Billig telefon !!!???
Fra : Claus

Dato : 31-07-03 22:28

Jeg er nybegynder mht mobiltelefoni.

Derfor: Hvad skal jeg se efter, når jeg vil have en billig telefon (
Købes i mobilbutikkerne eller på "tilbud" i Bilka ?)

med få løbende omkostninger (Taletidskort, abbonnement ?)

Med venlig hilsen

Claus

Fra : Søren Blom

Dato : 31-07-03 23:17

> Jeg er nybegynder mht mobiltelefoni.
>
> Derfor: Hvad skal jeg se efter, når jeg vil have en billig telefon (
> Købes i mobilbutikkerne eller på "tilbud" i Bilka ?)
>
> med få løbende omkostninger (Taletidskort, abbonnement ?)

Der er temmelig mange fælder man kan falde i, uanset om man er første gangs
køber eller erfaren mobil bruger.
Mit umiddelbar råd, køb en brugt mobiltelefon, enten i den blå avis, på
www.mobilauktion.dk eller i news:dk.marked.privat.telefon.mobil og find så
det mest enkle abonnent du kan finde, så kan du derefter altid finde ud af
om du har nogen specielle behov som kræver lidt mere avancerede abonnenter.
Har rigtige gode erfaringer med www.telmore.dk
Telmore, er billigt, nemt, hvis man har Dan-kort eller netbank hos Danske
Bank eller Nordea og frem for alt enkelt at gennemskue.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.
"Claus" <familienslot@yahoo.dk> skrev

Fra : mcisten

Dato : 01-08-03 07:52

Jeg vil godt advare mod at købe en brugt , medmindre du sikrer dig navn ,
adresse osv. på sælger.

Jeg er selv blevet snydt ved at købe en stjålent, den virkede en uge også
lukkede teleselskabet for den og politiet bankede på. Surt.

Jeg havde kun et mobilnummer på sælger jeg kunne give politiet, navn og
adresse han oplyste var falske.

Men bortset fra det, så kan du få en ny mobiltelefon uden abonnement for 500
kr. F.eks. Motorola 260 timeport med wap og triband. Jeg ved godt den ser
gammeldags ud men det er en billig løsning. (mobilpriser.dk eller
edbpriser.dk).

Jeg bruger selv telmore fordi de har udenlands telefoni, men om du vælger
telmore eller cbb tror jeg er hip som hap, du kan jo altid skifte da du jo
ikke er bundet på abonnementet.

Mvh mcisten

Fra : stormfeldt

Dato : 31-07-03 23:16

Hej Claus

Det kommer helt an på hvor meget du bruger din telefon, nogle selskaber
bliver så vidt jeg ved billigere jo mere man bruger dem. Men det kan jeg
så ikke altid se er en fordel.

For mit eget vedkommende bruger jeg CBB http://www.cbb.dk/ ingen faste
agifter, du betaler kun for den tid du bruger, og så er de ikke emsige
med at man skal bruge et bestemt beløb. Jeg har ikke oplevet at de har
brokket sig, og jeg har mobil telefon for omkring 200 kr om året.

99 øre i minuttet og 24 øre pr. sms 25 øre i opkaldsafgift.

Men det kommer jo helt an på hvor meget man bruger den.

Hilsen Stormfeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 01-08-03 12:09

On Thu, 31 Jul 2003 22:15:34 GMT, "stormfeldt"
<stormfeldt.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>med at man skal bruge et bestemt beløb. Jeg har ikke oplevet at de har
>brokket sig, og jeg har mobil telefon for omkring 200 kr om året.

De forlanger dog at man minimum indbetaler 50-100 kr pr løbende 6
måneder.
Flemming Jacobsen

Fra : Fischer

Dato : 01-08-03 12:45

> For mit eget vedkommende bruger jeg CBB http://www.cbb.dk/
> ingen faste agifter, du betaler kun for den tid du bruger, og så er de
> ikke emsige med at man skal bruge et bestemt beløb.

Nej, blot du sætter en hund ind hver 6. måned, så er de glade.
Gør du til gengæld ikke det, så bliver dit nummer lukket hurtigere end du
kan sige "Jamen, jeg skulle lige ...."
Og det koster 300,- kr. plus standardprisen for nummeret at få det åbnet
igen.

*Fischer

Fra : stormfeldt

Dato : 01-08-03 14:45

Flemming og Fischer

Jeg tror på hvad i siger, og har muligvis været heldig, det ved jeg
ikke.
Men for vores vedkommende, så har det altså fungeret med CBB i mindst et
par år. Og vi bruger den altså ikke jeg tror endda min mand har været
nede på 100 Kr sidste år. Og vi har altså ikke haft dem lukket. Og
heller ikke fået nogen advarsler.

Hilsen Stormfeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Fischer

Dato : 01-08-03 16:01

> [...]
> mand har været nede på 100 Kr sidste år. Og vi har altså ikke haft
> dem lukket. Og heller ikke fået nogen advarsler.

Jamen, jeg tror skam også på hvad du siger.

