uha.... en hund for meget
Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 31-07-03 18:41

Hej NG

min kæreste sad søndag aften og snakkede dyr. Jeg har fået tilbudt en kanin,
men han vil hellere have en kat mere.
Mandag over middag ringer min svigerfar "Bente, vi skal have en løsning på
Anni´s hund. NU!"
Nå, tænkte jeg så Ja kom ud med den så må vi se hvordan og hvorledes.

Altså sidder jeg nu med to hunde... det er altså en for meget.
Vores egen hund Lady som jeg købte over QXL i december er nu næsten 10 mdr
og stadig ikke særlig godt opdraget så at få en der kun er 4 mdr og slet
ingen manerer har er svært.

Jeg står selv for at opdrage vores dyr da Brian er på arbejde hver
eftermiddag/aften og derfor kun er hjemme i weekenderne (han sover
formiddagene væk).
Lady har lært hvad man forventer af en på hendes alder.
hun kender sit navn, hun kan sitte, dække, rulle rundt.
Hun har lært at holde sig væk fra vejen og dermed forhaven og hun holder
vagt og gir hals når der er noget.

Milla (den nye) kender ikke sit navn. den kan ikke sitte, dække eller noget.
det er lige før den ikke er renlig endnu, men det rettede sig dog hurtigt da
hun kom på landet hvor dørene står åbent hele dagen.

Min svigerinde som ejer (ejede) hunden har ikke passet den særlig godt. nej
det passer så ikke helt for det er hendes kæreste som er hjemme hele dagen
der ikke har luftet hunden eller motiveret den, så den er lettere sær.

Hun var glad for at vi kunne tage Milla, men han ville have at vi skulle
betale for den.
Jeg vil ikke betale for noget jeg ikke selv har bedt om. Hunden kan bo hos
mig og jeg vil tage mig af den, men jeg vil ikke betale for den.

På trods af begynder vanskeligheder på de første tre dage går det nu helt
godt på denne fjerde dag.
Milla og Lady har hele tiden leget sammen og nyder hinandens selskab, men
Milla har dårlig kondi og alle tre går vi ture sammen.
Milla gør sig ren udenfor på græsplænen som er lavet til det samme og har
lært sit navn lidt bedre at kende.

Vi skal nok klare det, og Milla skal nok blive en god hund med tiden.

Bente, Lady og MIlla

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 09:42

On Thu, 31 Jul 2003 19:41:09 +0200, "Bente Lyngsøe" <amidala@mail.dk>
wrote:

>Milla (den nye) kender ikke sit navn. den kan ikke sitte, dække eller noget.
>det er lige før den ikke er renlig endnu, men det rettede sig dog hurtigt da
>hun kom på landet hvor dørene står åbent hele dagen.

Giv den lidt tid til at falde til, og så ung som den er skal den nok
få lært lært de kommandoer I bruger til Lady. Iøvrigt lærer de også en
del af hinanden (det er i hvert fald det jeg har observeret med mine
to), så selvom det er svært at træne to hvalp/unghunde, så har de
altså meget glæde af hinanden.
Vi fik selv hund nr. 2 for ca. tre uger siden, og han kendte heller
ikke hverken sit, dæk, plads, gi' pote eller andre kommandoer. Dog kom
han når vi kaldte, hvilket jo er pragtfuldt. Iøvrigt kunne vi bare
kalde på Vaks (vores hund nr. 1) så skulle Hansen (hund nr. 2) nok
følge med. Hansen havde det med at tisse på gulvet, når han blev
rigtig glad, men det er han stoppet med nu. Det var ellers et problem
de tidligere ejere gjorde os opmærksom på, så det er noget han
åbenbart altis har gjort, men efter de første 5-6 dage, så var det
overstået... ser det ud til. Han har faktisk ikke gjort det siden, og
ligeledes er sit og plads bestemt ikke ukendte kommandoer for ham
mere. Han har dog lidt svært ved at dække, men det går da med lidt
hjælp.

> [...]
>Milla har dårlig kondi og alle tre går vi ture sammen.
>Milla gør sig ren udenfor på græsplænen som er lavet til det samme og har

Der kan du bare se, det skal nok komme alt sammen, men jeg kan da godt
se, at det er noget af en opgave at få endnu en hvalp ind i huset - og
så når det slet ikke var planlagt.
Hansens kondition var heller ikke noget at råbe hurra for da vi fik
ham. De første 12 timer vi havde ham brugte de to hunde på at tonse
rundt i haven og lege til de var ganske udmattede begge to. Det
resulterede i at stakkels Hansen i de næste 3-4 dage gik rundt på
stive ben og ikke var vildt oplagt til at lege alt for vildt. Det var
en ynk at se på, men i dag klarer han findt at spæne om kap med Vaks,
og de plejer at lege hele dagen, og er dejligt rolige om aftenen.

>Vi skal nok klare det, og Milla skal nok blive en god hund med tiden.

