved jeg ikke hvor det er planen at købe det kamera, men hvis
det er i DK følger der vel en dansk manual med. Jeg fik i
hvertfald en med mit Canon A40.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-08-03 18:39

slet QJUJ8 wrote:
> Nu ved jeg ikke hvor det er planen at købe det kamera, men hvis
> det er i DK følger der vel en dansk manual med. Jeg fik i
> hvertfald en med mit Canon A40.

Ikke nødvendigvis, hvis forretningen har importeret kameraet udenom
Canon Danmark, der selv betaler for fremstillingen af den danske manual
og derfor ikke forærer dem væk til kameaer, der er importeret uden om
Canon Danmark.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-08-03 19:20

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev :

>Ikke nødvendigvis, hvis forretningen har importeret kameraet udenom
>Canon Danmark,

Næh, men så skal forretningen betale for en dansk brugsanvisning,
man har krav på det.
--
Knud

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 02-08-03 19:19

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>Canon Danmark, der selv betaler for fremstillingen af den danske manual
>og derfor ikke forærer dem væk til kameaer, der er importeret uden om

Men hvis kameraet sælges i Danmark, så skal der i følge
Markedsføringslovens §3 medfølge en manual på dansk (eller et nordisk
sprog).

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-08-03 19:31

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> skrev :

>Markedsføringslovens §3 medfølge en manual på dansk (eller et nordisk
>sprog).

Hvor finsk, så kunne være et passende valg
--
Knud

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 02-08-03 20:03

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvor finsk, så kunne være et passende valg

Eller islandsk

(der har et lovkrav om at oversætte alle fremmedord til islandsk)

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 03-08-03 02:53

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message news:<bgh8rn.es.1@fotobase.dk>...

> Eller islandsk
>
> (der har et lovkrav om at oversætte alle fremmedord til islandsk)

Nej, inget sånt krav finns.

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 02-08-03 11:33

Asboe

Du kan hos din lokale fotohandler købe en dansk manual, mener
prisen er omkring 300 - 400 kr.

Fra : Asboe

Dato : 02-08-03 16:19

kim@kamerahuset.dk skrev i meddelelsen:
<10598204490.918516109864356@dtext.news.tele.dk>

>Du kan hos din lokale fotohandler købe en dansk manual, mener
>prisen er omkring 300 - 400 kr.

Det er købt i Danmark og desvære kun med engelsk manual!
vil ikke til at købe en dansk manual for 300 kr. Oveni.

Når Canon har lagt den engelske manual til download, ser jeg ikke
noget forkert i at låne en dansk version og "downloade" den!

--
Hilsen Asboe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-08-03 17:51

Asboe <asboe_fjernmig@get2net.dk> skrev :

> Det er købt i Danmark og desvære kun med engelsk manual!
>vil ikke til at købe en dansk manual for 300 kr. Oveni.

Såfremt kameraet er købt i en dansk forretning og det er
væsentligt for varens brug, så har du krav på en brugsanvisning
på dansk, evt. må et nært beslægtet sprog som svensk eller norsk
accepteres, men ikke engelsk.

Ved søgning på http://fs.dk under brugsnavisning, kommer bl.a.
dette frem:

»Om der kan kræves en speciel vejledning eller brugsanvisning,
beror således på en konkret vurdering af den pågældende vare
eller ydelse. Eksempelvis kan det nævnes, at
Forbrugerombudsmanden har fundet en brugsanvisning påkrævet for
den rette betjening af en videobåndoptager.

Med hensyn til fortolkningen af ordet "forsvarlig" har det
navnlig givet anledning til overvejelser, om vejledningen burde
kræves affattet på dansk, eller om det efter omstændighederne
kunne være acceptabelt, at den stod på et sprog som norsk eller
svensk, der ligger tæt op ad det danske sprog.

Forbrugerombudsmanden har indtaget det standpunkt, at hvor det
drejer sig om oplysninger, der kan kræves efter § 3, og hvor salg
sker til almindelige forbrugere, skal en advarsel,
brugsanvisning, varedeklaration eller lignende være affattet på
dansk.«
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-08-03 12:10

Asboe wrote:

> Er der nogen der har en dansk manual til Canon Powershot A70?
> Som man kunne låne i Odense eller Århus for et par timer?

i Odense - ja - skriv til mig på mailen.

Jeg synes du skal prøve en forbrugersag på emnet. Vi har debatteret det
her i familien, hvor vi endte med at frygte at det kan være legalt ikke
at give danske manual med under henvisning til undtagelsen om "avanceret
teknik". Jeg kunne dog få kameraet med dansk manual for kun 10 kr mere,
så jeg købte dér i stedet.

mvh

Jesper Brunholm