CBB har meget straight-forward sagt at de ikke ønsker inaktive kunder, og
med hård hånd lukker abonnementet efter 6 måneder.
Du / I kan blot have været heldige.

Jeg har dog haft kontakt med en del personer der uden varsel har fået lukket
deres CBB nummer.
CBB har påstået at de har udsendt advarsler pr. SMS som de lover, så
kundernes telefoner må have været slukket på disse tidspunkter. Kunder har
påstået at det ikke var korrekt. Lidt svært at afgøre.

Det der er "lidt" lumsk med CBB er at du ingen steder kan se hvornår du
sidst har indsat penge!
Og dermed skal man hvis man har lavt forbrug selv have en del styr på det
for at huske hvornår man skal indsætte penge.
Jeg er meget mere tilhænger af Telmores model med et lille gebyr.

*Fischer

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 20:36

> CBB har meget straight-forward sagt at de ikke ønsker inaktive kunder, og
> med hård hånd lukker abonnementet efter 6 måneder.

Men de er ikke ærlige nok til at vise de fulde betingelser inden man melder
sig til. De skriver i deres betingelser som man kan se inden tilmelding, at
telefonen bliver lukket 6 måneder efter sidste indbetaling, men intet om at
mindste betaling er 100 kr og hvis man betaler under 200 kr så ringer man
til dobbelt minuttakst. Så i praksis skal man betale mindst 400 kr om året.
Jeg prøvede på at skifte til CBB for ca 1 år siden og opdagede ovenstående i
den forbindelse. Jeg benyttede så min 14 dages fortrydelsesret ved køb over
Internettet til at annulere aftalen. Dette var der ingen problemer med,
hvilket de skal have ros for.
Nu er jeg hos Telmore. De har en mere fornuftig prispolitik for os som kun
bruger mobiltelefonen lidt.

Niels Dybdahl

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 01-08-03 21:50

On Fri, 1 Aug 2003 21:35:36 +0200, "Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk>
wrote:

> [...]
>mindste betaling er 100 kr og hvis man betaler under 200 kr så ringer man

Jeg mener at det er deres gamle regel den der med at hvis man betaler
under 200 at så ringer man til dobbelt takst. Men CBB har været ude i en
del klammerier med deres reklame standere da de hævder at man ringer for
99 ører i minuttet, hvad standeren bare ikke nævner er at man altså lige
skal tanke op på nettet for at den pris den gælder.
Flemming Jacobsen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 22:10

> [...]
> 99 ører i minuttet, hvad standeren bare ikke nævner er at man altså lige
> skal tanke op på nettet for at den pris den gælder.

Ja det virker bondefangeragtigt. Det var også derfor jeg droppede dem igen.
Men man kan stadig ikke se hvilke regler der gælder hos dem uden at man har
abonnement hos dem. Jeg har checket i dag.
Telestyrelsen er heller ikke til megen hjælp; sidste år mente de at man
kunne slippe med 0 kr/måned hos Tiscali, Telmore og CBB hvis man ikke havde
nogen udgående samtaler. Det var ikke korrekt hos nogen af selskaberne.

Så hvad det koster at være kunde hos CBB er ikke klart. Selv en CBB-kunde
kan ikke hjælpe meget her, da det jo ikke engang er givet at alle kunder har
samme betingelser. Endelig står det CBB frit at ændre mindstebeløbet når de
lyster, da det ikke er del af betingelserne. Man kunne f.eks forestille sig
at de en dag var i likviditetskrise og pludselig satte mindstebeløbet op til
1000 kr. Hvis man var sent i betalingsperioden kunne man så have valget:
Betal eller mist dit telefonnummer...

Men de er forhåbentligt mere ærlige end det og det er nok bare
sjusk/begynderfejl fra deres side at de ikke har skrevet mindstebetalingen
ind i deres betingelser.

Niels Dybdahl

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 01-08-03 23:02

>Men de er forhåbentligt mere ærlige end det og det er nok bare
>sjusk/begynderfejl fra deres side at de ikke har skrevet mindstebetalingen
>ind i deres betingelser.

Tja da jeg var kundr der i ca 1 måned stod der at man skulle indbetale
minimum 100 kr hver 6måned for at undgå at ens nummer blev lukket hos
CBB

Følgende er taget fra deres vilkår
[KLIP]
3. Gyldighedsperiode

SIM-kortet er gyldigt i hele 6 måneder (180 dage) regnet fra det
tidspunkt, hvor der sidst er indsat beløb på kontoen.
Når der er 30 dage til gyldighedsperiodens udløb modtager du en SMS. Du
vil også modtage en SMS 4 dage før gyldighedsperiodens udløb.
Når gyldighedsperioden er udløbet, lukkes telefonnummeret og
taletidskontoen. 14 dage efter gyldighedsperiodens udløb kan den
resterende saldo, mod et gebyr på 50 kr. udbetales eller overføres til
et andet CBB Mobil nummer. Genåbning af et udløbet CBB Mobil nummer kan
foretages indtil 14 dage efter gyldighedsperiodens udløb mod et gebyr på
300,- kr. plus standardprisen for nummeret.
[/KLIP]

Der står det jo gangske rigtigt at gyldighedsperioden er 6 måneder fra
at der sidst er indbetalt penge, og da det mindste beløb der kan
indbetale er 100 kr, ja så er det hele lidt givet på forhånd.