Selvfølgelig skal I det, og de to hunde vil få utroligt glæde af
hinandens selskab er jeg overbevist om. Vores hund nr. 2 var skam nøje
planlagt, for Vaks kedede sig og ingen af os har kondition til at få
ham krudtet af. Det er nemlig ikke så morsomt at løbe alene, han ville
have nogen til at lege med. Vaks kunne være temmelig belastende, fordi
han var så opmærksomhedssøgende, og når ikke vi havde overskud til at
lege 12-14 timer i døgnet, så fandt han på utyskestreger. Han gnavede
sko i stykker, huggede briller og bed dem i stykker (det har kostet os
dyrt!) eller åd vigtige breve. *suk* Efter vi fik Hansen kan vi lade
vores sko stå fremme, og vores briller får lov til at ligge, avisen
(og nogle gange også resten af posten) bliver hentet forsigtigt og
afleveret pænt til os. Vaks har totalt vent på en tallerken, og er
blevet meget mere rolig og Hansen har lært en del ting, plus at han
ikke kryber mere, når man får råbt lidt for højt og ikke længere
tisser når han bliver glad. Hans kondition er blevet meget bedre, og
han er rigtig go' til at fange fluer (som vi har rigtigt mange af)
Vi er allesammen rigtigt glade for at vi bestemte os for hund nr. 2,
for godt nok havde jeg hørt, at det ville blive nemmere, men aldrig
havde jeg dog drømt om, at det ville gøre SÅ stor forskel.
Så bare giv det tid, og lad Milla få tid til at være hvalp. I skal nok
blive rigtigt glade for at I har fået hende, også selv om I ikke selv
valgte.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 01-08-03 09:56

Hej Leyna,

Hvad køn er dine to hunde? Jeg er bare nysgerring, jeg interesserer
mig for hvad der måtte være den bedste kombination hvis man skal have
to (og specielt hvis den første er en tæve). Jeg forestiller mig
nemlig også at man kunne risikere at de ikke interesserede sig særlig
meget for hinanden, og så var der jo ikke opnået så meget m.h.t. de
fordele du nævner.

Mvh
Søren

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 12:07

> nemlig også at man kunne risikere at de ikke interesserede sig særlig
> meget for hinanden, og så var der jo ikke opnået så meget m.h.t. de
> [...]

Jeg observerede vores hanhund på legepladsen og i hundeskoven mens vi gik og
overvejede hvalp nr. 2. Dem han mest gad lege med var tæver, og gerne nogen
med fut i, som kunne fyre op under ham. En af typerne han syntes om var
schæfer/lab blanding, og da jeg selv havde lyst til noget tilsvarende, og vi
tilfældigvis faldt over og for sådan en, så blev det det. De ææælsker
hinanden og leger godt, men der var en periode hvor de ikke legede så meget
sammen. Har vi andre tæver på besøg, så leger vores tæve rigtig godt med
dem, og Max befinder sig lidt i yderzonen - men sådan er han bare. Han leger
allerhelst med mennesker. Første dag hun var her, troede han vidst hun kom
fra Mars - hun skulle i HVERT fald ikke røre ved ham, MOAR! Men så overgav
han sig.

Hunde er så forskellige, så hvis man skaffer nr. to som selskab til nr. 1
synes jeg, man skal kigge på hundens præferencer også. Der er ikke nogen
regler for, om de foretrækker samme eller modsat køn. Derimod er det ikke
sikkert en ældre tæve gider lege med en yngre - det har større betydning med
alderen tror jeg.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 12:27

On Fri, 1 Aug 2003 13:06:57 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg observerede vores hanhund på legepladsen og i hundeskoven mens vi gik og
>overvejede hvalp nr. 2. Dem han mest gad lege med var tæver, og gerne nogen
>med fut i, som kunne fyre op under ham.

Vaks legede lige så gerne med tæve som med hanhund. Hvis bare der var
fut i dem, så var han tændt. De hunde han havde leget med før vi selv
fik Hansen har alle været flere år ældre, men det er alligevel gået
utrolig godt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 01-08-03 12:25

On Fri, 01 Aug 2003 08:56:21 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrote:

> [...]
>nemlig også at man kunne risikere at de ikke interesserede sig særlig
>meget for hinanden, og så var der jo ikke opnået så meget m.h.t. de

Det er to hanhunde. Hansen er dog en "den".
Han var kastreret da vi overtog ham.
Vi havde kigget på flere hanhunde, som evt. kommende kammerat til
Vaks, men dem han kunne enes med var ikke til salg, og de andre kunne
bare ikke lide Vaks. De var meget aggressive overfor ham, og så kunne
vi jo godt se, at det ikke ville være sagen. Vi øsnker ikke hvalpe og
derfor satsede vi på en anden hanhund, men jeg tror faktisk at alle
kombinationer ville have været gode, blot man tager hensyn til
hundenes respektive temperamenter.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk