Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ scanner til maskinen ?
Fra : Simon [2700]

Dato : 01-08-03 11:49

Hejsa,

er der nogen der ved hvad man kan få af negativ scannere til sin puter, så
jeg kan scanne alle vores gamle feriebilleder mv ind og smide det på en dvd
skive inden det hele bliver for gammelt ?

det må da meget gerne være en der kan tage alle de 4 billeder på samme tid
istedet for kun et enkelt af gangen, og den må da også gerne være hurtig...
hvad kan man få ? jeg vil give op til omkring en 2.000 for en hurtig en med
god kvalitet (er der forskel, er den stor ?).

jeg aner bare ikke hvad der er på markedet overhovedet, har altid brugt alm.
scannere, men tænkte man ku prøve det andet, om muligt.

mange tak for hjælpen og god sommer

-Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-08-03 12:22

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> wrote in message

> [...]
med
> god kvalitet (er der forskel, er den stor ?).

Negativscanner til 2.000 kr med god kvalitet og høj hastighed. Det er en god
ønskeseddel. Hvis du skal scanne det i TV-opløsning, kan du nok have glæde
af en kombi maskine, der kan scanne A4 og film. Hvis du skal have alle
detaljerne med, og en god gengivelse i skyggepartierne koster det lidt mere.

Jeg har selv en Nikon CoolScan 4000 ED, der anses for at være rimelig hurtig
og med en hæderlig billed kvalitet. Men den koster ca 15.000 kr. Du skal
også regne med at når man scanner et billede i høj opløsning kommer det let
til at fylde 10-30Mby, så det stiller krav til PC'en

Man kan også bære sine film til fotohandleren, og få lavet PhotoCD'er af
dem.

På nedenstående link, kan du se test af nogle scannere:
http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

Bo //

Fra : Simon [2700]

Dato : 01-08-03 13:08

> [...]
let
> til at fylde 10-30Mby, så det stiller krav til PC'en

ok jeg kigger listen igennem - men er der en du kan ? jeg bruger en P4 2.8C
med 2GB dual DDR og et RAID setup med omkring 300GB plads pt, så det er
heller ikke pc'en det trykker på :)

> Man kan også bære sine film til fotohandleren, og få lavet PhotoCD'er af
> dem.

jeg spurgte engang og han sku ha 10kr pr pix (eller var det 7kr) for det,
det er lige en tand mere end hvad jeg var klar til at give :) så hellere
købe dyret selv :)

mange tak for hjælpen, mvh simon

Fra : Søren Blom

Dato : 02-08-03 22:08

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> skrev i

> så hellere købe dyret selv :)

Et budget 2000 kr. er desværre nok lige lavt sat for en ordentlig Negativ
scanner, hvis du vil bruge omkring en 1000 kroner mere, så kan man få en
Minolta Dimage Scan Dual 3 for omkring 3000 kr. En scanner som er virkelig
god, knivskarp og hurtig i forhold hvad jeg tidligere har oplevet af scanner
der er til at betale for private. Den kan tage op til 6 negativer af gangen
og 4 dias der er monteret i rammer.

--
VH

Søren Blom