Vand cirkulation/tryk i discus akvarie
Fra : mkj

Dato : 03-04-01 21:31

Nu har jeg søgt og fundet - mange forskellige svar....
Hvor mange gange skal vandet renses i timen? det er et 250 l. akvarie med en
Eheim spandpumpe (model 2228) .
Nogle steder står der at der SKAL være meget vandstrøm andre steder står der
det vigtigste er at der er lidt bevægelse i overfladen.

MKJ.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-04-01 22:06

"mkj" <gonzo@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
der
> det vigtigste er at der er lidt bevægelse i overfladen.

2228 er helt sikkert rigeligt kraftigt.

Jeg har en 2226 på mit ene akvarie (250 liter) og en 2324 på mit anden 250
liters (med diskus)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : mkj

Dato : 03-04-01 22:55

Jeg ved godt pumpen er kraftig nok. Jeg vil bare høre lidt om hvad fiskene
synes bedst om. Hvis jeg fyrer helt op for pumpen bliver de jo nærmest
kastet rundt. Så hvor mange gange i timen skal vandet igennem pumpen?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-04-01 23:10

> Jeg ved godt pumpen er kraftig nok. Jeg vil bare høre lidt om hvad fiskene
> synes bedst om. Hvis jeg fyrer helt op for pumpen bliver de jo nærmest
> kastet rundt. Så hvor mange gange i timen skal vandet igennem pumpen?

I mit diskus akvarie har jeg pumpen indstillet til at give et jævnt flow,
hvor mange liter i timen aner jeg ikke.

men kraftigt er det bestemt ikke.

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 04-04-01 00:35

mkj <gonzo@post.tele.dk> skrev i en news:9adgh3$r4v$1@news.inet.tele.dk...

Ovenstående 2 udsagn har faktisk 2 forskellige formål:
Hvis gennemstrømningen igennem filteret sættes op, filtreres vandet
hurtigere og du dit vand bliver mere klart.
Hvis overfladevandet sættes i bevægelse kan en større vandmængde blive iltet
simpelthen ved at ilt fra luften opløses i vandet. O2(g) -> O2(aq).
....I praksis hænger de dog sammen, da den ene (ofte) medfører den anden.

> Jeg ved godt pumpen er kraftig nok. Jeg vil bare høre lidt om hvad fiskene
> synes bedst om. Hvis jeg fyrer helt op for pumpen bliver de jo nærmest
> kastet rundt. Så hvor mange gange i timen skal vandet igennem pumpen?

Som ' Disky' siger, er det der med liter/timen en svær størrelse - Men, hvis
du ser på fiskene giver det vel næsten sig selv. Fisk som discos, scalare
etc. har ikke ligefrem "formen" (læs faconen) til at sejre i et marathon
for akv. fisk. De holder til i rolige omgivelser med lille
vandgennemstrømning.
Så kør på lav kraft med pumpen, men sæt udstrømning tæt på overfladen.
Dermed skal fiskene ikke bruge for mange kræfter på at holde sig stående og
vandet bliver stadig iltet.

Bemærk også, at når temperaturen øges - Som i et discos akv. (er de ikke
28 - 30 ??) bliver det sværere for ilten at forblive bundet i vandet - Altså
er overflade bevægelse specielt vigtig i varme akv´er.

Held og lykke
Allan Godsk Larsen