Hvor meget må hunden veje?
Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 09:59

Nu har jeg kigget standarder for retrievere, og fundet ud af, at Vaks
i hvert fald er for stor til at kunne gå ind under standarden for
labrador. Nu er han jo også et kryds, men da han ligner en lab til
forveksling, så kigger jeg gerne dér for at se hvordan han bør se ud.
Vaks er 65 cm. i skulderhøjde og vejer 30 kg. og jeg har spekuleret en
del på, om det mon er for meget. Den eneste der står vægt på er
Flatteren og den må veje op til 36 kg. Vaks' mor er ren Flatter (hvad
faderen er, er der ingen der har nogen anelse om udover Trunte
(moderen)), men hvad skal jeg bedømme Vaks' idealvægt ud fra? Han er
meget kraftig af bygning. En rigtig solid hund, og jeg synes også at
hans krop er harmonisk, selvom jeg stadig vil sætte ham i kategorien
"god foderstand".
Han har faktisk vejet 35 kg. men de sidste 5 kg. må han ha' løbet af
sig, eller måske er det fordi vi skiftede hvalpefoderet ud. Under alle
omstændigheder er han hverken begyndt at spise mere eller mindre end
tidligere, og han har ikke været syg, eller noget i den retning.
Nu ved jeg jo at flere af jer har både labbere og flattere, så måske
nogen af jer kan gi' mig et hint omkring vægten?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 11:59

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message
> [...]
> forveksling, så kigger jeg gerne dér for at se hvordan han bør se ud.
> Vaks er 65 cm. i skulderhøjde og vejer 30 kg. og jeg har spekuleret en

Det lyder ikke af for meget, synes jeg. Ca. som vores Molly, jeg tror hun er
62-63 cm og vejer 32 kg. Schæfer/labrador/? på 16 mdr.

Max er 68 cm og vejer 45 kg, 2½ år, labrador/rottweiler.

Ingen af dem er fede, Molly kunne godt veje 30 uden at være for tynd. Man
kan mærke deres ribben med en let hånd op langs kroppen og de har god talje
både set fra siden og oppefra. Det er det, jeg bruger som mål for mine
hundes vægt.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 12:31

On Fri, 1 Aug 2003 12:59:11 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message
>
>Det lyder ikke af for meget, synes jeg. Ca. som vores Molly, jeg tror hun er
>62-63 cm og vejer 32 kg. Schæfer/labrador/? på 16 mdr.

Næeh, det kan jeg da godt se, men er der ikke en standard for vægten?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-08-03 12:30

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> Næeh, det kan jeg da godt se, men er der ikke en standard for vægten?
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
> http://www.big-girls.dk

Hej Leyna
Nej, der findes ikke en standard vægt for Labradors. I standarden er kun
idealhøjden angivet: for hanner: 56-57 cm. og for tæver: 54-56 cm.
Men man plejer at sige at man skal kunne mærke ribbenene, men ikke se dem.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 12:44

> Næeh, det kan jeg da godt se, men er der ikke en standard for vægten?

Ikke når vi snakker blandinger. To hunde af samme blanding kan falde meget
forskelligt ud, måske endda indenfor samme kuld, men i hvert fald adskilte
forældre. Jo mere der er blandet i, desto større forskel kan der være på
hvalpene i det enkelte kuld.

I øvrigt mistænker jeg Molly for at have flatter i sig, måske golden -
hendes pels er nemlig hverken som en lab eller en schæfer, men meget blød,
halvlang, ingen underpels, let bølget, flot fane på halen.

Men du siger Vaks er kraftigt bygget, han er altså en type som Max. Molly er
rimelig spinkel, så da Vaks er højere end hende, er 30 kg jo ikke meget!

Her er et nyere billede af Max - selvom han vejer 15 kg mere end Vaks, er
han ikke fed. På billedet er han ikke helt i profil, kroppen er faktisk
bøjet, så både for og bagende vender hen mod fotografen, så han ser endda
kraftigere ud end han er.

http://zoo.fantopia.com/images/maxprofil.jpg

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 18:17

On Fri, 1 Aug 2003 13:44:24 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>forældre. Jo mere der er blandet i, desto større forskel kan der være på

Nej nej, jeg er helt med på at der slevfølgelig ikke er nogen standard
for blandinger. Jeg troede bare at labbere havde en idealvægt

> [...]
>han ikke fed. På billedet er han ikke helt i profil, kroppen er faktisk
>bøjet, så både for og bagende vender hen mod fotografen, så han ser endda

Han er vel nok flot. Jeg måtte da også lige finde et nyere billede af
Vaks, så. Her er han sammen med Hansen, og det er nok netop det der
har startet alle mine betænkeligheder, for sammen med Hansen ser Vaks
temmelig stor ud. Det er Vaks den lyse.
http://www.leyna.dk/hunde/kampomkaep.jpg
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 18:30

> Vaks, så. Her er han sammen med Hansen, og det er nok netop det der
> har startet alle mine betænkeligheder, for sammen med Hansen ser Vaks
> temmelig stor ud. Det er Vaks den lyse.
> http://www.leyna.dk/hunde/kampomkaep.jpg

Jeg kan se, hvad du mener. Men Vaks ligner for mig en perfekt kampvægt for
en labse, mens Hansen er MEGET spinkelt bygget, næsten myndeagtig. De vil
aldrig komme til at ligne hinanden. Men Jeg tror heller ikke Vaks skal veje
mere end han gør, han er lige tilpas. Jeg kan overhovedet ikke se flatteren
i ham!

Jeg skal da lige prale med min smukke tøs også, i øvrigt:

http://zoo.fantopia.com/images/mollyjuli03.jpg

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 22:58

On Fri, 1 Aug 2003 19:29:45 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>i ham!
>
>Jeg skal da lige prale med min smukke tøs også, i øvrigt:

Hun er meget smuk. Hende kan du roligt være stolt af!
Og nej, men kan ikke se at der er flatter i Vaks. En af hans
halvbrødre ligner et raceren flat, men Vaks er altså kommet til at
ligne en labber.Endda i så høj grad at han nær var blevet registreret
som raceren!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 01-08-03 12:42

Hej Leyna

Schæfertæver skal vist veje 22 til 32 kg. Alligevel vejer min
schæfertæve 36 kg selv om hun ikke er over max. målet (60 cm) og
nærmest er mager. Men hun er som du så kan forstå et ordentligt
skrummel af bygning, en god længde og meget krop i forhold til højden
giver en god vægt.

Konklusion: De der anbefalede vægte kan man ikke bruge til at vurdere
om éns hund er for tyk. Man skal kunne føle ribbenene med en let hånd,
evt. kunne se dem når hunden krummer eller strækker sig ud.

Mvh
Søren

Fra : Headbanger

Dato : 01-08-03 15:21

Leyna <webmaster@big-girls.dk> wrote in message news:<l4akivgd5be5e3au2t7stf0h882u67giqv@4ax.com>...

Cut Elly

> Nu ved jeg jo at flere af jer har både labbere og flattere, så måske
> nogen af jer kan gi' mig et hint omkring vægten?

En ting er sikkert - bare den ikke kommer til at veje lige så meget som dig!

Yours

Headbanger

Fra : Ragna

Dato : 01-08-03 17:37

Headbanger skrev:
>En ting er sikkert - bare den ikke ........

Don't feed the troll!

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 18:21

On Fri, 1 Aug 2003 18:36:34 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>