Hvad gør jeg mon forkert..2
Fra : Idé-Sign

Dato : 31-07-03 16:34

Hmm... mit tidligere indlæg endte således:

Tak for Jeres hjælp. Hvis jeg får routeren tilbage med besked om at det bare
var mig der var et fjols, så får jeg sikkert brug for yderligere hjælp....

Som I nok kan regne ud har jeg nu fået min router - en 3com OfficeConnect
Wireless DSL Gateway tilbage med en melding om at den bestemt ingenting
fejler.

Jeg har simpelt hen prøvet ALT, men jeg kan ikke få det til at virke.

I det tidligere indlæg blev jeg spurgt hvad resulatet var af en traceroute.
Jeg prøvede med tv2.dk. Svaret er: "Destinationssystemnavn tv2.dk kunne ikke
oversættes"

Routeren er sat op til DHCP. Egen ip er 192.168.1.1. Subnet 255.255.255.0.
Range 192.168.1.2 - 192.168.1.254. Den er sat til dynamisk ip.

Problemet er (stadig) at uanset hvor henne i config jeg kigger ser alt
rigtigt ud. Routeren connecter til udbyder, får tildelt ip. Den 'ser' og
tildeler ip'er til alle pc'er på nettet etc etc.

MEN AK - jeg kan simpelt hen ikke komme på nettet med pc'erne. Hverken wired
eller wireless. Nogle forslag til hvad jeg kan prøve?

PS: Hvis nogle vil hjælpe kan jeg godt maile screendump med config, men jeg
vil helst ikke lægge det ud så alle kan se det.

På forhånd mage tak for enhver hjælp der måtte være at hente.

MvH

Søren

Fra : If

Dato : 31-07-03 17:05

"Idé-Sign" skrev d. 31-07-03 16:34 dette indlæg :
> [...]
men jeg
> vil helst ikke lægge det ud så alle kan se det.
>
> På forhånd mage tak for enhver hjælp der måtte være at hente.

Hej Søren

I første omgang, ser det ud som om du ingen DNS har

Du kan prøve tracert 200.200.200.200 ( næsten alle adresser), og se
hvor den stopprer.

Hvilken gateway er din PCer sat op til (skal være 192.168.1.1)

mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-03 19:07

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> wrote:

>Routeren er sat op til DHCP. Egen ip er 192.168.1.1. Subnet 255.255.255.0.
>Range 192.168.1.2 - 192.168.1.254. Den er sat til dynamisk ip.

For at være helt sikker:

Hva' er routerens ip-adresse, og hvilke adresser får din maskiner på
intranettet ?

Hva' fortæller kommandoen IPCONFIG /ALL dig ?

<mlr>

Fra : Idé-Sign

Dato : 31-07-03 21:09

> For at være helt sikker:
>
> Hva' er routerens ip-adresse, og hvilke adresser får din maskiner på
> intranettet ?
>
> Hva' fortæller kommandoen IPCONFIG /ALL dig ?

Nu har jeg lavet en række screendumps af de forskellige settings i routerens
interface, samt en 'ipconfig /all' af pc'en.

Hvis I vil kigge dem efter i sømmene ligger de her:
http://www.ide-sign.dk/Billeder/Diverse/

På forhånd tak.

Søren

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 31-07-03 21:40

>Nu har jeg lavet en række screendumps af de forskellige settings i routerens
>interface, samt en 'ipconfig /all' af pc'en.
>
>Hvis I vil kigge dem efter i sømmene ligger de her:
>http://www.ide-sign.dk/Billeder/Diverse/

Det kunne ligne et problem med navneopslag. Kan du fx pinge maskiner
på IP-adresse? (Prøv fx "ping 193.88.44.22")

Hvis du kan det, er problemet noget med navneopslag (DNS).

I status.jpg ser det meget suspekt ud at DNS-server-adressen er
192.168.1.240, som jo er en adresse i dit interne net.

Din udbyder har sikkert givet dig en (eller to) IP-addresse(r) på
DNS-servere - prøv at taste dem ind i "Internet settings" på ruteren.

Hvad er det for en udbyder? Det virker underligt at din eksterne
adresse er en som er reserveret til interne net. Hvis udbyderens
DNS-servere faktisk har adresser af typen 192.168.1.*, så må du ændre
dit interne net til ikke at bruge de adresser - men find først ud af
om det er tilfældet.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Idé-Sign

Dato : 31-07-03 21:55

> [...]
> DNS-servere faktisk har adresser af typen 192.168.1.*, så må du ændre
> dit interne net til ikke at bruge de adresser - men find først ud af

Min udbyder er en antenneforening - www.galnet.dk.

