Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO og JPEG
Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 31-07-03 19:12

Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor et Olympus C740 har indstilling
af ISO filmfølsomhed. Det virker åndet at et digitalt kamera kan justere
følsomhed på den måde. Hvordan hænger valg af ISO sammen med valg af
komprimering (JPEG). F.eks kan jeg vælge at tage et billede i TIFF (9MB) og
samtidig vælge kornstørrelse mellem 100 og 400. Og giver det finere billeder
at vælge 100 ISO fremfor 400? Med film kan 100 ISO blæses op i en større
forstørelse uden at vise korn. Gælder det samme med et digitalt kamera. På
mig lyder det åndsvagt.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : KNL DtP

Dato : 31-07-03 19:46

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor et Olympus C740 har
indstilling
> af ISO filmfølsomhed.

Fordi man kan komme ud for at fotografere under meget forskellige
forhold - det kan være på en sommerdag i Frankrig eller i en halvdunkel
sportshal. I et film-kamera kan man jo bare vælge den filmtype der passer
bedst, men i digitalkameraer er det nødvendigt at kunne indstille det i
kameraet.

> Det virker åndet at et digitalt kamera kan justere
> følsomhed på den måde.

Hvorfor dog det? ISO-værdierne er nogle fastlagte størrelser (så og så
meget lys til den og den lukketid/blænde), så hvorfor ikke overføre dem
til digitalkameraerne? Det ville da være mere dumt at skrive
'ikke-særlig-lysfølsom-men-fri-for-støj' og
'ret-lysfølsom-men-med-en-anelse-støj'.

> Hvordan hænger valg af ISO sammen med valg af
> komprimering (JPEG). F.eks kan jeg vælge at tage et billede i TIFF (9MB)
og
> samtidig vælge kornstørrelse mellem 100 og 400.

Jo højere ISO-værdi du vælger, desto mere støj kommer der på billedet. Når
billedet skal komprimeres, fylder et støjfyldt billede mere, da det er
mere komplekst. Et uden støj indeholder mere rene farveflader, som nemmere
kan komprimeres med JPEG.

Jeg forstår ikke lige hvad du mener med at du kan tage i TIFF (9 Mb) og
samtidige bruge ISO 100 og 400. Valg af filtype og kompressionmetode har
ikke noget med valg af ISO at gøre. Det er to forskellige ting.

> Og giver det finere billeder
> at vælge 100 ISO fremfor 400?

Ja. Hvor meget afhænger naturligvis fra kamera til kamera og motivet. Du
kan jo prøve at sætte kameraet på stativ og tage et billede at samme motiv
med forskellige ISO indstillinger. Du vil med garanti hurtigt kunne se
hvilke billeder, der er taget med den høje ISO-værdi, da de er mere
grynede og støjfyldte (digitalkameraets svar på korn)

> Med film kan 100 ISO blæses op i en større
> forstørelse uden at vise korn. Gælder det samme med et digitalt kamera.

Ja, bortset fra at det ikke er korn med støj. Et billede taget på 100 ISO
vil fremstå mere 'rent' end et på 1600 ISO - og jo mere du forstørrer
billedet op, desto mere udtalt vil dette være.

> På mig lyder det åndsvagt.

Hmmm - det kan jeg så ikke hjælpe med For at forstå sammenhængen
mellem lys, ISO-værdi, blænde og lukketid kan jeg varmt anbefale
Politikkens fotobøger af Thomas Nykrog. De vil give dig en stor indsigt i
al det tekniske, og så vil det absolut ikke lyde åndssvagt. Der er nemlig
en matematisk baggrund for det hele, der gør det muligt at omregne
lukketid/blænde-kombinationer ved forskellige ISO-værdier. Ganske smart...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 31-07-03 20:27

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidige bruge ISO 100 og 400. Valg af filtype og kompressionmetode har
> ikke noget med valg af ISO at gøre. Det er to forskellige ting.

Det er vel det jeg ikke fatter. At en lysfølsom celle kan ændre sin
følsomhed efter behov. Det er som at have en trinløs film.

> [...]
> en matematisk baggrund for det hele, der gør det muligt at omregne
> lukketid/blænde-kombinationer ved forskellige ISO-værdier. Ganske smart...

Det ved jeg godt. Det er ligesom på min Leica M3.

Tak for svaret.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-03 20:55

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> wrote in message

> "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vel det jeg ikke fatter. At en lysfølsom celle kan ændre sin
> følsomhed efter behov. Det er som at have en trinløs film.

smart...

Var det ikke en idé at sætte dig lidt ind i ting før du dømmer dem
"åndsvage"?

