Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Blomster"
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 14:31

Hej NG,

Kritik ønskes...

http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1074.jpg
Synes solen falder rigtig godt på blomsten.

http://tyranno.dk/digitalphotos/IMG_1073.JPG
Synes der er godt fokus på blomsten.

Tak.

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 14:41

Det kan lige siges, at billederne er taget med mit Canon Digital IXUS 400
kamera.

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 31-07-03 14:45

Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev

> Kritik ønskes...

> http://tyranno.dk/digitalphotos/IMG_1073.JPG

Hej

Du har trådt på den gamle regel om ikke at komponere "en trekant på spidsen"
derved virker dit motiv uharmonisk og ude af balance !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 31-07-03 14:52

Hej

Se eks. i binaer.dk under 1073 JPG
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-07-03 15:25

"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
> Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?
++++++++++++++++++++++
Hej
Du må meget gerne lige forklare det nærmere det der med en trekant på
spidsen.
Er newbie.For jeg synes det er nogle flotte billeder.

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 15:27

Hej,

> Du har trådt på den gamle regel om ikke at komponere "en trekant på
> spidsen"

Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår. Har også set din rotation, men
kan ikke se den dybere mening, desværre.

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 31-07-03 21:33

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev

> Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår. Har også set din rotation, men
> kan ikke se den dybere mening, desværre.

Hej

De lyse partier i billedet danner en trekant (ca), et billede der indeholder
en trekant som ikke står på en flade har tendenser til at vælte og virke
ude af balance.

Billedkomposition:

Gyldent snit : Det væsentlige i billedet er placeret ca.2/3 inde i billedets
ramme. Giver
indtryk af balance, ligevægt og harmoni.

Vandret linie: Udtrykker ro, orden, stabilitet i billedet.

Lodret linie: Virker truende, udtrykker magt. Kan få personerne til at virke
indespærrede.

Diagonal linie: Udtrykker action, fart, spænding og udvikling.

Hvilende trekant: Udtrykker ro, stabilitet og orden.

Trekant på spidsen: Udtrykker disharmoni, usikkerhed og dramatik.

Indramning: En del af billedfladen dækkes. Den genstand eller person, som er
brugt til at indramme med, har en nærmere tilknytning til det indrammede.
Herved opstår ofte en metonymisk eller metaforisk billedbetydning mellem
elementerne i billedfladen.

Dette er ikke regler jeg har lavet, men de er brugt i århundrede. Og de kan
sagtens undværes, men de allerbedste billeder indeholder dog oftest de
regler der giver harmoni og balance.

Læs mere om komposition i en god gammel Fotobog !
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 22:26

Hejsa,

> De lyse partier i billedet danner en trekant (ca), et billede der
indeholder
> en trekant som ikke står på en flade har tendenser til at vælte og virke
> ude af balance.
[SNIP]

Teorien er pudsig synes jeg :). Faktisk ser billedet bedre ud, når det
bliver vendt på hovedet, men hvorfor synes jeg er lidt svært at forstå trods
teorien bag.

Fra : KNL DtP

Dato : 31-07-03 14:47

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en
meddelelse news:bgb5mt$moq$1@news.cybercity.dk...

> Kritik ønskes...

Jeg kunne godt ønske, at billederne var en smule skarpere. Ikke at
billedet ikke er i fokus, men du kan med fordel give billeder til web en
gang Unsharpen Mask i Photoshop e.l.

Billede 2 er taget i skyggen og derfor mangler billedet noget liv. Du
kunne jo prøve at bruge blitzen - der er sikkert en 'slow sync' funktion
på Ixus'en (ikonet er sikkert noget med en stjerne og en mand, sådan noget
aften-foto-med-blitz). Prøv også at isolere billedet, så det kun er
*blomsten* du viser. Det andet kunne f.eks. være ude af fokus (evt. ved
hjælp af Photoshop).

.... alt i alt et par kønne nærbilleder af årstidens flotte blomster.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 15:24

Hej der,

> [...]
> på Ixus'en (ikonet er sikkert noget med en stjerne og en mand, sådan noget

Ja, sådan en mand har jeg, men kan ikke finde ud af at bruge den. Er det en
blitz man kun skal bruge om aftenen på tæt hold?

Fra : KNL DtP

Dato : 31-07-03 19:30

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en
meddelelse news:bgb8ue$qu0$1@news.cybercity.dk...

> Ja, sådan en mand har jeg, men kan ikke finde ud af at bruge den. Er det
en
> blitz man kun skal bruge om aftenen på tæt hold?

Slow sync bruges når man vil tage billeder med blitz-lys og samtidig kunne
se hvad der sker i baggrunden.

Hvis man bare bruger alm. blitz, kan man ofte komme ud for, at baggrunden
bliver kulsort. Dette sker fordi kameraet vælger en forholdsvis kort
lukketid (f.eks. 1/125 sek.) og en lille blændeåbning (f/8), som passer
fint til hovedmotivet. Baggrunden derimod (som jo ikke få noget at
blitzlyset) skulle måske have haft en lukketid på et 1/4 sek. for at kunne
ses på billedet.

Når du vælger slow sync-funktionen, så tager kameraet en lang lukketid
(hold derfor kameraet helt stille) og kombinerer den med blitz-lyset. Alt
i alt giver det et meget bedre belyst billede, hvor blitzen ikke er nær så
tydelig og hvor billedet har meget mere at den oprindelige atmosfære.

Det kan også være, at dit kamera har en 'fill-in' funktion - her dæmper
man blot blitz-lysstyrken og giver det giver næsten det samme resultat.
Prøv med forskellige indstillinger og vurder bagefter hvad der passer
bedst til motivet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 22:29

Hejsa,

> [...]
> i alt giver det et meget bedre belyst billede, hvor blitzen ikke er nær så
> tydelig og hvor billedet har meget mere at den oprindelige atmosfære.

Jamen, det vil jeg da prøve at arbejde med. Gad godt, at jeg havde et stativ
til mit Canon IXUS 400 for jeg kan nok ikke holde mit kamera så stille om
påkrævet. Kan dog ikke finde nogle forhandlere som handler med stativer til
mit kamera .

/Glenn

Fra : John

Dato : 31-07-03 19:14

> [...]
>
> Kritik ønskes...
>
> http://tyranno.dk/digitalphotos/Img_1074.jpg
> Synes solen falder rigtig godt på blomsten.

Jamen, det gør den da også. Lidt for meget faktisk. Det for den bagerste del
til at virke mørk og tung. Billedet er dog flot skarpt. Prøv at lege med
lidt fill-in flash til at bløde de hørde skygger op.

> http://tyranno.dk/digitalphotos/IMG_1073.JPG
> Synes der er godt fokus på blomsten.

Det er der også. Men ikke nok efter min smag. Omgivelserne "forstyrrer" en
del. Jeg ville nok ha knækket blomsten, og trukket den længere frem. Men så
er den jo selvfølgelig ikke så køn bagefter

Men begge billeder har flotte farver...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 31-07-03 22:38

Hej John

> [...]
> til at virke mørk og tung. Billedet er dog flot skarpt. Prøv at lege med
> lidt fill-in flash til at bløde de hørde skygger op.

Det tror jeg ikke jeg har mulighed for med mit kamera, men er det noget man
kan ordne med software? F.eks. PSP?

Fra : John

Dato : 01-08-03 15:17

> Hej John

> del
>
> Det tror jeg ikke jeg har mulighed for med mit kamera, men er det noget
man
> kan ordne med software? F.eks. PSP?

njae, det tror jeg ikke. En andet mulighed er, som nævnt tidligere i tråden,
slow-sync.