Jeg kan ikke mindes at de skulle have oplyst mig nogle dns adresser. Der er
ikke umiddelbart noget at finde på hjemmsiden, og erfaringsmæssigt ved jeg
at de er så at sige umulige at få i tale på telefon og email. Kan man ikke
slå dns adresserne op på nettet? Hvordan gør man?

MvH

Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-03 22:10

> [...]

>at de er så at sige umulige at få i tale på telefon og email. Kan man ikke
>slå dns adresserne op på nettet? Hvordan gør man?

Det er et DNS problem, prøv med følgende fra TDC

193.162.153.164
194.239.134.83

Men iøvrigt bør du kontakte antenneforeningen og høre hva' de
foreslår.

<mlr>

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 11:33

> Det er et DNS problem, prøv med følgende fra TDC
>
> 193.162.153.164
> 194.239.134.83

Det er hermed afprøvet, og virker NÆSTEN.

Jeg får hul igennem, men kun til nogle hjemmesider, jeg kan ikke tjekke min
mail og jeg kan ikke bruge usenet (så nu er jeg tilbage direkte på modemet).
I det mindste er fejlen lokaliseret, så nu kan løsningen sikkert findes.

MvH Søren

Fra : jens

Dato : 01-08-03 12:03

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
modemet).
> I det mindste er fejlen lokaliseret, så nu kan løsningen sikkert findes.

Har du prøvet at sæte galnet`s øverst, og tdc`s under i avanceret ?

Mvh Jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 31-07-03 22:49

>Min udbyder er en antenneforening - www.galnet.dk.

Deres webside lider af en alvorlig mangel på konkret teknisk
information. Under "Nyheder|Instruktioner" er der tilsyneladende et
link til en pdf-fil med vejledning, men linket er sygt - det virker
ret uprofessionelt.

> [...]
>at de er så at sige umulige at få i tale på telefon og email. Kan man ikke
>slå dns adresserne op på nettet? Hvordan gør man?

Det er muligt at de faktisk bruger adresser i 192.168/16 til deres
servere - det er dog i så fald aldeles tåbeligt, da det vil give
konflikter med standardadresseområderne i alle almindelige rutere.

Prøv i "LAN settings" i ruteren at ændre "Subnet mask" fra
255.255.255.0 til 255.255.255.128 (og "IP Pool End Address" fra 254
til 126, men det gør den måske selv). Det er nok den mindste ændring
der vil få DNS-server-adressen til ikke at være på dit LAN, og så
virker det måske.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 00:30

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 126, men det gør den måske selv). Det er nok den mindste ændring
> der vil få DNS-server-adressen til ikke at være på dit LAN, og så

Er det ikke nemmere at flytte det interne net til 192.168.2.xxx ?
Det ville jeg gøre da, men det afhænger af om den forening bruger de
adresser, det kunne jo være den ikke får en ip fra udbydderen, men fra sig
sjel.......

Deres side under drift status siger 172.19.xxx for nogle kunder..........,
det lyder mere realistisk jo.

Mvh Jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 09:36

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Er det ikke nemmere at flytte det interne net til 192.168.2.xxx ?

Det betyder at ruteren selv skal ændre adresse, og derfor synes jeg at
det andet er en "mindre" ændring. Men 192.168.2.xxx er utvivlsomt
også helt fint.

>Det ville jeg gøre da, men det afhænger af om den forening bruger de
>adresser, det kunne jo være den ikke får en ip fra udbydderen, men fra sig
>sjel.......

Det fremgik af et af billederne at den navneserveradresse der
udleveres af dhcp-serveren har adressen 192.168.1.240.

>Deres side under drift status siger 172.19.xxx for nogle kunder..........,
>det lyder mere realistisk jo.

Det er jo også sådan en adresse der er tale om her på ydersiden af
ruteren.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 10:33

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Det fremgik af et af billederne at den navneserveradresse der
> udleveres af dhcp-serveren har adressen 192.168.1.240.

Ok, dem så jeg ikke på, men at flytte en router er ikke det store problem,
den har jo RIP aktiveret som default........, der går bare en genstart til,
lan ranget flytter pr automagik med jo.

kunder..........,

> Det er jo også sådan en adresse der er tale om her på ydersiden af
> ruteren.

Så er der da en fejl på den dhcp, for 192 adresser routes jo ikke på nettet,
så kan man vel ikke forvente at få en dns som ikke er på eget lan....?, og
den er med garanti ikke på det 172 net som routeren hører til.