Hvis man i en bestemt situation med et filmkamera har brug for en iso 200
film til en bestemt lukketid og blænde, så skal det samme bruges i et
digitalt kamera, og det stemmer, siger de professionelle. Når man går højere
op i iso med film, så øges kornstørrelsen, - når man går højere op i iso på
et digitalkamera så øges "støjen" i billedet. Der er skam ikke noget
åndsvagt i det.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 31-07-03 21:34

Hej med jer.

Det var vist lige noget info jeg kunne bruge. Jeg har selv et c740 som jeg
er ret glad for. Men jeg må indrømme at jeg stort set intet aner om
fotografering, hverken analogt eller digitalt. Men jeg kan da så regne ud at
grunden til at nogle af mine billeder er blevet noget grumset er fordi
kameraet stod til ISO 400. Det kan stilles til AUTO, 100, 200 og 400. Bør
man stille det til auto, eller sætte sig ind i tingene og hver gang man
tager billeder sætte det til det der passer?
Kan det rimeligt kortfattet forklares hvad F- og S-indstillingerne bruges
til? Og hvad de har af indflydelse på hvad ISO man vælger?
Eller skal jeg bare erkende at jeg ikke har fattet en brik og stille det på
automatik?

Sikke en smøre, håber der er nogen der kan kaste lidt lys over tingene for
mig.

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 31-07-03 22:54

Lars Hjortø skrev:

>kameraet stod til ISO 400. Det kan stilles til AUTO, 100, 200 og 400. Bør
>man stille det til auto, eller sætte sig ind i tingene og hver gang man
>tager billeder sætte det til det der passer?

Jeg har et Sony S75 3 Mp kamera, og jeg har valgt at låse
indstillingen på ISO 100, og det har fungeret meget fint. Jeg kan godt
se forskel om et billede f.eks. er optaget på ISO 200 eller ISO 100,
og for at undgå støj har jeg altså låst indstillingen på ISO 100.

I 99% af de gange jeg bruger kameraet er det fint med ISO 100, men for
nylig var jeg i Kattegat Centeret, og det lys der var til rådighed
bevirkede en lukketid på 1/30 sekund ved alle de billeder jeg tog.
Hajerne bevæger sig altså hurtigt kan jeg fortælle, og min største
fejl bestod i at jeg ud fra min lille LCD-skærm vurderede at alt var
okay, men det ville have været en fordel at lægge mærke til lukketiden
og ud fra denne kunne man hurtigt regne ud at så hurtige bevægelser
bør have en hurtigere lukketid. Det kunne jo snildt have været ordnet
ved at ændre ISO. (Problemet er at bevægelsen ved så lav lukketid
giver uskarpe billeder).

Til mit held fik jeg dog et rigtig godt skud hvordan det så er muligt
med 1/30 sekund og en haj med påhæng i hurtig bevægelse.

Håber at du kan bruge det til noget.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-08-03 00:06

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> wrote in message
> [...]

> automatik?
>
> Sikke en smøre, håber der er nogen der kan kaste lidt lys over tingene for

Hvis S betyder shutter som det plejer på et kamera, så er det den "mode" du
bruger hvis du fx vil tage et billede af noget der bevæger sig, du kunne så
fx vælge 1/1000 sek. lukker/shutter- tid. Hvis du så ikke med denne korte
lukketid har lys nok til at få et billede, så kan du vælge at stille din ISO
højere, og leve med den større støj på billedet (det kan evt. fjernes med
software som fx "Neat image")

F lyder som en fokus-indstilling? hvor du kan vælge manuel eller automatisk
og sikkert også måden fokus skal beregnes på, dvs fra et punkt eller fra
flere.

Du kan roligt i begyndelsen til "almindelige" billeder bruge AUTO
indstillingen, og du skal ikke bruge en ISO på 400. Ved AUTO vælger den
normalt selv ISO 100, som man altid vil bruge hvis der ikke er speciel brug
for mere lys.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-03 09:15

Lars Hjortø wrote:

> Bør man stille det til auto, eller sætte sig ind i
> tingene og hver gang man tager billeder sætte det til det der passer?

Auto er oftes rigeligt. Dog kan det være en god idé at sætte sig så
meget ind i det, at du kan stille følsomheden manuelt i situationer med
"besværligt" lys.

> Kan det rimeligt kortfattet forklares hvad F- og S-indstillingerne
> bruges til? Og hvad de har af indflydelse på hvad ISO man vælger?

F er blændeåbning, dvs. arealet af det hul i objektiver, lyser trænger
igennem. Desto større blændetal, desto mindre åbning, desto mindre lys
slipper igennem, desto større dybdeskarphed. Fordobles blændetallet,
halveres lysmængden og omvendt.

S er det tidsrum (måles typisk i brøkdele af sekund, f.eks. 1/1000 sek),
lyset får lov til at belyse CCD'en i det digitale kamera eller filmen i
det analoge. Desto mindre tidsrum, desto bedre er muligheden for at
fastfryse motiver i bevægelse. Fordobles tidsrummet, fordobles også
lysmængden og omvendt.