Men man kan se at CBB spiller noget mere med åbne kort på deres
hjemmeside end i det virkelige liv, med henblik på pris forskellene
mellem at købe optankningskort og tanke op via nettet.

[KLIP]
Minutpriser

Prisen pr. tale-, data- eller faxminut er kun 0,99 kr., når du tanker op
www.cbb.dk.
SMS koster 24 øre pr. SMS.
Hvis du køber et TANK-OP-KORT® hos en af vore forhandlere, er prisen
2,25 kr. pr. minut, men SMS koster stadig det samme.
Du betaler ingen gebyrer eller abonnementsafgifter, heller ikke for
ekstra services (telefonsvarer, A-nummer, alm. viderestilling, banke
på/parkering).
Du betaler opkaldsafgift på 25 øre pr. opkald.
Alle minutpriser takseres pr. påbegyndt sekund, og er inkl. moms.
[/KLIP]

Dette skal ikke tages som et forsvar af CBB, men synes bare lige at jeg
selv ville gøre opmærksom på at de faktisk har fået "rettet" nogle af
deres "små" fejl.
Flemming Jacobsen

Fra : Fischer

Dato : 01-08-03 12:58

> Jeg er nybegynder mht mobiltelefoni.
> Derfor: Hvad skal jeg se efter, når jeg vil have en billig telefon (
> Købes i mobilbutikkerne eller på "tilbud" i Bilka ?)
> med få løbende omkostninger (Taletidskort, abbonnement ?)

Generelt er det sådan, at jo billigere telefonen er, jo dyrere abonnement
får du proppet i halsen sammen med den.
Man skal derfor være meget påpasselig, hvilket ikke er helt let, da mange
abonnementer er ret uoverskuelige.

Det er dog oftest totalt set billigst at købe en ny mobil sammen med
abonnement, og opsige dette abonnement efter 6 måneder.
Der kan dog være en ekstra pris at betale for en billig telefon. Både Telia
og Debitel har ry for ikke altid at slippe deres kunder uden kamp. Så at
slippe ud af kløerne på dem, kan kræve en del brevskrivning, venten i
telefonkø m.m.

*Fischer

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 14:34

> Derfor: Hvad skal jeg se efter, når jeg vil have en billig telefon (
> Købes i mobilbutikkerne eller på "tilbud" i Bilka ?)

Kig efter en med variant/match/mobilflex abonnement. Der binder du dig kun
til 6 måneder á 30 til 45 kr i abonnement. Jeg købte f.eks en mobiltelefon
for et år siden til 99 kr + 6 mdr á 30 kr (Match), ialt 279 kr. I dag har
jeg skiftet til Telmore (Tiscali smed mig ud pga for lavt forbrug, CBB
smider også folk ud hvis de har for lavt forbrug).
Jeg tror Elgiganten har en telefon i den her uge til 99 kr+oprettelse 99
kr+6 mdr á 30 kr (mobilflex), ialt 378 kr. Det er nok det billigste man kan
få.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 20:53

> Jeg tror Elgiganten har en telefon i den her uge til 99 kr+oprettelse 99
> kr+6 mdr á 30 kr (mobilflex), ialt 378 kr. Det er nok det billigste man
kan
> få.

Sorry, jeg tog fejl. Den koster et par hundrede kroner mere (Mobilbonus)

Niels Dybdahl

Fra : Jacob Winther

Dato : 01-08-03 21:33

Hvis du har TDC fastnet telefon, så kan en duet løsning være en mulighed.

Jeg har selv valgt den løsning da jeg ringer meget mellem fastnet og
mobiltelefonen - det kostet 70 øre pr minut.

Hvis du ved du taler meget lidt pr måned så kan duet15 anbefales til 49 kr
incl 15 min tale ellers vil jeg anbefale duet privat til 50 kr pr måned +
1,25 kr pr minut.

mvh jacob

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 22:19

> Hvis du ved du taler meget lidt pr måned så kan duet15 anbefales til 49 kr
> incl 15 min tale ellers vil jeg anbefale duet privat til 50 kr pr måned +
> 1,25 kr pr minut.

Hos Telmore kan du tale 15 min per måned for 22,5 kr. Så duet15 er penge ud
af vinduet.

Niels Dybdahl

Fra : Jacob Winther

Dato : 02-08-03 10:11

Det er rigtigt, jeg har selv valgt en duet privat løsning - jeg gider ikke
skulle forudbetale for tale i min mobil. I øvrigt kan du heller ikke
mulighed for at tale til 70 øre mellem ejne mobiltelefoner/fastnet telefon.

Jeg mener ikke Duet er det rene skidt i forhold til telmore, cbb mm.

Fra : Palle_G

Dato : 07-10-03 17:50

http://www.kandu.dk/