Og 192.168.1.240.... hvis den skal findes af lokalnettet skal routeren have
indtastet en route til den, den kommer ikke af sig selv via rip da.

Kikkede lige på billeder....., der burde være 2 dns servere, jeg kunne få
den mistanke at den dhcp som leverer adresser er en privat en som svarer
hurtigere end galnet`s eller hvad de nu hedder.
Hvilken ip giver en "ping dhcp.galnet.dk" mon ?
(herfra siger den 192.38.163.7, det er jo ikke en 192.168adresse, men en
public)

Mvh jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 10:48

>Ok, dem så jeg ikke på, men at flytte en router er ikke det store problem,
>den har jo RIP aktiveret som default........, der går bare en genstart til,
>lan ranget flytter pr automagik med jo.

Ja, så skal man dog huske at bruge en anden adresse når man henvender
sig med en browser.

> [...]
>
>Og 192.168.1.240.... hvis den skal findes af lokalnettet skal routeren have
>indtastet en route til den, den kommer ikke af sig selv via rip da.

Den kommer via default-ruten. Det hele er jo antenneforeningens
interne net, og deres default-ruter kan jo nok finde ud af at rute til
deres navneserver. Det er jo altsammen adresser der ikke rutes på
internettet. Men hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det lidt
underligt og meget kluntet at de bruger RFC1918-adresse både i
172.16/12 og i 192.168/16 - især sidstnævnte bruges jo typisk af de
smårutere man bruger i hjemmenet.

>Kikkede lige på billeder....., der burde være 2 dns servere,

Det kan nok godt tænkes at en antenneforening kun har én DNS-server.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 11:03

> [...]
> underligt og meget kluntet at de bruger RFC1918-adresse både i
> 172.16/12 og i 192.168/16 - især sidstnævnte bruges jo typisk af de

Synes jeg også, især den 0.1 adresse.....

Men 172.19... ,er det en private, jeg kan aldrig huske dem i 172, kun 10 og
192.168....

> Det kan nok godt tænkes at en antenneforening kun har én DNS-server.

Fattigmands net, men det stiller jo bare et ekstra krav til ens
hjemmerouter, som ikke opfyldes af di604........

Mvh jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 11:05

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Men 172.19... ,er det en private, jeg kan aldrig huske dem i 172, kun 10 og
>192.168....

Ja, 172.16-172.31 er RFC1918-adresser (se fx
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1918.html).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 11:35

> Deres webside lider af en alvorlig mangel på konkret teknisk
> information.
ENIG
> Det er muligt at de faktisk bruger adresser i 192.168/16 til deres
> servere - det er dog i så fald aldeles tåbeligt, da det vil give
> konflikter med standardadresseområderne i alle almindelige rutere.
Min erfaring er at de ikke rigtig ved hvad de laver....

> [...]
> til 126, men det gør den måske selv). Det er nok den mindste ændring
> der vil få DNS-server-adressen til ikke at være på dit LAN, og så
Det vil jeg nu afprøve. Foreløbig mange tak.

MvH Søren

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 12:47

> [...]
> til 126, men det gør den måske selv). Det er nok den mindste ændring
> der vil få DNS-server-adressen til ikke at være på dit LAN, og så

Det virker rent faktisk !!!

Det vil sige NÆSTEN

Jeg kan bruge internet, usenet, mail, MSN m.m., men jeg kan slet ikke se mit
LAN ????

MvH Søren

Fra : jens

Dato : 01-08-03 12:51

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan bruge internet, usenet, mail, MSN m.m., men jeg kan slet ikke se
mit
> LAN ????

Prøv F5........
Alt efter hvor der er ændret kan det være delingerne er udelte igen.

Mvh jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 12:55

>Det virker rent faktisk !!!
>
>Det vil sige NÆSTEN
>
>Jeg kan bruge internet, usenet, mail, MSN m.m., men jeg kan slet ikke se mit
>LAN ????

Måske har de andre maskiner på dit LAN en IP-adresse i området
192.168.1.129-192.168.1.254, som du lige har "fjernet" fra LAN'et.