ISO er den lysfølsomhed, CCD'en/filmen har. Desto større lysfølsomhed,
desto mindre lys skal der til for at aktivere de lysfølsomme celler i
CCD'en eller korn på filmen, desto mere støj/større korn kommer der på
det færdige resultat. Fordobles ISO-værdien, fordobles lysfølsomheden og
omvendt.

Disse tre parametre er indbyrdes afhængige. F.eks. vil du få samme
mængde lys frem til CCD'en ved F/2.8, 1/1000 sek. og ISO 200, som ved
F/5.6, 1/500 sek., ISO 200, som ved F/1.4, 1/500 sek., ISO 50 osv. osv.

Det er situationen/motivet der afgører, hvorledes du vil prioritere
disse tre parametre. Tager du f.eks. billeder af sport med motiver i
hastig bevægelse, skal du prioritere lukkehastigheden højt, hvis du
ønsker af "fastfryse" motivet i bevægelsen. Det indebærer så, at
dybdeskarpheden bliver relativt mindre, med mindre du øger
lysfølsomheden (ISO), hvor du så riskerer relativt mere støj. Intet
kommer gratis, så det vil altid være et kompromis.

> Eller skal jeg bare erkende at jeg ikke har fattet en brik og stille
> det på automatik?

Du kan jo også bruge lidt energi på at sætte dig ind i det. Det er
faktisk ikke så svært, når man først ser lyset (om jeg så må sige

> Sikke en smøre, håber der er nogen der kan kaste lidt lys over
> tingene for mig.

Nu har jeg ihvertfald forsøgt efter bedste evne.

--
-Jens B.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 01-08-03 11:51

Tak for at i gav jer tid til at hjælpe en komplet nybegynder med et par af
de (for mig) svære begreber. Og undskyld at jeg sådan lige brød ind i en
anden tråd.

God weekend.

Fra : Kenneth

Dato : 31-07-03 21:47

> Det er vel det jeg ikke fatter. At en lysfølsom celle kan ændre sin
> følsomhed efter behov. Det er som at have en trinløs film.

Chippen er ikke følsom. De data den modtager "ganger" den op, og derved
kommer der mere støj. Chippen vil altid "se" det samme uanset ISO.

Kenneth

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-03 23:45

"Kenneth" <news@REMOVEziax.dk> wrote in message
> [...]

Det er en af fordelene ved digital at man kan ændre iso, uden at skulle
skifte film.

> Chippen er ikke følsom. De data den modtager "ganger" den op, og derved
> kommer der mere støj. Chippen vil altid "se" det samme uanset ISO.

Den "ganger" nu ikke noget op, højere iso betyder bare at man skruer op for
forstærkningen. Man kunne også have valgt trinløs ISO-indstilling, men det
ville ikke have været praktisk, da fotografer jo ved hvad fx en fordobling
af ISO betyder for blænde eller lukketid, - fordi det simpelthen er
defineret sådan.

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 01-08-03 07:58

> [...]
> ville ikke have været praktisk, da fotografer jo ved hvad fx en fordobling
> af ISO betyder for blænde eller lukketid, - fordi det simpelthen er

Når C740 står på "autoiso" vælger den mellem 64 og 400 nærmest flydende. På
manuel er der kun tre muligheder.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 08:07

"Tappe & Bang-Mortensen" skrev...
> [...]
> forstørelse uden at vise korn. Gælder det samme med et digitalt kamera. På

Det er det også (åndsvagt)
De tekniske "mangler" på digitalkameraer (støj) er
allerede mere end grundigt belyst i de andre svar.
I den idelle verden ville man indstille kameraet efter
motivets art. Lukkertidsprioritering, hvis man ønskede
kontrol med lukkertiden (f.eks. fastfryse bevægelser)
Blændeprioritering, hvis man ønskede at kontrollere
dybdeskarpheden.
Kameraet kunne så selv "file" i følsomheden og derved
bevare indstillingen langt ud over, hvad der ellers var muligt.
Desværre vil det (udover støj) gi' nogle andre tekniske
problemer.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-08-03 08:26

Peter Schrøder wrote:

[valg af ISO på digi-kamera]

> [...]
> kontrol med lukkertiden (f.eks. fastfryse bevægelser)
> Blændeprioritering, hvis man ønskede at kontrollere

Nu har du så endnu en mulighed, nemlig at få endnu kortere lukketid eller
endnu mindre blænde, på bekostning af lidt grovere "korn" på billedet.

Det finder jeg personligt ikke åndsvagt, snarere vil jeg mene det er et
krav at have muligheden. Det er ihvertfald ikke noget (ISO) kameraet skal
vælge uden at jeg har mulighed for at blande mig.

Men nu bruger jeg så ikke mit kamera som point'n'shoot.

--
Don't waste space