Sørg for at de får nye adresser fra dhcp-serveren i ruteren.
(ipconfig/release efterfulgt af ipconfig/renew er nok er godt bud - i
visse Windows-versioner er det dog Windowsprogrammet winipcfg man skal
bruge i stedet).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 13:19

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

< Sørg for at de får nye adresser fra dhcp-serveren i ruteren.
> (ipconfig/release efterfulgt af ipconfig/renew er nok er godt bud -

w2k, xp

> i visse Windows-versioner er det dog Windowsprogrammet winipcfg man skal
> bruge i stedet).

w98, me, og w95

Mvh jens

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 13:36

Her er status:

Internet Settings
PPP over Ethernet Enabled NO
Internet IP Address 172.19.7.25 Dynamic
Subnet Mask 255.255.240.0
ISP Gateway Address 172.19.0.1 Connected
DNS 192.168.1.240 ; 0.0.0.0
Remaining Lease Time 0 days, 05:58:13
MAC Address 00-0B-AC-E5-A9-70

LAN Settings
LAN IP Address 192.168.2.5
LAN Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway's DHCP Server Enabled
DHCP Range 192.168.2.10 ~ 192.168.2.20
LAN Port MAC Address 00-0B-AC-E5-A9-6F

Jeg har kørt en ipconfig /release + ipconfig /renew på de 2 pc'er der lige
nu er tændt og på lan'et.

De har nu følgende opsætning:

Pc 1: 192.168.2.11 / 255.255.255.0. Std. gw. 192.168.2.5
Pc 2: 192.168.2.12 / 255.255.255.0. Std. gw. 192.168.2.5

Lige nu kan de ikke se hinanden, men ellers virker alt som det skal.

Løsningen er at vente på at de opdateres....er det korrekt?

Mvh Søren

begin 666 pixel.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 13:44

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> wrote:

> [...]

Du har ændret LANet til at være 192.168.2 - det lyder helt fint.

> [...]
>
>Lige nu kan de ikke se hinanden, men ellers virker alt som det skal.
>
>Løsningen er at vente på at de opdateres....er det korrekt?

IP-setuppet ser i hvert fald helt fint ud.

Med "se hinanden" mener du Windows fildeling, går jeg ud fra. Jeg
formoder at de kan pinge hinanden ("ping 192.168.2.12", fx)?

Jeg ved ikke hvorfor de i øvrigt ikke kan se hinanden og om det
hjælper at vente - jeg er absolut ikke ekspert i Windows fildeling.
Jeg formoder du har prøvet at genstarte maskinerne?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 13:51

> [...]

> hjælper at vente - jeg er absolut ikke ekspert i Windows fildeling.
> Jeg formoder du har prøvet at genstarte maskinerne?

Winmaskiner kriges om hvem der er Masterbrowser i op til 20minutter gange
maskintal..........

men man kan jo kontrollere arbejdsgruppe, og om der er en deling som er delt
til alle.
Det kan også skyldes en lukket gæstekonto på dem.

Mvh jens

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 13:51

> Med "se hinanden" mener du Windows fildeling, går jeg ud fra.

Nemlig

> formoder at de kan pinge hinanden ("ping 192.168.2.12", fx)?

Nu bliver det sjovt.... der opstod timeout!

Fra : jens

Dato : 01-08-03 13:59

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> Nu bliver det sjovt.... der opstod timeout!

Turn off the firewall............
(Netværkstedders egenskaber, lanforbindelse egenskaber-avanceret / fjern "v"
i boks....)

Mvh Jens

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 14:06

> Turn off the firewall............
> (Netværkstedders egenskaber, lanforbindelse egenskaber-avanceret / fjern
"v"
> i boks....)

Den er ikke aktiveret

Men jeg anvender Norton Internet Security...

MvH Søren

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-03 14:36

>"v"
>
>Den er ikke aktiveret
>
>Men jeg anvender Norton Internet Security...

Så er det nok den. Hvis de sidder i samme switch med adresser i samme
subnet og alle kan nå internettet ad den vej, så er det ca. utænkeligt
at de ikke skulle kunne nå hinanden også.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 01-08-03 16:45

> "v"
>
> Den er ikke aktiveret
>
> Men jeg anvender Norton Internet Security...

Som sagt, turn off the firewall, den er jo arbejdsløs er den ikke ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-03 13:53

> [...]

>Pc 2: 192.168.2.12 / 255.255.255.0. Std. gw. 192.168.2.5
>
>Lige nu kan de ikke se hinanden, men ellers virker alt som det skal.

Er maskinerne i samme arbejdsgruppe ?!

Check 'Egenskaber for system'.

<mlr>

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-08-03 14:34

Hej med Jer alle sammen!!

Nu spiller det vidst for alvor sammen. Der var liiiiiige noget med en
gæstekonto UUUUPPPSSSS (røde ører).

Endelig får jeg gavn af min indkøbte wireless gateway. Lækkert.

Tak skal I have allesammen!!!!!

MvH Søren